۲۳ آبان ۱۳۹۵ ۱۵:۱۵
کد خبر: ۵۵۸۷۰
bagher-sarukhani08

مراسم بزرگداشت پروفسور باقر ساروخانی پدر جامعه‌شناسی ارتباطات و مدیر گروه جامعه شناسی دکتری تخصصی واحد علوم و تحقیقات با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در سالن قلم کتابخانه ملی برگزار شد.


به گزارش عطنا به نقل از خبرگزاری‌ها، پروفسور باقر ساروخانی در این مراسم گفت: علوم انسانی و جامعه‌شناسی نماد توسعه پایدار یک جامعه است.


وی گفت: اگر به حق بگویم من مدیون استادان و همچنین تک تک شاگردانم هستم. من در دانشگاه از دانشجویانم علم می‌آموزم. اگر دانشجویان من نبودند هیچ‌یک از کتاب‌هایم چاپ نمی‌شد.


این استاد واحد علوم و تحقیقات اظهار کرد: برگزاری این مراسم‌ نشان‌دهنده این است که جامعه ما هوشمند شده اگر جامعه هوشمند افراد را از یک‌دیگر جدا کند جوانانمان بیشتر می‌آموزند و انگیزه‌ای برای شروع کار جوانان بیشتر می‌شود.


وی عنوان کرد: برگزاری این مراسم‌ها ویروس دانایی را در جامعه ایجاد می‌کند و آدم‌ها را به سمت کتاب سوق می‌دهد. کاری کنید تا فرزندان به سمت علم بروند و آن را سرمنشأ خود قرار بدهند.


ساروخانی افزود: اگر بخواهم از زندگی خود نکاتی را بگویم باید به دو چیز اشاره کنم، تلاش و توکل.


ساروخانی با اشاره به اینکه در یک خانواده کوچک به دنیا آمده است گفت: ما بنیه فرهنگی و اقتصادی ضعیفی داشتیم و سواد والدینم در حد قرآن بود. من به کتاب انس گرفتم اما این انس و علاقه نمی‌دانم از کجا در من به وجود آمد. با وجود اینکه وضع اقتصادی ضعیفی داشتیم من کتاب‌ها را از دکان کتابفروشی اجاره می‌کردم و با توجه به اینکه بنیه اقتصادی‌مان ضعیف بود سعی می‌کردم در یک روز آن کتاب را تمام کنم.


این استاد جامعه‌شناسی ادامه داد: تصور می‌کنم دانش و دانایی جهان گسترده‌ای است و اگر یک بار دیگر متولد بشوم و بخواهم کاری را شروع کنم معلمی است. دنیای امروز یک دنیای متفاوت است. دنیایی با تغییرات شتابان. جامعه‌ای اگر حرکت کند و راهش با دانش هماهنگ نباشد مسیر اشتباهی را خواهد رفت. اگر قبل از واردکردن اتومبیل فرهنگ رانندگی را به کشور وارد نکنیم این مسئله آسیبی به ما خواهد زد.


وی در پایان گفت: علوم انسانی و جامعه‌شناسی نماد توسعه پایدار یک جامعه است و اگر جامعه‌ای خواهان پیشرفت باشد باید شاخصه‌های مختلف علوم انسانی و جامعه‌شناسی را در خود تقویت کند.


در این مراسم دکتر محمد سلطانی‌فر، حجت الاسلام والمسلمین محمود دعایی، رضا داوری اردکانی، سید حسین سراج زاده، حسین رضی، اسعی و.. سخنرانی کردند و از منش و خصلت‌های دکتر ساروخانی یاد کردند.


به مناسبت تولد باقر ساروخانی کیک تولدی برای او در نظر گرفته شده بود ‌همچنین از تمبر وی رونمایی شد.



چهره‌های فرهنگی درباره پروفسور ساروخانی چه گفتند؟


صالحی امیری در این مراسم از ساروخانی به عنوان یک سرمایه یاد کرد که نیم قرن در مسیر خدمت به جامعه قدم برداشته است.


وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: امثال دکتر ساروخانی چراغ پر فروغ هدایت جامعه هستند که مسیر کشور را به سوی قله‌های پیشرفت هدایت می‌کنند.



بوسه بر دست استاد


استاد ارتباطات و از شاگردان و همکاران پروفسور ساروخانی نیز در این مراسم گفت: وی هرگز در کلاس‌ها کم فروشی نمی کرد بلکه همواره سر وقت حاضر شده و مطالب نو و تازه را ارائه می‌کرد.


محمد سلطانی‌فر، به روز بودن را از دیگر ویژگی‌های ساروخانی عنوان و اضافه کرد: وی همواره به دانشجویان و همکاران توصیه می‌کرد به دنبال پست و مقام‌های دیگر بجز خدمت در دانشگاه نباشند و حداکثر به رئیس گروهی اکتفا کنند.


وی ادامه داد: سال 47 استاد ساروخانی درباره کودک و خانواده مطالبی را بیان کردند که امروز پس از گذشت سالهای زیاد، دانشمندان بر آن صحه می‌گذارند.


سلطانی فر گفت: امروزه ثایت شده 60 تا 70 درصد ساختار ذهنی کودک در سنین 2تا 7 سال شکل می‌گیرد، موضوعی که پروفسور ساروخانی خیلی پیشتر به آن می‌پرداختند.


این استاد ارتباطات به یکی از جملات پروفسور ساروخانی اشار کرد و به نقل از وی گفت: خانواده ایرانی همان جامعه ایرانی است، از این رو اگر بخواهیم جامعه ایرانی را بشناسیم باید خانواده ایرانی را شناخت.


سلطانی فر لوح تقدیری را از طرف دکتر عباس‌پور طهرانی رئیس دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات به پروفسور ساروخانی تقدیم کرد و بر دستان استاد خود بوسه زد.



جایزه‌ای به نام ساروخانی شکل بگیرد


دبیر ستاد چهره‌های ماندگار نیز گفت: تجلیل از بزرگان و چهره‌های ماندگار نیاز اجتماعی است، از این رو باید در سیاستگذاری‌ها، تجلیل از دانشمندان و فرهیختگان مورد توجه واقع شود.


محمود اسعدی پیشنهاد کرد جایزه‌ای به نام ساروخانی شکل گیرد.



شاگرد پروری پروفسور ساروخانی مشهود است


معاون پژوهش برنامه ریزی و نظارت صدا و سیما نیز گفت: تکریم از یک عالم دانشمند حکم شرعی است، ساروخانی استاد حوزه علوم اجتماعی و در حوزه دانش بسیار برجسته است.


حسین رضی افزود: شاگردپروری وی بارز و مشهود و نوع برخورد با دانشجو در حضور دانشجویان دیگر درس آموز است. وی در راه اندازی رشته و دانشگاه فرهنگ و ارتباطات نقس اساسی دارد و امروز شاهدیم در بیشتر دانشگاه‌های کشور این رشته به عنوان یک رشته به روز تدریس می‌شود.


سید محمود کاظمی دینان رئیس انجمن روابط عمومی نیز بی تکلفی، دوری از تکبر، گشاده رویی و نظم و وقت شناسی پروفسور ساروخانی را از ویژگی‌های بارز وی برشمرد.


حجت‌الاسلام سید محمود دعایی نیز به فروتنی و پرکاری پروفسور ساروخانی اشاره کرد و گفت: ادای دین به این استاد برجسته کار ساده‌ای نیست.



جامعه‌شناسی که خود را محدود به این حوزه نکرد


رئیس انجمن مطالعات فرهنگی و ارتباطات نیز گفت: دانشجوی ساروخانی در سالهای پس از انقلاب در دانشگاه شهید بهشتی بودم، وی جامعه شناسی است که خود را محدود به این رشته نکرد بلکه به حوزه‌های دیگر از جمله طراحی جامعه شناسی ارتباطات ورود کرد.


هادی خانیکی به شخصیت علمی پروفسور ساروخانی اشاره و اضافه کرد: انگیزه و تعهد علمی از نکات بارز وی است و به مفهوم واقعی کلمه او یک معلم است در دوره‌ای که با زوال و افول اخلاق روبرو هستیم ضروریست قدر این استاد با اخلاق را بدانیم.



پروفسور ساروخانی گام‌های موثری برای رشد و توسعه برداشت


همچنین رئیس انجمن جامعه شناسی گفت: از 20 سال گذشته با پروفسور ساروخانی آشنا هستم، وی نیم قرن در این حوزه با تمام موانع و محدودیت تلاش کرد و گام‌های موثری برای رشد و توسعه برداشت .

سید حسین سراج زاده اظهار کرد: پروفسور ساروخانی از بنیانگذاران و پیشکسوتان جامعه شناسی و علوم نزدیک به جامعه شناسی در ایران است که اخلاق حرفه ای، ادب ،آرامش و آراستگی ظاهری او مورد توجه همه دانشجویان وی قرار گرفته است.


عکس‌ها از: جام‌جم آنلاین


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
مطالب دیگر
مدیریت فضای مجازی در ترکیه و امارات چگونه است؟
بررسی قوانین اینترنت در کشورهای دیگر (3)

مدیریت فضای مجازی در ترکیه و امارات چگونه است؟

چندین سال است که در امارات کلیه سرویس‌های انتقال صوت با پروتکل اینترنت ممنوع بوده و برنامه‌هایی مانند واتس اپ، وایبر، تانگو، فیسبوک مسنجر، ایمو، لاین، کیک مسنجر، تلگرام و فیس تایم مسدود هستند.
استاد دانشگاه شانگهای از برجام و روابط ایران و چین می‌گوید
گفتگوی اختصاصی عطنا با هوندا فَن

استاد دانشگاه شانگهای از برجام و روابط ایران و چین می‌گوید

دنیای کنونی نسبت به جهان 2006-2010 تغییرات زیادی کرده است؛ این امر بر توسعه برخی از روابط بین المللی هم تاثیر گذاشته است. من شخصا فکر می کنم بهترین نتیجه برای ایران این است که این مسئله را در اسرع وقت...
علت افزایش مهاجرت در میان نخبگان چیست؟
یک استاد دانشگاه در گفتگو با عطنا بررسی کرد

علت افزایش مهاجرت در میان نخبگان چیست؟

یک استاد دانشگاه معتقد است: «نوسانات وضعیت اقتصادی و نداشتن امید به حل مشکلات که دلیل مهاجرت است با جوان‌گرایی و به کارگیری نسل جوان در ساختار‌های نظام کشور باعث پویایی و کاهش مهاجرت می‌شود.»
در افغانستان چه خبر است؟
ملازهی در گفتگو با عطنا بررسی کرد

در افغانستان چه خبر است؟

يك کارشناس مسائل افغانستان معتقد است: «طالبان می‌کوشد تا با حملات نظامی سهم بیشتری از قدرت در افغانستان را به خود اختصاص دهد؛ در حالی که در ایران یک ارزیابی واقع بینانه از تحولات افغانستان وجود ندارد.»
پر بازدیدها
آخرین اخبار