۰۴ بهمن ۱۳۹۵ ۱۵:۱۴
کد خبر: ۶۶۲۵۲
resane goftogooy farhangi iran arab 2 (16)

مهدی دخل الله، وزیر سابق اطلاع‌رسانی سوریه در نشست تخصصی «رسانه‌ها، چالش‌ها و مسائل جدید در گفت‌وگوی فرهنگی ایران و جهان عرب» اظهار کرد: عامل مذهبی یک عامل مهم و تاثیرگذار در روابط ایران و عرب است که ما را به آستانه جنگ در منطقه برده است.


به گزارش عطنا، نشست تخصصی «رسانه‌ها، چالش‌ها و مسائل جدید در گفت‌وگوی فرهنگی ایران و جهان عرب» با حضور محمدمهدی فرقانی، رئیس دانشکده علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبائی، احمد گل‌محمدی، عضو هیئت علمی دانشگاه علامه‌ طباطبائی، مهدی منتظر قائم، عضو هیئت علمی  دانشگاه تهران، مهدی دخل الله، وزیر سابق اطلاع‌رسانی سوریه و‌هاشم حسن التمیمی، رئیس دانشکده ارتباطات و اطلاع‌رسانی بغداد برگزار شد.


در بخشی از این نشست، مهدی دخل الله با بیان اینکه ما باید به دنبال کشف عناصر تاثیرگذار در روابط آینده باشیم، گفت: رسانه‌ها و دیپلماسی عمومی یک مفهوم گسترده بعد از دو اتفاق بزرگی است که در شرایط حاضر رخ داده؛ یکی نقش رشد جامعه مدنی در همه مناطق جهان و دیگری گسترش تکنولوژی ارتباطاتی.


وزیر سابق اطلاع‌رسانی سوریه ادامه داد: طبیعتا قدرت‌ها به دنبال این هستند که روابط خود را با افکار عمومی تقویت کنند تا از طریق آن بتوانند به مقبولیت دست یابند.


او با بیان اینکه رسانه‌های معاصر باید قدرت اقناعی پیشه کنند و به مخالفت با خشونت بپردازند، تصریح کرد: این قدرت نرم را می‌توان به یک قدرت دموکراتیک بین ملت‌ها تبدیل کرد چراکه ما به دنبال این هستیم که فرهنگ و رسانه‌هایمان را براساس فرهنگ و رسانه‌های غربی بسنجیم.


وی در خصوص عوامل تاثیرگذار در روابط فرهنگی ایران و عرب اظهار کرد: قانون مبنایی، کلیدی و زیربنایی یکی از عوامل مهم و منطبق بر طبیعت بشر است، این قانون دارای مبانی واقعی ازجمله ارتباطات جغرافیایی، تاریخ مشترک، میراث فرهنگی مشترک، وحدت و اتحاد دینی و هم‌جواری جغرافیایی است که در همه آنها می‌توان به درک مشترک رسید.


resane goftogooy farhangi iran arab 2 (4)


دخل الله در بخش دیگری از سخنانش تاکید کرد: زمانی که میان نزدیکان اختلاف به وجود آید، حل آن دشوارتر از نزاع و کشمکش میان افراد غریبه است، عامل سازنده در اینجا وجود اراده مشترک است.


وی افزود: مشکل ما در جهان عرب و اسلام این است که میان اراده و سیاست ارتباط وجود دارد و این دولت‌ها هستند که در خصوص برقراری ارتباط فرهنگی تصمیم‌گیری می‌کنند چون جامعه مدنی ضعیف است.


او وجود موانعی که سبب تضعیف مشترکات فرهنگی میان ایران و عرب شود را مشکل اساسی دانست و گفت: عامل مذهبی یک عامل مهم و تاثیرگذار است که ما را به آستانه جنگ در منطقه برده است. افراطی‌گری در دین موجب افراطی‌گری در مذهب و درنهایت دوری خواهد شد و این نیز به عنوان یک عامل کارشکن محسوب می‌شود.


وزیر سابق اطلاع‌رسانی سوریه با اشاره به تفاوت‌های ساختاری در جهان ایران و عرب اظهار کرد: ما در جهان عرب دولت-ملت نداریم اما ایران دارای دولت-ملت است بنابراین نمی‌توان از کلیدی بودن و تمرکز تصمیم‌گیری در کشوهای عربی سخن گفت چرا که در مقایسه جامعه عربی و ایران می‌بینیم که ایران کشوری مستقل است اما در جهان عرب این استقلال تصمیم‌گیری وجود ندارد.


این نشست صبح یکشنبه، 3 بهمن در سالن شورای دانشکده علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبائی برگزار شد.


گفتنی است این کمیسیون در راستای سلسله کمیسیون‌های سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی ایران با همکاری دانشگاه‌های شهید بهشتی، فردوسی مشهد، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی قم، دانشگاه علامه طباطبائی، دانشگاه الزهرا (س) و دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) قزوین از دوم و پنجم بهمن‌ماه امسال در ایران برگزار شد.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
مطالب دیگر
چگونه مسائل جنسی را به کودک آموزش دهیم؟
یک استاد دانشگاه در گفتگو با عطنا بررسی کرد

چگونه مسائل جنسی را به کودک آموزش دهیم؟

تربیت جنسی امری ضروری است و آموزش آن را از هر سنی که کودک شروع به سوال پرسیدن می کند باید شروع کرد. اما به طور کلی اولین زمان برای این آموزش 3 تا 5 سالگی است. چون کودک در این برهه سنی کنجکاوی هایی دارد
فقدان سرمایه اجتماعی، نظام سیاسی را با چالش‌ روبرو می‌کند/ مهاجرت یکی از نتایج شکاف میان دولت و ملت است
یک جامعه شناس در گفتگو با عطنا مطرح کرد

فقدان سرمایه اجتماعی، نظام سیاسی را با چالش‌ روبرو می‌کند/ مهاجرت یکی از نتایج شکاف میان دولت و ملت است

یک استاد دانشگاه معتقد است: «نهادهای دولتی و حاکمیتی نقش مهمی در اعتماد عمومی دارند و در واقع عملکرد نهادهای اجتماعی و سیاسی است که اعتماد را خلق می‌کند یا باعث کاهش آن می‌شود.»
فضای مجازی را باید کنترل کرد/ باید به سمت اینترانت حرکت کنیم
یک جامعه شناس در گفتگو با عطنا:

فضای مجازی را باید کنترل کرد/ باید به سمت اینترانت حرکت کنیم

در حال حاضر در معرض تهدید جدی هستیم. طرح مجلس درباره ساماندهی فضای مجازی اولین گام در جهت داشتن برنامه برای مدیریت فضای مجازی است و البته نباید به روش‌های نادرست مثل قطع کردن اینترنت روی بیاوریم.
مدیریت فضای مجازی در آمریکا و کره جنوبی چگونه است؟
بررسی قوانین اینترنت در کشورهای دیگر (1)

مدیریت فضای مجازی در آمریکا و کره جنوبی چگونه است؟

TikTok و WeChat دو شبکه اجتماعی چینی هستند که در دنیا با استقبال روبه‌رو شده‌اند، اما در زمان ریاست جمهوری ترامپ استفاده از این اپلیکیشن‌ها در امریکا به دلیل نگرانی های امنیتی ممنوع اعلام شد.
پر بازدیدها
آخرین اخبار