۰۷ بهمن ۱۳۹۵ ۱۹:۴۷
کد خبر: ۶۶۵۹۷
hooshmandyar

شرايطي كه امروز توسعه در ايران با آن مواجه است مي‌تواند به نوبه خود روندي متفاوت را در تاريخ اقتصادي كشور نشان دهد يا به بيان ديگر يك پديده خاص را در دوره زماني ما به عنون تجربه‌اي ناخوشايند براي نسل‌هاي آينده بر جاي بگذارد.


به گزارش عطنا به نقل از آرمان، نادر هوشمندیار، استاد دانشگاه علامه طباطبائی به بررسی روند اقتصاد ایران در سالیان اخیر پرداخته است. آنچه در ادامه می‌بینید متن کامل این یادداشت است؛


شرايطي كه امروز توسعه در ايران با آن مواجه است مي‌تواند به نوبه خود روندي متفاوت را در تاريخ اقتصادي كشور نشان دهد يا به بيان ديگر يك پديده خاص را در دوره زماني ما به عنون تجربه‌اي ناخوشايند براي نسل‌هاي آينده بر جاي بگذارد.


ما اگر تعارف‌هاي بدون خاصيت درحوزه‌هاي سياسي و برخي تمثيل‌هاي موجود كه قالبي در مفاهيم ارزشمند به شكل خودساخته يافته‌اند، به كناري نهيم آن وقت ساده‌تر مي‌شود اين لحظه فاجعه بار توسعه ايراني در تاريخ را باور كرد و از آن سخن گفت.


داده‌هاي اقتصادي نظير تورم، ركود، شاخص فلاكت، مصيبت‌هاي موجود در ضريب جيني و نقدينگي هزار هزار ميليارد توماني تنها رونمايي از بحران را به ما نشان مي‌دهند كه البته مهم و قابل تامل هستند ولي به نظر نگارنده عمق فاجعه در اين مساله نهفته شده است كه گویا عزمي ملي براي افزيش كارايي يا ترك ناكارآمدي‌هاي نهادينه شده آنچنان كه بايد هنوز شكل نگرفته است.


يعني ما از يك سو با كوهي از داده‌هاي ناگوار و تلخ مواجه هستيم و از سوي ديگر هنوز راهي قابل اعتماد و اطمينان براي اينكه بتوان حكم داد كه حداقل در چند سال آينده و بعد از تحمل همه دردسرهاي موجود، اقتصاد ايران مولد و از مسير ركود خارج مي‌شود وجود ندارد.


در واقع مطوبيت نهايي در كاهش هر نوع هزينه توليد و افزايش در هر نوع رضايت جمعي نسبت به ارزش افزوده نهايي اقتصاد ملي كشور، اكنون يك فانتزي يا يك دكور محسوب مي‌شود كه چراغش براي آينده نيز خاموشی خود را به رخ مي‌كشد.


خوب كه دقت كنيم همچنان دو پيچ خطرناك در روند كلي اقتصاد كشور به چشم مي‌خورد؛ يكي فقدان دانش محوري و ديگري فرصتي كه براي ظهور و حضور رانت و فعاليت‌هاي رانتي وجود دارد. البته نبايد و نمي‌توان منكر فعاليت‌هاي دولت يازدهم براي بهبود منحني اقتصاد ايران شد. برنامه‌ريزان اقتصادي دولت يازدهم ميراث‌دار يك ناكارامدي شوم در حوزه اجراي فرامين اقتصادي بودند كه آنها را در آزموني بسيار سخت و حتي مي‌شود گفت غيرعادلانه قرار داده بود. دولت يازدهم كار را از دست ثروتمندترين دولت تاريخ معاصر ايران تحويل گرفته بود كه همزمان عنوان بدهكارترين دولت تاريخ اقتصادي كشور را هم يدك مي‌كشيد.


اين يك طنز بسيار تلخ براي توسعه محسوب مي‌شود. يك دولتي بيشترين منابع را در اختيار داشته اما نتيجه كارش كوهي از بدهي‌ها شده است. براي همين مي‌توان مدعي شد كه دولت يازدهم شايد بدشانس‌ترين دولت هم باشد اما با همه اينها به نظر مي‌رسد، ادامه دوري از دانش محوري و برقراري مسير جريان رانت حتما در راستاي تداوم تخريب توسعه تحليل و ارزيابي مي‌شود.


بهترين نشانه نيز براي اين ادعا گرفتاري‌ها و دردسرهايي است كه هنوز بخش‌هاي مولد با آن دست به گريبان هستند. اينكه توليد و گروه‌هاي مولد نمي‌توانند مانند سرمايه داران پولي (و تاجراني كه ايجاد ثروت در ميان آنها وابسته به واردات و دلالي‌هاي گسترده و مدرن است) به روند سياستگذاري عمومي نزديك باشند يا فضاي بهتري براي كار داشته باشند، خودش گوياي ادامه روند فعاليت جريان‌هاي نامطلوب در محيط توسعه كشور است.


هر چند كه در سه سال گذشته تا حد زيادي اين مسير بهبود يافته است، اما همين كه همچنان در هر حد و اندازه‌اي اين فرايند وجود دارد، خود يك نگراني بزرگ محسوب مي‌شود. ما چاره نداريم كه براي رسيدن به توسعه يا براي شارژ بخش‌هاي مولد هر چه سريع‌تر رابطه‌اي كه بين سياستگذاري عمومي و سرمايه داري پولي وجود دارد را به نفع افزايش رابطه مثبت بين سياستگذاري عمومي با توليد و صنعت تغيير دهيم يا اصلاح كنيم. اين نخستين قدم براي اجراي دانش محوري و بستن مسير رانت در فضاي توسعه كشور محسوب مي‌شود.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
مطالب دیگر
فضای اقتصادی و سیاسی کشور به بیکاری فارغ‌التحصیلان دانشگاهی دامن زده است/ بوروکراسی در ایران نفس اقتصاد را گرفته است
یک استاد اقتصاد در گفتگو با عطنا:

فضای اقتصادی و سیاسی کشور به بیکاری فارغ‌التحصیلان دانشگاهی دامن زده است/ بوروکراسی در ایران نفس اقتصاد را گرفته است

«اگر ما با حجم بالایی از این بیکاران مواجه هستیم، دلیل آن ضعف اقتصاد کشور همچون پایین بودن سرمایه‌گذاری، اقتصاد کوچک، فضای کسب و کار نامطلوب و ارتباط اقتصادی بد با دنیای خارج است.»
توصیه‌های جواد صالحی اصفهانی به دولت سیزدهم
در گفتگوی اختصاصی با عطنا مطرح شد

توصیه‌های جواد صالحی اصفهانی به دولت سیزدهم

اتخاذ رویکری متعادل در تجارت مهم است. تجارت با چین اهمیت دارد ولی باید در محیطی رقابتی انجام گیرد. در این زمینه اروپا نقش مهمی دارد ولی روسیه چنین نیست، چراکه آنها هم مانند ایران صادرکنندۀ انرژی هستند
آینده بازار بورس؛ اصلاحی یا ریزشی؟
یک کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با عطنا بررسی کرد

آینده بازار بورس؛ اصلاحی یا ریزشی؟

اتفاق‌های چند ماه اخیر اثرات خود را بر قیمت نمادها در بازار سرمایه گذاشته‌ و به نظر می‌رسد در حال حاضر نیاز به یک اصلاح یا استراحت دارد. از این به بعد اگر قرار است شاهد روند متفاوتی باشیم باید منتظر اخبار...
راهکارهایی برای مهار اَبَرتورم احتمالی در اقتصاد ایران
یک استاد دانشگاه در گفتگو با عطنا بررسی کرد

راهکارهایی برای مهار اَبَرتورم احتمالی در اقتصاد ایران

در صورت ادامه سوء مدیریت داخلی، تداوم تحریم ها و مشکلات مربوط به فقدان برنامه منسجم برای کنترل شیوع ویروس کرونا، امسال و سال های آتی، زنگ خطر شعله ورتر شدن تورم های بالاتر در اقتصاد ایران به صدا در خواهد...
اقتصاد
رویکرد دانش بنیان یاری‌گر اقتصاد ایران است
حجت الاسلام علی بنایی در گفتگو با عطنا؛

رویکرد دانش بنیان یاری‌گر اقتصاد ایران است

استادیار دانشگاه علامه طباطبایی معتقد است دستگاه های دولتی با استفاده از مشوق های لازم می‌توانند صنایع و شرکت های بزرگ را به سمت فعالیت های دانش بنیان و حمایت از آن ها سوق دهند.
پر بازدیدها
آخرین اخبار