۲۵ فروردين ۱۳۹۴ ۲۳:۴۶
کد خبر: ۸۳۳۷
الزهرا
دانشگاه الزهرا با 370 اثر و نشریه، بیشترین حجم شرکت را در جشنواره‌ی نشریات دانشجویی منطقه‌ی یک کشور داشته است. با زهرا وزیری، کارشناس بخش نشریه‌های این دانشگاه گفت‌و‌گو کردیم تا از چند و چون رونق نشریه‌های این دانشگاه مطلع شویم.

الزهرا

وزیری در گفت‌و‌گو با خبرنگار عطنا از نحوه‌ی برگزاری جشنواره، گفت: در پانزده سالی که در بخش نشریه‌ها هستم، جشنواره‌های زیادی را در سطح منطقه‌ای و کشوری دیده‌ام به جرأت می‌توانم بگویم جزء معدود جشنواره‌های منطقه‌ای است که خیلی خوب برگزار شده است. روند جشنواره اعم از نوع اطلاع‌رسانی و زمانی که برای دریافت آثار در نظر گرفته بودند، خیلی عالی بود، و تا اینجا واقعاً جای تشکر دارد. سطح جشنواره خوب است، در جشنواره‌های منطقه‌ای طبیعتاً تعداد دانشگاهها کمتر از جشنواره‌های سراسری است ولی با این حال دانشگاه های منطقه‌ی یک خوب حضور پیدا کرده‌اند.

وی اظهار داشت: برای داشتن یک محیط پرنشاط و پویا، مسئولی (رئیسی) که در سیستم وجود دارد خیلی مهم است. دانشگاه اعم از رئیس، معاون و مسئولین فرهنگی خیلی تلاش می‌کنند که دانشجویان در این بخشها فعال باشند. در همین راستا هم حمایت مالی و هم حمایت معنوی وجود دارد. چون هیچ نوع ممیزی وجود ندارد، دانشجوها هم فضا را باز می‌بینند که فعالیتهای خود را در این بخش به خوبی انجام دهند. البته نقش کارشناس را هم در این بخش نمی‌توان نادیده گرفت، چون ما واقعاً تلاش می‌کنیم که بتوانیم تعامل خوبی را با دانشجویان داشته باشیم.

وزیری درباره ی وجود ممیزی پیش از چاپ در دانشگاه الزهرا، ابراز کرد: چون من کارشناس این بخش هستم و در جریان مستقیم موضوع قرار دارم، می‌توانم بگویم اصلاً وجود ندارد.

وی در ادامه گفت: در حال حاضر 54 عنوان نشریه در این دانشگاه منتشر می‌شود البته تعداد مجوزها چیزی در حدود 80 عنوان است.

کارشناس بخش نشریات دانشگاه الزهرا، برداشت خود درباره‌ی آزادی بیان را این چنین بیان کرد: آزادی بیان بستگی به نوع نگاه آدم دارد. در این زمینه دو نوع آزادی وجود دارد: آزادی تفکر و آزادی بیان. آزادی تفکر برای همه وجود دارد اما آزادی بیان محدودیتهای خاص خود را دارد که به فرهنگ جامعه و نوع سیاستهایی که وجود دارد، وابسته است. به هر حال نمی‌توان گفت آزادی بیان صد در صد وجود دارد یا باید وجود داشته باشد. در هیچ جامعه‌ای نمی‌توان آزادی بیان را به طور کامل داشت، شاید اصلا مناسب هم نباشد. لازم است گفتار و بیان همراه با تدبیر باشد.

وزیری در انتها تأثیر تغییر دولتها بر فعالیت نشریه‌های این دانشگاه را بی‌اثر دانست و گفت: ابتدا باید توجه داشت فضای دانشگاهها با هم خیلی متفاوت است. چون بخش نشریه‌های دانشگاه الزهرا از ابتدا به گونه‌ای پایه‌ریزی شده که ممیزی وجود نداشته و تا الآن هم به همین منوال بوده است، بنابراین تغییر دولتها در ساختار نشریات ما خیلی مؤثر نیست.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار