۰۸ اسفند ۱۳۹۵ ۱۲:۵۴
کد خبر: ۷۱۸۹۹
hoghogh malkyat fekri panel 2 (6)

یک دانش‌آموخته رشته حقوق دانشگاه شهید بهشتی با اشاره به ماده 3 قانون مالکیت فکری اظهار کرد: به طور اشتباه، روی جلد کتاب­ های فیزیک که در بازار انتشار پیدا می­ کنند، نوشته شده «کلیه حقوق مادی و معنوی به ناشر تعلق می­ گیرد»، در حالی که در حقوق مالکیت فکری، حقوق معنوی را غیر قابل انتقال به غیر تلقی می‌کنند و نمی­ توان این قانون را نقض کرد.


به گزارش عطنا، . امیر نعمتی، پژوهشگر و دانش‌آموخته رشته حقوق دانشگاه شهید بهشتی در «دومین کنفرانس ملی کتابخانه دیجیتالی و مالکیت فکری»، 4 اسفندماه در سالن همایش دانشکده روانشناسی دانشگاه علامه طباطبائی مقاله خود را با عنوان«حمایت حقوقی از فضای مجازی در قوانین مالکیت فکری» ارائه کرد.


نعمتی در ابتدا گفت: وقتی برای فضای مجازی عنوان «فضا» استفاده می ­شود یک چهارچوب تداعی می ­شود و عموم انتظار دارند که این چهارچوب رعایت شود، اما در فضای مجازی هیچ چهارچوب خاصی وجود ندارد و ترکیبی از فرهنگ و داده­های آن در عرصه فناوری وجود دارد که ما را با یک فضای غیر محدود و ترکیبی از داده‌های خام مواجه می‌کند.


وی با بیان اینکه می ­توان برای هر فضا یک کارکرد مثبت و یک کاردکرد منفی در نظر گرفت، افزود: برای کارکرد مثبت، می‌توان به توسعه علم و فناوری آن اشاره داشت و دسترسی فوق‌العاده سریع به منابع علمی و دیجیتالی کشور را در نظر گرفت و اما درباره کار کرد منفی حقوق موجود در این فضا مورد تعرض قرار می­گیرد و خدشه به حقوق مالکیت فکری تولیدکنندگان را روبه‌رو هستیم، در فضای مجازی ما مصادیقی داریم که به شبکه‌های اجتماعی را تعمیم بدهیم و در مورد مصداق دیگر آن می‌توان به شبکه جهانی اینترنت اشاره کرد.


نعمتی در این‌باره اضافه کرد: در مصادیق ذکر شده چیزی که وجود دارد که با نشر الکترونیکی برخورد می­ کنیم نشر الکترونیک که برای آن نیز دو جنبه مثبت و منفی در نظر گرفته شده است جنبه مثبت نشر الکترونیک دسترسی به فایل­های الکترونیکی به طور سریع و کاهش مواردی چون هزینه های چاپ می­باشد در جنبه منفی ما یک انتشار و یک افشا که این موارد از مفاهیم حقوق مالکیت فکری هستند که مورد توجه قرار گرفته است.


نعمتی در خصوص افشا و انتشار اطلاعات در این فضا نیز عنوان کرد: این افشا و انتشار هم می ­تواند به صورت ارادی و هم به صورت غیر ارادی باشد، در هر دو حالت سرقت ادبی تسریع پیدا کرده است.


وی با بیان اینکه در گذشته این سرعت وجود نداشت، تصریح کرد: جنس اموال فکری از نوع انتزاعی است و در حقوق مالکیت فکری برای تفکر افراد یک نوع مالکیت در نظر گرفته شده است که بدون در نظر گرفتن این نوع مالکیت، نمی‌توان آن را به حساب آورد و زیر شاخه حقوق مالکیت فکری قرار داد، چرا که اینجا، اموال می‌توانند کپی شوند، بدون اینکه به اصل اثر لطمه‌ای وارد شود.



نعمتی با اشاره به ماده 3 قانون مالکیت فکری، گفت: حقوق پدیدآورنده شامل حق انحصاری پخش، عرضه و اجرای اثری است که تعریف شده و حقوق بهره‌برداری مادی و معنوی از نام و اثر است، برای مثال، به طور اشتباه، روی جلد کتاب­های فیزیک که در بازار انتشار پیدا می­ کنند، نوشته است «کلیه­ حقوق مادی و معنوی به ناشر تعلق می­گیرد»، در حالی که در حقوق مالکیت فکری، حقوق معنوی را غیر قابل انتقال به غیر تلقی می‌کنند و نمی‌توان این قانون را نقض کرد.


او گفت: ماده­ دیگری که روی آن خیلی وسواس وجود دارد، این است که هر کسی تمام یا قسمتی از اثر را به نام خود یا پدیدآورنده، چه به صورت سهوی یا عمدی، به شخصی غیر از پدیدآورنده نشر یا پخش عرضه کند، توسط قانون‌ سال 1348 مورد مواخذه قرار گرفته و همچنان یک تبصره در ماده هفت وجود دارد که ذکر ماخذ در مورد جزواتی که در موسسات آموزشی مورد استفاده قرار می­گیرد، الزامی نمی­باشد و این تبصره باعث سوء استفاده می ­شود.


این دانش‌آموخته رشته حقوق دانشگاه شهید بهشتی تشریح کرد: قانون ترجمه و تکثیر کتب نشریات و آثار صوتی مصوب 1352، در ماده یک آن،  حق تکثیر و تجدید چاپ بهره‌برداری نشر و پخش هر ترجمه­ای با مترجم یا وارث قانونی آن است، وقتی از مترجم حمایت می­ کند، بنابراین حقوق مذکور در این ماده قابل انتقال به غیر بوده است و ماده دو آن، تکثیر کتب و نشریات به همان زبان و شکلی که چاپ شده است، به قصد فروش و بهره‌برداری مادی از طریق عکس‌برداری یا طرق مشابه بدون اجازه صاحب حق ممنوع دانسته است.


نعمتی در پایان در خصوص ماده 5 قانون حقوق مالکیت فکری، افزود: تکثیر و نسخه‌برداری از کتب و نشریات آثار صوتی به منظور استفاده در هر کاری که مربوط به آموزش و تحقیقات علمی مجاز دانسته ­شده و موجب سوء استفاده استادان و دانشجویان از این تبصره شده است.


 
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
مطالب دیگر
چگونه مسائل جنسی را به کودک آموزش دهیم؟
یک استاد دانشگاه در گفتگو با عطنا بررسی کرد

چگونه مسائل جنسی را به کودک آموزش دهیم؟

تربیت جنسی امری ضروری است و آموزش آن را از هر سنی که کودک شروع به سوال پرسیدن می کند باید شروع کرد. اما به طور کلی اولین زمان برای این آموزش 3 تا 5 سالگی است. چون کودک در این برهه سنی کنجکاوی هایی دارد
فقدان سرمایه اجتماعی، نظام سیاسی را با چالش‌ روبرو می‌کند/ مهاجرت یکی از نتایج شکاف میان دولت و ملت است
یک جامعه شناس در گفتگو با عطنا مطرح کرد

فقدان سرمایه اجتماعی، نظام سیاسی را با چالش‌ روبرو می‌کند/ مهاجرت یکی از نتایج شکاف میان دولت و ملت است

یک استاد دانشگاه معتقد است: «نهادهای دولتی و حاکمیتی نقش مهمی در اعتماد عمومی دارند و در واقع عملکرد نهادهای اجتماعی و سیاسی است که اعتماد را خلق می‌کند یا باعث کاهش آن می‌شود.»
فضای مجازی را باید کنترل کرد/ باید به سمت اینترانت حرکت کنیم
یک جامعه شناس در گفتگو با عطنا:

فضای مجازی را باید کنترل کرد/ باید به سمت اینترانت حرکت کنیم

در حال حاضر در معرض تهدید جدی هستیم. طرح مجلس درباره ساماندهی فضای مجازی اولین گام در جهت داشتن برنامه برای مدیریت فضای مجازی است و البته نباید به روش‌های نادرست مثل قطع کردن اینترنت روی بیاوریم.
مدیریت فضای مجازی در آمریکا و کره جنوبی چگونه است؟
بررسی قوانین اینترنت در کشورهای دیگر (1)

مدیریت فضای مجازی در آمریکا و کره جنوبی چگونه است؟

TikTok و WeChat دو شبکه اجتماعی چینی هستند که در دنیا با استقبال روبه‌رو شده‌اند، اما در زمان ریاست جمهوری ترامپ استفاده از این اپلیکیشن‌ها در امریکا به دلیل نگرانی های امنیتی ممنوع اعلام شد.
پر بازدیدها
آخرین اخبار