۰۱ آذر ۱۳۹۵ ۱۴:۳۱
کد خبر: ۵۶۷۳۱
instagram1

مدرس دانشگاه علامه طباطبائی گفت: یکی از موضوعاتی که این روزها در شبکه‌های اجتماعی همچون اینستاگرام شاهد هستیم این بوده که کاربران همیشه زیباترین لحظه‌های زندگی‌شان را منتشر می‌کنند و کاربران دیگر که مروری بر صفحات این افراد دارند، زندگی آنها را با زندگی خود مقایسه می‌کنند و خودشان را انسان‌های بدبخت می‌دانند.


به گزارش عطنا، حجت‌الاسلام والمسلمین علیرضا عبداللهی، مدرس دانشگاه علامه طباطبائی، در گفت‌وگو با ایکنا، با اشاره به ماهیت شبکه‌های اجتماعی همچون اینستاگرام و تأثیرشان بر سبک زندگی گفت: یکی از موضوعاتی که این روزها در شبکه‌های اجتماعی همچون اینستاگرام شاهد هستیم این بوده که کاربران همیشه زیباترین لحظه‌های زندگی‌شان را منتشر می‌کنند و کاربران دیگر که مروری بر صفحات این افراد دارند، زندگی آنها را با زندگی خود مقایسه می‌کنند و خودشان را انسان‌های بدبخت می‌دانند درحالی که شاید آن لحظه‌های خوشی که آنها در صفحات‌شان منتشر کرده‌اند، برای یکبار و همیشه باشد اما مشاهده‌کنندگان با زندگی‌های خود مقایسه می‌کنند و به ناامیدی می‌رسند.


وی افزود: انتشار لحظه‌هایی از زندگی افراد در شبکه‌های اجتماعی سبب تأثیرات فرهنگی و ایجاد شکاف و فاصله طبقاتی می‌شود؛ چراکه فرد با مشاهده عکس‌ها، خود را در سطح پایین‌تر جامعه می‌بیند. همچنین با انتشار چنین عکس‌هایی تفکر غرب‌گرایی و انسان محوری ترویج می‌یابد یعنی همان تفکری که غرب شعارش را سر می‌دهد و انسان بیش از اندازه به خود توجه می‌کند.


مدیر نشریه الکترونیکی زمانه تصریح کرد: برای مثال زمانی که کاربران عکسی را از خود منتشر می‌کنند و می‌نویسند «من همین الان یهویی» یعنی من خودم را در محور آفرینش قرار دادم و من همیشه باید مرکز باشم و این «من» همان منی است که حضرت امام فرمودند: «من شیطان است». این «من» وقتی در شبکه‌های اجتماعی همچون اینستاگرام برجسته می‌شود، این برجستگی هم به انسان‌هایی منتهی می‌شود که تفکرات‌شان به مرور به سمت منیت، فردگرایی، اومانیسم و انسان‌گرایی سوق می‌یابد و ارزش‌هایی همچون ایثارگری، فداداکاری و اتفاق برای فرد در اولویت‌های آخر قرار می‌گیرد.


وی بیان کرد: آسیب‌هایی که می‌توان از منیت به جامعه وارد کرد، ایجاد تغییرات فکری و فرهنگی است، یعنی تا پیش از شبکه‌های اجتماعی و شتاب گرفتن رسانه‌های نوین، مرجع فکری مردم، افراد متخصص و تحصیلکرده جامعه بود، اما امروزه الگوهای رفتاری مردم مشاهیر شده‌اند. برخی از افراد صفر خود را به گروهی چسبانده‌اند تا برای مردم یک مرجعی شوند.


این مدرس دانشگاه تصریح کرد: توسعه سواد رسانه‌ای، یکی از مهم‌ترین راه‌هاست. ما ناگزیریم به سمت دنیای تکنولوژی حرکت کنیم و حتی صراحتا اعلام می‌کنم که امروز چندان اتفاقی در دنیای تکنولوژیک نیفتاده است و مشکلات ما طی پنج تا ۱۰ سال آینده رخ خواهد داد زمانی که شبکه‌های اجتماعی تبدیل به آواتارهای سه بعدی شوند که انسان‌ها با عینک‌های واقعیت‌افزوده و متصل به اینترنت، افراد را حاضر در کنار خود ببینند.


وی خاطرنشان کرد: علاوه بر ارتقای سواد رسانه‌ای، تقویت تقوای الهی و آموزش مهارت‌های سبک زندگی است. ما آخرین نسل از انسان‌هایی هستیم که کودکی بدون اینترنت را گذراندیم و چند هزار سال تمدن بشر به پایان رسید و بشر در تعامل با تکنولوژی تقویت خواهد شد.


حجت‌الاسلام عبداللهی اظهار کرد: عمده‌ترین مشکل این است که شکاف عظیم تکنولوژیکی میان والدین و فرزندان رخ داده است. والدین تسلطی به این ابزار ندارند و فرزندان بی‌محابا به این سمت حرکت می‌کنند. این فرزندان در آینده که والدین خواهند شد، به راحتی می‌توانند بر کودکان‌شان تسلط داشته باشند اما والدین امروزی تسلطی ندارند و اگر سریعا تحت آموزش قرار نگیرند، تبدیل به نسل سوخته خواهند شد.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
مطالب دیگر
چگونه مسائل جنسی را به کودک آموزش دهیم؟
یک استاد دانشگاه در گفتگو با عطنا بررسی کرد

چگونه مسائل جنسی را به کودک آموزش دهیم؟

تربیت جنسی امری ضروری است و آموزش آن را از هر سنی که کودک شروع به سوال پرسیدن می کند باید شروع کرد. اما به طور کلی اولین زمان برای این آموزش 3 تا 5 سالگی است. چون کودک در این برهه سنی کنجکاوی هایی دارد
فقدان سرمایه اجتماعی، نظام سیاسی را با چالش‌ روبرو می‌کند/ مهاجرت یکی از نتایج شکاف میان دولت و ملت است
یک جامعه شناس در گفتگو با عطنا مطرح کرد

فقدان سرمایه اجتماعی، نظام سیاسی را با چالش‌ روبرو می‌کند/ مهاجرت یکی از نتایج شکاف میان دولت و ملت است

یک استاد دانشگاه معتقد است: «نهادهای دولتی و حاکمیتی نقش مهمی در اعتماد عمومی دارند و در واقع عملکرد نهادهای اجتماعی و سیاسی است که اعتماد را خلق می‌کند یا باعث کاهش آن می‌شود.»
فضای مجازی را باید کنترل کرد/ باید به سمت اینترانت حرکت کنیم
یک جامعه شناس در گفتگو با عطنا:

فضای مجازی را باید کنترل کرد/ باید به سمت اینترانت حرکت کنیم

در حال حاضر در معرض تهدید جدی هستیم. طرح مجلس درباره ساماندهی فضای مجازی اولین گام در جهت داشتن برنامه برای مدیریت فضای مجازی است و البته نباید به روش‌های نادرست مثل قطع کردن اینترنت روی بیاوریم.
مدیریت فضای مجازی در آمریکا و کره جنوبی چگونه است؟
بررسی قوانین اینترنت در کشورهای دیگر (1)

مدیریت فضای مجازی در آمریکا و کره جنوبی چگونه است؟

TikTok و WeChat دو شبکه اجتماعی چینی هستند که در دنیا با استقبال روبه‌رو شده‌اند، اما در زمان ریاست جمهوری ترامپ استفاده از این اپلیکیشن‌ها در امریکا به دلیل نگرانی های امنیتی ممنوع اعلام شد.
پر بازدیدها
آخرین اخبار