۳۰ خرداد ۱۳۹۶ ۱۰:۲۷
کد خبر: ۹۱۳۶۸
pesar ayatolah kashani

همزمان با انتشار اسناد تازه‌ای توسط وزارت امور خارجه آمریکا که به شرح جزییات بیشتری درباره کودتای نظامی علیه حکومت قانونی و منتخب دکتر محمد مصدق در بیست و هشتم مردادماه‌ سال ٣٢ می‌پردازد، گمانه‌زنی‌ها درباره نقش آیت‌الله سیدابوالقاسم کاشانی در ماجراهای مربوط به‌ سال ٣٢ بیشتر شده است.


به گزارش عطنا به نقل از روزنامه شهروند، از یکسو برخی از اسناد وزارت امور خارجه آمریکا حاکی از موافقت ضمنی آیت‌الله کاشانی با سرنگونی حکومت مصدق است و از سوی دیگر پسر این روحانی متنفذ در دهه٢٣ می‌گوید: نه در اسنادی که در ‌سال ١٩٨٩ از سوی وزارت امور خارجه آمریکا و نه در اسناد تازه انتشاریافته، کمترین سند و مدرکی که در آن نشان داده شود، کودتایی علیه مصدق از سوی دولت آمریکا، سازمان سیا یا سازمان‌های اطلاعاتی بریتانیا سازماندهی شده باشد، وجود ندارد. دلیل آن هم روشن است، زیرا در مردادماه ‌سال ١٣٣٢ هیچ کودتایی علیه دولت مصدق انجام نشده است.


سیدمحمود کاشانی در ادامه به سایت خبرآنلاین گفته است: انبوهی از اسناد و مدارک درهمین مجموعه اسناد ارزشمند وزارت خارجه آمریکا وجود دارند که نشان مي‌دهند دولتمردان بلندپایه آمریکا و سازمان مرکزی اطلاعات آمریکا «سیا» هرگز به نقش مرموز مصدق و طرح بسیار پیچیده انگلستان برای براندازی و به شکست‌کشاندن نهضت ملی ایران که به دست مصدق اجرا شد، پی نبرده بودند.


این طرح براندازی و نقش مصدق چنان پیچیده بوده است که آیت‌الله کاشانی و پیشگامان نهضت ملی ایران که با به خطرافکندن جان خود در برابر اقدامات ضدمیهنی مصدق ایستادگی مي‌کردند، نتوانستند به واقعیت‌های نقش مصدق و طرح انگلستان پی ببرند. اگرچه پاره‌ای از آنان با قاطعیت بر وابستگی مصدق به انگلستان در همان هنگام تأکید کردند.


پسر آیت‌الله کاشانی گفته است: درحالی‌ که سازمان صداوسیما بر مبارزات افتخارآمیز پیشگامان نهضت ملی ایران سرپوش می‌‌گذارد، اکنون در یک همسویی آشکار با بی‌بی‌سی فارسی و برای اثبات کودتا علیه مصدق، به کمک پنج‌میلیون دلاری آمریکا به دولت زاهدی انگشت گذارده است.


وی در پایان خاطرنشان کرد: با چشم‌پوشی از این‌که این کمک مالی هیچ دلالتی بر کودتا علیه مصدق ندارد، واقعیت دردناک دوره دو‌سال و چهارماهه نخست‌وزیری مصدق این است که او با قطع درآمدهای نفتی و کوتاهی از انجام هرگونه اقدام سودمندی برای تأمین درآمدهای جایگزین برای کشور همه سرمایه‌های کشور را مصرف و خزانه کشور را خالی کرد.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار