۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۶ ۱۵:۴۶
کد خبر: ۸۶۰۷۴
mowlanashenasi (33)

نخستین روز از سومین همایش متن پژوهی ادبی (نگاهی تازه به آثار مولانا)در دانشکده ادبیات دانشگاه علامه طباطبائی برگزار شد که استادان ادبیات در آن به بیان دیدگاه‌های خود پرداختند.


به گزارش عطنا، در نخستین روز از همایش متن پژوهی ادبی (نگاهی تازه به آثار مولانا) که در روز دوشنبه 25 اردیبهشت‌ماه به همت هسته‌ مطالعات ادبی و متن‌پژوهی و همکاری اندیشگاه کتابخانه‌ ملّی جمهوری اسلامی ایران و دانشگاه علامه طباطبائی و با همکاری کانون شعر و ادب این دانشگاه و تحت حمایت سیویلیکا در سالن شهید مطهری دانشکده ادبیات دانشگاه علامه طباطبائی برگزار شد، دکتر محمد رضا حاجی آقابابایی، دبیر همایش و عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبائی و دکتر غلامرضا ذکیانی، رئیس دانشکده ادبیات و زبان‌های خارجه دانشگاه علامه به ایراد سخنرانی پرداختند.


در افتتاحیه این همایش دکتر حاج بابایی به ایراد سخنرانی پرداخت و ضمن تشکر از دکتر ذکیانی برای برگزاری این همایش در دانشکده ادبیات، گفت: در این همایش پس از ثبت در پایگاه استنادی علوم جهان اسلام،  نزدیک  به 330 مقاله را دریافت کردیم که در امر داوری این مقالات، 15 دانشگاه کشور به ما کمک کردند و پس از داوری‌های صورت گرفته، 250 مقاله پذیرفته شد که با همت تیم اجرایی، چکیده این مقالات وگواهی ارائه مقالات نیز آماده شدند.


وی افزود: امیدوارم این همایش‌ها باعث شود که به صورت تخصصی به مسئله ادبیات بپردازیم. برگزاری سومین همایش از این دست و روندی صعودی آن نشان می‌دهد که این قبیل همایش‌ها مورد پذیرش جامعه دانشگاهی قرار گرفته است و به همین دلیل از 50 دانشگاه کشور مقالاتی را دریافت کردیم و از این جهت به خودم می‌بالم که این همایش مورد توجه قرار گرفته است و من نیز از طرف دانشگاه علامه طباطبائی عهده‌دار آن هستم.


دبیر همایش با اشاره به همکاری افراد زیاد در برگزاری این همایش، اظهار کرد: افراد دخیل در طراحی محور‌های علمی همایش و همچنین دوستان حاضر در کمیته علمی همایش و مسئولان اجرایی زحمات زیادی را در برگزاری این همایش کشیدند که سهم خود می‌دانم از آنها تشکر کنم و از مسئولان دانشکده ادبیات هم برای همکاری در پیشبرد این برنامه تشکر ویژه دارم.


دکتر جاج بابایی با بیان اینکه امیدوارم افرادی که در این همایش حضور دارند نکات ضعف را به ما گوشزد کنند تا در همایش‌های بعدی بتوانیم آنها را برطرف کنیم، اذعان کرد: امیدواریم برگزاری این همایش‌ها مفید بوده باشد تا بتوانیم گامی کوچک در مسیر اعتلای ادب پربار فارسی برداریم و حافظ میراثی باشیم که از گذشتگان به ما رسیده است.


در ادامه دکتر ذکیانی به ایراد سخنرانی پرداخت و ضمن تشکر از برگزارکنندگان همایش، خاطرنشان کرد: یکی از مهمترین عواملی که امروزه می‌تواند موجب ارتقای جایگاه جوامع مختلف شود معرفی عناصر فرهنگی هر کشور است، این عناصر گاهی به شکل بنا‌ها وآثار معماری جلوه‌گر می‌شود، گاهی آیین‌ها وسنت‌های فرهنگی این امر را به عهده می‌گیرند و گاهی نیز چهره‌های برتر فرهنگی عهده‌دار این وظیفه می‌شوند.


وی با بیان اینکه کشور ایران با تاریخ درخشان خود تاکنون توانسته است عناصر فرهنگی مهمی را به جهانیان عرضه دارد، عنوان کرد: در حوزه فرهنگی، ایران اسلامی سرزمینی است که در گوشه‌های آن چهره‌های تابناکی ظهور کردند که هر یک به تنهایی تاریخی را بسنده است.


رئیس دانشکده ادبیات و زبان‌های خارجه دانشگاه علامه ادامه داد: امروز برماست که تداوم‌بخش راه این چهر‌ه‌ها باشیم و با شناخت بهتر آنها و معرفی‌یشان در سطح جهان بتوانیم فرهنگ غنی ایرانی اسلامی را در حوره‌های مختلف جلوه‌گر کنیم.


ذکیانی یکی از بهترین چهره‌های ادب فارسی را مولانا دانست و اظهار کرد: امروزه عده‌ای برآن‌اند که به بهانه مرزهای سیاسی، عرصه فرهنگ را تجزیه نمایند و باید دقت داشت که مرزهای فرهنگی بسیار فراتر از مرزهای جغرافیایی است.


وی تصریح کرد: مولانا شخصیتی است که در چارچوب هیچ جغرافیایی نمی‌گنجد و به قول خود دردانه‌ای است، پرورده دریای عشق ومعرفت.


رئیس دانشکده ادبیات دانشگاه علامه با اشاره به اینکه افتخار ما، شعر سرودن مولانا به زبان فارسی است، بیان کرد: تا امروز آثار او سیرابگر تشنگان عرصه معرفت است و امید است بتوانیم برای تداوم این راه درخشان تلاش کنیم و میراث‌دار فرهنگ خوب ایران زمین باشیم.



 
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار