۲۱ آذر ۱۳۹۵ ۱۷:۳۴
کد خبر: ۵۹۵۵۷
mahmud-ebadiyan

استاد زنده یاد محمود عبادیان خدمات پرشماری در عرصه‌های علمی و فرهنگی و آموزشی داشته و تأثیرش فراتر از زمان و شغلی خاص به وضوح دیده می‌شود. او نه فقط نویسنده و مترجمی لایق و برجسته در عرصه‌های فلسفه و ادبیات پارسی بود و معلمی بسیار کوشا و دلسوز در دانشگاه که نظیرش کمتر دیده شده است، بلکه انسانی والا و صاحب خصایصی کم‌مانند و قابل ستایش بود و در این عرصه نیز سرمشق و نمونه‌ای برای شاگردان محسوب می‌شد. 


به گزارش عطنا، نویسنده و پژوهشگر، ، یادداشتی در روزنامه ایران به بهانه شب بزرگداشت شادروان دکتر محمود عبادیان نوشته است که متن کامل این یادداشت را با هم می‌خوانیم:


استاد زنده یاد محمود عبادیان خدمات پرشماری در عرصه‌های علمی و فرهنگی و آموزشی داشته و تأثیرش فراتر از زمان و شغلی خاص به وضوح دیده می‌شود. او نه فقط نویسنده و مترجمی لایق و برجسته در عرصه‌های فلسفه و ادبیات پارسی بود و معلمی بسیار کوشا و دلسوز در دانشگاه که نظیرش کمتر دیده شده است، بلکه انسانی والا و صاحب خصایصی کم‌مانند و قابل ستایش بود و در این عرصه نیز سرمشق و نمونه‌ای برای شاگردان محسوب می‌شد.  دکتر عبادیان به واسطه و‌احدهای متعدد و ممتد تحصیلی و تحقیقی و تدریس در دانشگاه‌های معتبر جهان، جامعیتی فکری به دست آورده بود و با سلطه‌ای خیره‌کننده به شناخت مفاهیم و کالبدشکافی متون اهتمام می‌کرد. برای او ‌سوژه و ابژه با پرسشی دقیق و مسئولانه به هم می‌پیوست و سپس بررسی منشورگونه و چندوجهی عبارات و مضمون‌ها و مفاهیم آغاز می‌شد. دانشجویان زبده‌ای که در کلاس‌های دکتر عبادیان حاضر بودند، بخوبی می‌دانند که این شیوه با پرسش‌های پیاپی، چگونه از همدلی با متن به خوانش انتقادی دگرگون می‌شد و سپس با آگراندیسمان جستارهای مهم به تحلیل سبک‌شناسانه می‌پرداخت و براساس تشخیص دگرواره‌های سبکی و تعیین بسامد هریک، جهت نهایی و منطقه دقیق متن را در ژانر مورد نظر مشخص می‌کرد. اما نهایتاً به همان هم‌پیوندی اولیه بازمی‌گشت و دانشجویان را به میهمانی متن می‌کشاند. آن‌هم بر اساس پرسش‌ها و اظهارنظرهای دانشجویان، زیرا غالباً با این گزاره همدلانه اما بسیار قدرتمند و مؤثر، جان تازه‌ای به مباحث می‌داد و دریچه‌های تازه‌ای می‌گشود: «چرا که نه؟!» دانشجویان عبادیان، از همان ابتدای شروع کلاس‌ها می‌فهمیدند که تفاوت کیفی و کمّی چشمگیری میان درس و کلاس او با دیگران وجود دارد. آنها باید مشارکت فعال داشته باشند، موضوعاتی را در محیط همان درس برگزینند و به صورت کنفرانس و درسگفتار ارائه کنند. سؤال و کنجکاوی را ارج می‌گذاشت و هر اظهار نظری را چنان پردازش می‌کرد که انگار مقدمه ضروری برای ادامه بحث‌هاست. به شاگردانش شهامت و اعتماد به‌نفس می‌بخشید. اجازه نمی‌داد منزوی شوند و در حاشیه‌ها و سایه‌ها ایام جوانی را بر باد دهند. هاشورها را پاک می‌کرد و همچون نوری تابنده، همه را روشن می‌کرد تا کلاس و درس، در تعامل و گفت‌و‌گوهای دوجانبه و چندجانبه استعلا بیابد. استعدادهای دانشجویان را شکوفا می‌کرد. تفکر و کنجکاوی را مقدم بر محفوظات و روش‌های سنّتی در آموزش می‌دانست. گاهی آرامش کلاس را بر هم می‌زد و حتی مغالطه‌ای به میان می‌آورد تا حرکتی در ذهن و اندیشه دانشجویان ایجاد کند. قابلیت‌های فلسفی و دانش گسترده‌اش، ارزش درس‌ها و عمقِ بحث‌ها را چند برابر می‌کرد. هنجارشکن نبود و برعکس، بسیار به ادب و آدابِ در رفتار و گفتار پایبند بود. حتی در این زمینه وسواس به خرج می‌داد. او به تنهایی تدریس نمی‌کرد. این کار را غلط می‌پنداشت و آموخته بود که یک معلم خوب و شایسته، به جای مرجعیت و مرکزیت در بالای کلاس، می‌تواند عضوی از یک جمع کارآمد باشد و با تشریک مساعی در اداره کلاس و پیش بردنِ مباحث، دانشجویان را در جوانب متعددی برکشد و به تک تک آنها شخصیتِ علمی ببخشد. این نوع تدریس و آموزش جمعی، برایش سخت نبود. بدان باور داشت و طی دورانی طولانی شخصیتِ خود را این‌‌گونه ‌پرورش داده بود. کمال خود را در اعتلای جمع می‌دید و به‌عنوان یک استاد و آموزگار، فردیتش را در جمع شاگردان به‌کلی نادیده می‌گرفت تا آنان را نه تنها آموزش دهد، بلکه بپروراند و منزلت و شخصیتی فرهنگی و مدنی بدان‌ها ببخشد. تعلق خاطر عبادیان به این حرفه، فراتر از تخصص و علاقه و لذت بود. او با آموزگاری زندگی می‌کرد و این برایش به آیین و طریقتی معنوی بدل شده بود.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* :
* نظر:
مطالب دیگر
چگونه مسائل جنسی را به کودک آموزش دهیم؟
یک استاد دانشگاه در گفتگو با عطنا بررسی کرد

چگونه مسائل جنسی را به کودک آموزش دهیم؟

تربیت جنسی امری ضروری است و آموزش آن را از هر سنی که کودک شروع به سوال پرسیدن می کند باید شروع کرد. اما به طور کلی اولین زمان برای این آموزش 3 تا 5 سالگی است. چون کودک در این برهه سنی کنجکاوی هایی دارد
فقدان سرمایه اجتماعی، نظام سیاسی را با چالش‌ روبرو می‌کند/ مهاجرت یکی از نتایج شکاف میان دولت و ملت است
یک جامعه شناس در گفتگو با عطنا مطرح کرد

فقدان سرمایه اجتماعی، نظام سیاسی را با چالش‌ روبرو می‌کند/ مهاجرت یکی از نتایج شکاف میان دولت و ملت است

یک استاد دانشگاه معتقد است: «نهادهای دولتی و حاکمیتی نقش مهمی در اعتماد عمومی دارند و در واقع عملکرد نهادهای اجتماعی و سیاسی است که اعتماد را خلق می‌کند یا باعث کاهش آن می‌شود.»
فضای مجازی را باید کنترل کرد/ باید به سمت اینترانت حرکت کنیم
یک جامعه شناس در گفتگو با عطنا:

فضای مجازی را باید کنترل کرد/ باید به سمت اینترانت حرکت کنیم

در حال حاضر در معرض تهدید جدی هستیم. طرح مجلس درباره ساماندهی فضای مجازی اولین گام در جهت داشتن برنامه برای مدیریت فضای مجازی است و البته نباید به روش‌های نادرست مثل قطع کردن اینترنت روی بیاوریم.
مدیریت فضای مجازی در آمریکا و کره جنوبی چگونه است؟
بررسی قوانین اینترنت در کشورهای دیگر (1)

مدیریت فضای مجازی در آمریکا و کره جنوبی چگونه است؟

TikTok و WeChat دو شبکه اجتماعی چینی هستند که در دنیا با استقبال روبه‌رو شده‌اند، اما در زمان ریاست جمهوری ترامپ استفاده از این اپلیکیشن‌ها در امریکا به دلیل نگرانی های امنیتی ممنوع اعلام شد.
هنر و فرهنگ5
سبزترین گوشه دانشگاه
عشق به گل و گیاه در اتاق زهرا کمیجانی

سبزترین گوشه دانشگاه

عشق به گل و گیاه در امورمالی دانشگاه علامه طباطبایی، داستان زهرا کمیجانی و اتاقی پر از سبزی و طراوت، در قاب امروز دوربین خبرنگار عطنا قرار گرفت.
پر بازدیدها
آخرین اخبار