۲۰ دی ۱۳۹۵ ۱۴:۳۰
کد خبر: ۶۴۳۶۷
telegram-and-politics

در حالی که دو هفته از آغاز طرح ثبت‌نام و احراز هویت کانال‌های بیش از 5 هزار کاربر می‌گذرد تاکنون 13 درصد واجدان شرایط در سامانه شامد (شناسه الکترونیکی محتوای دیجیتالی) وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت‌نام کرده و احراز هویت شده‌اند.


به گزارش عطنا به نقل از روزنامه ایران، علی اکبر شیرکوند، معاون مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان مطلب فوق گفت: همان‌طور که پیش از این نیز اعلام شد طبق آخرین اطلاعات به‌دست آمده، 11 هزار کانال بالای 5هزار کاربر در کشور وجود دارد و از این تعداد تاکنون هزار و 350 کانال در سامانه شامد ثبت‌نام کرده‌اند.


کانال‌های خبری و سرگرمی در صدر علی اکبر شیرکوند معاون مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره محتوای تعداد کانال‌های بالای 5 هزار کاربر که در سامانه شامد ثبت‌نام کرده‌اند نیز گفت: هنوز آمار ریز و دقیقی از این کانال‌ها نداریم. بعد از اتمام مهلت ثبت‌نام بررسی‌های دقیقی روی کانال‌ها انجام و آمار به اطلاع عموم خواهد رسید. ولی بیشترین کانال‌های بیش از 5 هزار کاربر که تاکنون در این سامانه ثبت‌نام کرده‌اند مربوط به محتوای خبری و سرگرمی است.


معاون مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال در پاسخ به این سؤال که آیا مدت زمان یک ماهه (7دی تا 7 بهمن ماه) اعلام شده تمدید خواهد شد یا خیر؟ گفت: فعلا تصمیم گرفته شده که در همین مدت زمان اعلام شده ثبت‌نام صورت گیرد ولی اینکه این مدت زمان تمدید شود یا خیر بعد از تصمیم‌گیری اعلام خواهد شد و احتمال اینکه تمدید شود نیز وجود دارد چرا که به نظر می‌رسد هنوز اطلاع‌رسانی خوبی در این زمینه صورت نگرفته است.
شیرکوند در پاسخ به این سؤال که آیا پیش‌بینی می‌شود در روزهای آینده ادمین‌های بیشتری در سامانه شامد ثبت‌نام کنند، گفت: با توجه به میزان اطلاع رسانی، از این طرح استقبال شده است ولی همان‌طور که گفتم هنوز در این زمینه تبلیغات کافی صورت نگرفته است و خیلی‌ها از این طرح اطلاع دقیق و کافی ندارند. به نظر می‌رسد باید رسانه‌های مکتوب ، فضای مجازی و صدا و سیما در این باره بیشتر اطلاع‌رسانی کنند تا ادمین‌ها با لزوم ثبت و احراز هویت کانال‌ها بیشتر آشنا شده و برای ثبت‌نام مراجعه کنند.


شیرکوند در پاسخ به سؤال دیگر  مبنی بر اینکه برای کانال‌های بالای 5 هزار کاربر که در موعد مقرر برای ثبت‌نام و احراز هویت مراجعه نکنند چه تصمیمی گرفته شده است؟ گفت: اگر ادمین‌های دارای کانال بالای 5 هزار کاربر در سامانه شامد ثبت‌نام نکنند، مرتکب تخلف می‌شوند. البته معاونت رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی وظیفه‌اش تنها فراهم کردن زمینه ثبت‌نام و احراز هویت ادمین‌های با کانال بیش از 5هزار عضو است.
این وظیفه را نیز شورای عالی فضای مجازی کشور به عهده معاونت رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار داده است بنابراین مسئول‌های نظارتی مانند پلیس فتا و دیگر ناظران با کانال‌هایی که ثبت‌نام و احراز هویت نکرده و کد یونیک سامانه را دریافت نکنند برخورد خواهند کرد چرا که برخورد با متخلفان این حوزه بر عهده سازمان‌هایی است که ضابط آن را دارند. 


وی افزود: در اجرای این ساماندهی همکاری بین سازمانی وجود دارد. شورای عالی فضای مجازی مصوبه‌ای که صادر کرده است با همکاری 3 قوه باید اجرا شود. برای برخورد با متخلفان باید ناظران وارد میدان شوند.



همکاری روبات در ثبت شناسه در کانال‌ها


علی اکبر شیرکوند در خصوص نحوه اجرای این طرح گفت: روباتی تعریف شده است که این روبات شناسه شامد را در کانال ثبت‌نام شده قرار می‌دهد و هر کسی وارد کانال احرازهویت شده شود به راحتی می‌تواند آن شناسه را مشاهده کند و اگر روی آن شناسه کلیک کند اطلاعات دقیق‌تری از کانال را دریافت خواهد کرد.
وی افزود: هدف این است تا جایی که می‌توانیم مقداری از محیط نامحدود فضای مجازی را با شناسایی کانال‌های مفید سالم‌سازی کرده و به خانواده‌ها معرفی کنیم. اکنون خانواده‌ها بسیار نگران فرزندان خود هستند که از چه کانال‌هایی استفاده کنند. کانال‌های خوب و بد کدام هستند. این شناسه به خانواده‌ها کمک می‌کند که اجازه دهند فرزندان آنها از محتوای آن کانال استفاده کنند، چرا که وقتی سامانه شامد شناسه‌ای را به کانال‌های با محتوای خوب ارائه می‌دهد نشان می‌دهد که کانال مربوطه دارای محتوای خوبی است.


وی در ادامه گفت: کانال‌هایی که شناسه شامد را نداشته باشند شناخته شده نیستند به این ترتیب فضای مجازی به دو محیط سالم، مفید و ایمن و فضایی که ما شناختی از آن نداریم تبدیل خواهد شد.


معاون مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد افزود: البته شناسه شامد تنها به کانال‌های با کاربران بیش از 5 هزار کاربر داده نمی‌شود و این شناسه به همه خدمات و محتواهای الکترونیکی داده خواهد شد.


وی درباره مزایای دریافت شناسه نیز گفت: کانال‌هایی که در سامانه شامد احراز هویت می‌شوند، از نظر محتوا، میزان کاربر و... رتبه‌بندی شده و بهترین کانال‌ها به مردم معرفی می‌شوند و حتی می‌توانند در جشنواره‌های وزارت فرهنگ و ارشاد نیز شرکت کنند. از سوی دیگر قرار است در آینده تسهیلاتی برای کانال‌هایی که احراز هویت شده‌اند، در نظر گرفته شود.


تعامل مدیریت تلگرام با ایران


شیرکوند در پاسخ به سؤال دیگر مبنی بر اینکه پیش از این یکی از معاونان وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات درباره جلوگیری از فعالیت کانال‌هایی که ثبت‌نام و احراز هویت نکرده‌اند گفته قرار است با مدیریت تلگرام مذاکره شود تا این کانال‌ها سرویس دریافت نکنند، نظرتان در این باره چیست؟ گفت: گویا از سوی مسئولان وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات مذاکراتی با مدیریت تلگرام صورت گرفته است که اگر کانالی شناسه شامد نداشت به آن کانال دسترسی و سرویس ارائه ندهد. البته پیش از این وزارت ارتباطات نیز چنین خبری را اعلام کرد بنابراین حتماً برای جلوگیری از فعالیت کانال‌های متخلف تعاملاتی صورت گرفته است که خبری کرده‌اند.


وی درباره اینکه برخی مخالفان معتقد هستند که مدیریت تلگرام به قانون کشور ما التزام ندارد و بعید به نظر می‌رسد با کشور ما همکاری کند، نیز گفت: درست است که مدیریت تلگرام چارچوب قانونی برای خود دارد ولی برای اینکه بتواند به فعالیت خود در کشورهایی که کاربران زیادی (مانند ایران با 20 میلیون کاربر) دارد، ادامه دهد سعی می‌کند برای حفظ  کاربران خود با مقامات آن کشور تعامل داشته و همکاری کند. وجود چنین همکاری بعید به نظر نمی‌رسد و می‌تواند راهی برای ساماندهی کانال‌های شبکه اجتماعی مانند تلگرام باشد تا مردم کانال‌های مفید از  غیرمفید را تشخیص داده و استفاده کنند.


معاون رسانه‌های دیجیتال درباره بحثی که برخی از مسئولان نظارتی درباره فیلترکردن تلگرام نیز می‌گویند با بیان اینکه هیچ مسئولی به دنبال فیلتر کردن شبکه‌های اجتماعی مانند تلگرام نیست، گفت: هیچ کس به دنبال استفاده از فیلترینگ نیست.هدف تنها سالم‌سازی فضای مجازی است، چرا که فیلتر کردن هزینه‌ای به کشور تحمیل می‌کند و می‌توان با فیلترشکن به محتوا دست یافت بنابراین باید محیط و محتوای سالم را به مردم معرفی کرد تا مردم خود محتوا را انتخاب کنند.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
مطالب دیگر
چگونه مسائل جنسی را به کودک آموزش دهیم؟
یک استاد دانشگاه در گفتگو با عطنا بررسی کرد

چگونه مسائل جنسی را به کودک آموزش دهیم؟

تربیت جنسی امری ضروری است و آموزش آن را از هر سنی که کودک شروع به سوال پرسیدن می کند باید شروع کرد. اما به طور کلی اولین زمان برای این آموزش 3 تا 5 سالگی است. چون کودک در این برهه سنی کنجکاوی هایی دارد
فقدان سرمایه اجتماعی، نظام سیاسی را با چالش‌ روبرو می‌کند/ مهاجرت یکی از نتایج شکاف میان دولت و ملت است
یک جامعه شناس در گفتگو با عطنا مطرح کرد

فقدان سرمایه اجتماعی، نظام سیاسی را با چالش‌ روبرو می‌کند/ مهاجرت یکی از نتایج شکاف میان دولت و ملت است

یک استاد دانشگاه معتقد است: «نهادهای دولتی و حاکمیتی نقش مهمی در اعتماد عمومی دارند و در واقع عملکرد نهادهای اجتماعی و سیاسی است که اعتماد را خلق می‌کند یا باعث کاهش آن می‌شود.»
فضای مجازی را باید کنترل کرد/ باید به سمت اینترانت حرکت کنیم
یک جامعه شناس در گفتگو با عطنا:

فضای مجازی را باید کنترل کرد/ باید به سمت اینترانت حرکت کنیم

در حال حاضر در معرض تهدید جدی هستیم. طرح مجلس درباره ساماندهی فضای مجازی اولین گام در جهت داشتن برنامه برای مدیریت فضای مجازی است و البته نباید به روش‌های نادرست مثل قطع کردن اینترنت روی بیاوریم.
مدیریت فضای مجازی در آمریکا و کره جنوبی چگونه است؟
بررسی قوانین اینترنت در کشورهای دیگر (1)

مدیریت فضای مجازی در آمریکا و کره جنوبی چگونه است؟

TikTok و WeChat دو شبکه اجتماعی چینی هستند که در دنیا با استقبال روبه‌رو شده‌اند، اما در زمان ریاست جمهوری ترامپ استفاده از این اپلیکیشن‌ها در امریکا به دلیل نگرانی های امنیتی ممنوع اعلام شد.
پر بازدیدها
آخرین اخبار