استاد مدیریت بازرگانی دانشگاه علامه در نشست بررسی تحول علوم انسانی اظهار کرد: اگر تقاضا باشد و دانشگاههای علوم انسانی به چالش کشیده شوند، مجبور هستند خودشان را بهروز نگه دارند، بومی کنند و در حل مسائل فرهنگ و دین را در قالب راهحلهایی که ارائه میدهند لحاظ کنند.
به گزارش عطنا، نشست هماندیشی استادان دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه علامه طباطبائی با موضوع «بررسی تحول و ارتقا علوم انسانی»، دوشنبه، 29 خردادماه به همت دفتر نمایندگی نهاد مقام معظم رهبری در سالن شورای این دانشکده با حضور جمعی از استادان برگزار شد.
در بخشی از این نشست، محمدرضا کریمی علویجه، عضو هیئت علمی گروه مدیریت بازرگانی دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه علامه طباطبائی با بیان اینکه ما جایگاه علوم انسانی را فراموش کردهایم و الان میخواهیم آن را متحول کنیم، گفت: دانش در دانشگاههای ما به صورت مسئلهمحور توسعه پیدا نمیکند و ما در کلاسها بیشتر راهحل میگوییم تا مسئله. یکی از راهحلها را از کتابها میگیریم و آن را در کلاسها بیان میکنیم بدون آنکه توجه کنیم این راهحل برای حل مسئلهای بوده است.
وی افزود: در جامعه ما تقاضای زیادی برای علوم انسانی وجود ندارد که ما بخواهیم چیزی عرضه کنیم. اگر علم را یک خدمت در نظر بگیریم باید برای آن تقاضایی وجود داشته باشد. اگر این تقاضا باشد و دانشگاههای علوم انسانی به چالش کشیده شوند، مجبور هستند خودشان را بهروز نگه دارند، بومی کنند و در حل مسائل فرهنگ و دین را در قالب راهحلهایی که ارائه میدهند لحاظ کنند.
عضو هیئت علمی گروه مدیریت بازرگانی دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه علامه طباطبائی با اشاره به اینکه اگر مسائل به دانشگاه علوم انسانی وارد شود این دانشگاه مجبور است همیشه این اصول تحولی را رعایت کند اظهار کرد: سالانه بیش از 30 هزار پایاننامه در دوره کارشناسی ارشد نوشته میشود اگر تنها 10 درصدشان مسائل کشور باشد اتفاق بزرگی خواهد افتاد. بنابراین دانشگاه همیشه تلاش خواهد کرد بهروز و کارآمد باشد.
کریمی ورودیهای دانشگاه علوم انسانی را ضعیفتر از دیگر رشتهها عنوان کرد و گفت: کسانی به سمت علوم انسانی میآیند که نتوانستهاند دکتر یا مهندس شوند! بنابراین ورودیهای ما بهروز نیستند در نتیجه فرایند هم ناقص است و خروجیهی کارآمدی نداریم.
وی ادامه داد: دانشگاه آزاد در هر جا که شعبه دارد رشتههای حسابداری و مدیریت جزء رشتههای اولیه آن هستند، در نتیجه مدرکگرایی و نگاه کمی به جای کیفی، کیفیت کار را کاهش میدهد. ما در دانشگاه هم نگاه کمی داریم، از استادان انتظار حل مسئله نداریم فقط به آنها اعلام میکنیم که سالی چند مقاله بنویسند.
استاد دانشگاه علامه طباطبائی در پایان خاطرنشان کرد: فرایند اسلامیسازی هنوز مشخص نیست و نمیدانیم چه بخشی از علم را میخواهیم اسلامی کنیم. ضمن اینکه در این فرایند دو طیف تندرو که یکی علوم انسانی غربی را نفی میکند و طیف دوم تندروهایی که فقط به علوم انسانی غربی اتکا میکنند، آسیبزا هستند.