۲۷ آذر ۱۳۹۵ ۰۲:۳۱
کد خبر: ۶۰۷۶۸
neshast-zanan-vs-farhang-vs-resane-14

نشست تخصصی زنان، فرهنگ شهری و فناوری‌های ارتباطی با حضور استادان دانشگاه‌های پوردو، تهران و علامه طباطبائی در سالن‌ همایش‌های برج میلاد برگزار شد که در آن هادی خانیکی و محمدمهدی فرقاتی از دانشکده علوم ارتباطات به سخنرانی پرداختند.


به گزارش عطنا، نخستین همایش زنان و زندگی شهری  با محورهای «زنان، فضاهای عمومی و سرزندگی شهری»، «زنان، خانواده و سلامت شهری»، «زنان، سرمایه‌های اجتماعی و توسعه پایدار شهری»، « زنان، امنیت اجتماعی و آسیب‌های زندگی شهری »، «زنان، آموزش و حقوق شهروندی»، « زنان، مدیریت و برنامه‌ریزی شهری»، « زنان، توانمندسازی و عدالت اجتماعی»، « زنان، فرهنگ شهری و فن آوری‌های نوین ارتباطی»، « زنان در شهر، ملاحظات محیطی و رفتاری» و «زنان، محیط‌زیست‌وزندگی‌شهری» برگزار شد.


به همین مناسبت پنل تخصصی «زنان، فرهنگ شهری و فناوری‌های نوین ارتباطی» در روز دوشنبه 22 آذر ماه با حضور سخنرانان؛ محمد مهدی فرقانی رئیس دانشکده علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبائی، نعمت‌الله فاضلی رئیس پژوهشکده مطالعات اجتماعی و پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، هادی خانیکی دانشیار علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبائی، گیتا علی‌آبادی رئیس دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌ها در وزارت ارشاد و یحیی کمالی‌پور استادتمام و رئیس واحد ارتباطات و هنرهای خلاق دانشگاه «پوردو» آمریکا  انجام شد.


در ابتدای این پنل محمدمهدی فرقانی  به عنوان سخنران نخست گفت: بحث توانمندسازی در مورد زنان که در جامعه ما هنوز هم جنس دوم هستند بیشتر مصداق پیدا می‌کند و اگر ما معتقد  به این باشیم که دسترسی به گفتمان یعنی دسترسی به قدرت پس حضور و استفاده زنان از شبکه‌های اجتماعی و فناوری‌های ارتباطات و اطلاعات می‌تواند بالقوه مدل قدرت باشد.


نعمت‌الله فاضلی رئیس پژوهشکده مطالعات اجتماعی و پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی به عنوان دبیر پنل اظهار کرد: ما روشنفکرها و دانشگاهیان باید در گوش قدرت، رسانه‌ها، نظام‌های سیاسی، حقوقی و اقتصادی زمزمه کنیم که بیدار باشند که دیر یا زود، زن شهری شده معاصر، خودش را به جامعه اثبات می کند و اگر ساختارها و سیستم‌ها آمادگی نداشته باشند که زن کلان‌شهری را بپذیرند با مشکل روبرو می‌شوند.


در ادامه این نشست هادی خانیکی رئیس انجمن ایرانی مطالعات فرهنگی و ارتباطات خاطرنشان کرد: تغییرات گسترده متاثر از رسانه‌ها را باید در خانواده‌ها دنبال کرد چرا که زن به دلیل چندگانگی جهانش با چند «من» متفاوت روبروست که می‌توان آن را نوعی گسیختگی در هویت زنانه در جامعه دانست.


همچنین یحیی کمالی‌پور رئیس واحد ارتباطات و هنرهای خلاق دانشگاه «پوردو» آمریکا در ادامه نشست ابراز کرد: این نخستین همایش زنان در ایران و دهمین همایش زنان موفق ایرانی در آمریکا است و باید توجه داشت که همایش‌های داخلی خود را با همایش‌هایی که در آمریکا و جاهایی دیگر انجام می‌شود هماهنگ کنند.


و در بخش دیگری از نشست، گیتا علی‌آبادی به ایراد سخنرانی پرداخت و گفت: استفاده صحيح از وسایل ارتباطي جديد در رفع گسست‌هاي جنسيتي موثر است و نیز خشونت، زنان را در شهرها تهديد مي‌كند و ترس از خشونت گاهي بيشتر از اعمال خشونت در زنان ناامني ايجاد و آنان را از زندگي اجتماعي دور مي‌كند و همجنین معماري شهري در ايجاد احساس امنيت در زنان تاثير گذار است.


گفتنی است همایش بین‌المللی زنان و زندگی شهری در تاریخ ۲۱ آذر ۱۳۹۵ تا ۲۲ آذر ۱۳۹۵ توسط شهرداری تهران و تحت حمایت سیویلیکا در شهر تهران برگزار شد.


تصاویری از نشست در غیاب دکتر فاضلی:




عکس: ایوب قادری(الف)
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
مطالب دیگر
چگونه مسائل جنسی را به کودک آموزش دهیم؟
یک استاد دانشگاه در گفتگو با عطنا بررسی کرد

چگونه مسائل جنسی را به کودک آموزش دهیم؟

تربیت جنسی امری ضروری است و آموزش آن را از هر سنی که کودک شروع به سوال پرسیدن می کند باید شروع کرد. اما به طور کلی اولین زمان برای این آموزش 3 تا 5 سالگی است. چون کودک در این برهه سنی کنجکاوی هایی دارد
فقدان سرمایه اجتماعی، نظام سیاسی را با چالش‌ روبرو می‌کند/ مهاجرت یکی از نتایج شکاف میان دولت و ملت است
یک جامعه شناس در گفتگو با عطنا مطرح کرد

فقدان سرمایه اجتماعی، نظام سیاسی را با چالش‌ روبرو می‌کند/ مهاجرت یکی از نتایج شکاف میان دولت و ملت است

یک استاد دانشگاه معتقد است: «نهادهای دولتی و حاکمیتی نقش مهمی در اعتماد عمومی دارند و در واقع عملکرد نهادهای اجتماعی و سیاسی است که اعتماد را خلق می‌کند یا باعث کاهش آن می‌شود.»
فضای مجازی را باید کنترل کرد/ باید به سمت اینترانت حرکت کنیم
یک جامعه شناس در گفتگو با عطنا:

فضای مجازی را باید کنترل کرد/ باید به سمت اینترانت حرکت کنیم

در حال حاضر در معرض تهدید جدی هستیم. طرح مجلس درباره ساماندهی فضای مجازی اولین گام در جهت داشتن برنامه برای مدیریت فضای مجازی است و البته نباید به روش‌های نادرست مثل قطع کردن اینترنت روی بیاوریم.
مدیریت فضای مجازی در آمریکا و کره جنوبی چگونه است؟
بررسی قوانین اینترنت در کشورهای دیگر (1)

مدیریت فضای مجازی در آمریکا و کره جنوبی چگونه است؟

TikTok و WeChat دو شبکه اجتماعی چینی هستند که در دنیا با استقبال روبه‌رو شده‌اند، اما در زمان ریاست جمهوری ترامپ استفاده از این اپلیکیشن‌ها در امریکا به دلیل نگرانی های امنیتی ممنوع اعلام شد.
پر بازدیدها
آخرین اخبار