۳۰ خرداد ۱۳۹۶ ۲۲:۰۲
کد خبر: ۹۱۴۷۱
Ehya Oloum Ensani - Modiriat (50)

استاد مدیریت مالی و بانکداری دانشگاه علامه در نشست تحول علوم انسانی اظهار کرد: قانون‌گذاری ما کم نبوده است اما آیا سیستم بانکداری اسلامی مبتنی بر اقتصاد اسلامی است؟ مشکلاتی وجود دارد که دانشگاه‌های ما برای حل آن کاری نکرده‌اند.


به گزارش عطنا، نشست هم‌اندیشی استادان دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه علامه طباطبائی با موضوع «بررسی تحول و ارتقای علوم انسانی»، دوشنبه، 29 خردادماه به همت دفتر نمایندگی نهاد مقام معظم رهبری در سالن شورای این دانشکده با حضور جمعی از استادان برگزار شد.


در بخشی از این نشست، امیرحسین ارضاء، عضو هیئت علمی گروه مالی و بانکداری دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه علامه طباطبائی با اشاره به تجربه بیش از دو دهه خود در دانشگاه، دانشجویان امروز را بسیار متفاوت‌تر از دانشجویان گذشته خواند و گفت: امروز علوم انسانی اولویت چندم نخبگانی است که می‌خواهند انتخاب رشته کنند. اینها داده‌هایی هستند که به شناسایی مسلئه کمک می‌کند.


وی با بیان اینکه ما تمایل داریم همه چیز را دو قطبی کنیم، اضافه کرد: برای مثال رسالت دانشگاه امام صادق بر پایه علوم انسانی و مباحث اسلامی به وجود آمد، یا در رشته‌ای مثل اقتصاد گروهی معتقد به اقتصاد نهادی هستند، یا عده‌ای گرایش چپ و عده‌ای گرایش راست دارند.


ارضاء تصریح کرد: بسترسازی، قانون‌گذاری ما کم نبوده است اما آیا سیستم بانکداری اسلامی مبتنی بر اقتصاد اسلامی است؟ لذا مشکلاتی وجود دارد که دانشگاه‌های ما برای حل آن کاری نکرده‌اند.


عضو هیئت علمی گروه مالی و بانکداری دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه علامه طباطبائی با بیان اینکه بر اساس اصل 44 قانون اساسی اموال متعلق به دولت بوده است، گفت: بر اساس این اصل تمام شرکت‌های بزرگ مانند مس، فولاد مبارکه، پتروشیمی‌ها و...باید دولتی باشند، در آن زمان مجمع تشخیص مصلحت نظام به عنوان بازوی مشورتی و مقام معظم رهبری الحاقیه اصل 44 را اعلام کردند که یکی از پایه‌های آن خصوصی‌سازی بود که قانون خوبی بود اما ناقص اجرا شد.


وی با اشاره به اینکه سهام عدالت بر اساس اصل 44 بنا شده است، افزود: من به اصول این سهام اعتقاد دارم اما معتقدم اجرای آن بسیار بد بود، با وجود اینکه 45 میلیون نفر دارنده این سهام هستند، اما  شاهد هستیم در کشور هیچ بحثی در این مورد شکل نمی‌گیرد.


کریمی جلسات بررسی تحول علوم انسانی را مثبت ارزیابی کرد و گفت: اما معتقدم که ما باید یک قدم از بحث و گفت‌وگو جلوتر برویم. در حال حاضر مشکلاتی وجود دارد که زمان زیادی برای حل‌شان نیاز است. برای نمونه، دانش‌آموزان ما باید به سمت علوم انسانی ترغیب شوند، اما الان نمی‌توانیم در این زمینه کاری کنیم و ابتدا به نظر می‌رسد باید کارهایی در دانشگاه‌ها انجام شود.


وی افزود: گیر اصلی ما قدرت تفکر و نقد در دانشجویان است. در دوره کارشناسی ارشد و در امتحان درس مالی پیشرفته یکی از سوالات این بود که اگر به شما پست مدیریت مالی یک شرکت داده شود چه کار می‌کنید؟ دانشجویان ارشد به این سوال اعتراض زیادی کردند! و آن را سوال سختی دانستند! حس می‌کنم دانشجویان 10 سال قبل بیشتر مباحثه‌ می‌کردند، اما اکنون وضع‌ بدتر شده است که البته این موضوع از دوره دبیرستان آغاز می‌شود.


عضو هیئت علمی گروه مالی و بانکداری دانشگاه علامه طباطبائی ارتباط دانشگاه و صنعت را یکی از دغدغه‌های جدی خود عنوان کرد و گفت: باید بین دانشگاه و صنعت واسطه‌ای داشته باشیم. در دنیا این بنیادهای مشاوره‌ای هستند که دانشگاه ورودی‌های آنها را تامین می‌کند و این بنیادها نیروی مورد نیاز بنگاه‌های اقتصادی را تربیت می‌کنند، در حالی که دانشگاه و صنعت به صورت مستقیم ارتباط ندارند و دلیل این امر هم این است که فضای کار دو حوزه، ادبیات خاص خود را دارند و همینطو نیاز به نهادهای واسطه‌ را ایجاب می‌کند.


وی در پایان گفت: هر بنیاد قوی که در دنیا وجود دارد از همه ابعاد قوی‌ به حساب می‌آید، اما در ایران یا بنیادها دولتی هستند یا اگر خصوصی هم باشند جزء ضعیف‌ترین‌ها است چون مطالعه و پژوهش برای بهبود کیفیت یک بنیاد تولیدی یا خدماتی، پشتوانه مالی می‌خواهد، و شما باید از همه نظر خود را تجهیز کنید.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
مطالب دیگر
فضای اقتصادی و سیاسی کشور به بیکاری فارغ‌التحصیلان دانشگاهی دامن زده است/ بوروکراسی در ایران نفس اقتصاد را گرفته است
یک استاد اقتصاد در گفتگو با عطنا:

فضای اقتصادی و سیاسی کشور به بیکاری فارغ‌التحصیلان دانشگاهی دامن زده است/ بوروکراسی در ایران نفس اقتصاد را گرفته است

«اگر ما با حجم بالایی از این بیکاران مواجه هستیم، دلیل آن ضعف اقتصاد کشور همچون پایین بودن سرمایه‌گذاری، اقتصاد کوچک، فضای کسب و کار نامطلوب و ارتباط اقتصادی بد با دنیای خارج است.»
توصیه‌های جواد صالحی اصفهانی به دولت سیزدهم
در گفتگوی اختصاصی با عطنا مطرح شد

توصیه‌های جواد صالحی اصفهانی به دولت سیزدهم

اتخاذ رویکری متعادل در تجارت مهم است. تجارت با چین اهمیت دارد ولی باید در محیطی رقابتی انجام گیرد. در این زمینه اروپا نقش مهمی دارد ولی روسیه چنین نیست، چراکه آنها هم مانند ایران صادرکنندۀ انرژی هستند
آینده بازار بورس؛ اصلاحی یا ریزشی؟
یک کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با عطنا بررسی کرد

آینده بازار بورس؛ اصلاحی یا ریزشی؟

اتفاق‌های چند ماه اخیر اثرات خود را بر قیمت نمادها در بازار سرمایه گذاشته‌ و به نظر می‌رسد در حال حاضر نیاز به یک اصلاح یا استراحت دارد. از این به بعد اگر قرار است شاهد روند متفاوتی باشیم باید منتظر اخبار...
راهکارهایی برای مهار اَبَرتورم احتمالی در اقتصاد ایران
یک استاد دانشگاه در گفتگو با عطنا بررسی کرد

راهکارهایی برای مهار اَبَرتورم احتمالی در اقتصاد ایران

در صورت ادامه سوء مدیریت داخلی، تداوم تحریم ها و مشکلات مربوط به فقدان برنامه منسجم برای کنترل شیوع ویروس کرونا، امسال و سال های آتی، زنگ خطر شعله ورتر شدن تورم های بالاتر در اقتصاد ایران به صدا در خواهد...
اقتصاد
رویکرد دانش بنیان یاری‌گر اقتصاد ایران است
حجت الاسلام علی بنایی در گفتگو با عطنا؛

رویکرد دانش بنیان یاری‌گر اقتصاد ایران است

استادیار دانشگاه علامه طباطبایی معتقد است دستگاه های دولتی با استفاده از مشوق های لازم می‌توانند صنایع و شرکت های بزرگ را به سمت فعالیت های دانش بنیان و حمایت از آن ها سوق دهند.
پر بازدیدها
آخرین اخبار