۲۷ آبان ۱۳۹۵ ۲۲:۲۲
کد خبر: ۵۶۴۹۵
dehghani (1)

نخستین «کنفرانس امنیتی تهران- نظم امنیتی منطقه‌ای غرب آسیا» با مشارکت 13 مرکز پژوهشی و اندیشکده مهم در حوزه سیاست خارجی و روابط بین‌الملل، 21 آذرماه امسال در سالن اجلاس سران برگزار می‌شود.


به گزارش عطنا و به نقل از ایرنا، سید جلال دهقانی فیروزآبادی، دبیر علمی همایش با اعلام این خبر افزود: این کنفرانس در سطح بین‌المللی است و شرکت کنندگان اصلی آن نیز از مراکز علمی و کسانی خواهند بود که در حوزه نظم منطقه‌ای غرب آسیا پژوهش داشته‌اند. همچنین تاکنون بیش از 250 چکیده مقاله و حدود 150 اصل مقاله به دبیرخانه دائمی همایش واصل شده است که در حال داوری است. وی با بیان اینکه کنفرانس‌های مشابهی در منطقه برگزار می‌شود اما غالباً اندیشکده‌های فرامنطقه‌ای متولی آن هستند، خاطرنشان کرد: با توجه به اهمیت منطقه غرب آسیا در نظام بین‌الملل و تحولاتی که در سال‌های اخیر رخ داده و در حال وقوع است، مباحث مربوط به نظم امنیتی منطقه و ساختارهایی که باید شکل بگیرد، نیازمند یک هم‌اندیشی، رایزنی و هم‌افزایی بین کشورهای منطقه است.


دهقانی فیروزآبادی با اشاره به ضرورت‌های علمی و اجرایی برای مشورت در زمینه مدیریت مسائل منطقه‌ای به ویژه تروریسم، ادامه داد: لازم است نخبگان کشورهای غرب آسیا در سطوح علمی و اجرایی مشاوره و مراوده داشته باشند که در حوزه علمی، اندیشکده‌های کشور وارد عمل شده و در برگزاری این کنفرانس مشارکت کردند. وی با بیان اینکه قرار است این همایش به طور سالیانه با قدرت و اهمیت بیشتری برگزار شود و دبیرخانه دائمی آن در تهران و مؤسسه مطالعاتی ابرار معاصر خواهد بود، «بررسی تهدیدها»، «یافتن راهکارها برای نظم بخشی به منطقه»، «تولید فکر و ادبیات»، «مشارکت در تصمیم‌سازی» و «اجماع و اقناع‌سازی منطقه‌ای و جهانی» را اهداف برگزاری این کنفرانس برشمرد و اضافه کرد: گاهی تصاویر ارائه شده از جمهوری اسلامی ایران با واقعیات موجود منطبق نیست که این نشست می‌تواند با اصلاح این تصویر، تصمیم‌گیری در منطقه را متأثر کند.


دبیر علمی کنفرانس امنیتی تهران تصریح کرد: بسیاری درصدد القای آن هستند که جمهوری اسلامی ایران به دنبال ایجاد یک هژمونی منطقه‌ای است در حالی که از ابتدای انقلاب اسلامی در حوزه امنیتی و منطقه‌ای، سیاست ما «امنیت دسته جمعی» بوده است. امنیت منطقه به هم پیوسته است اگرچه برخی از بازیگران امنیت خویش را در ایجاد آشوب می‌جویند.


دهقانی فیروزآبادی، ثبات و امنیت را خیر مشترک دانست که همه باید در ایجاد آن مشارکت کنند و یادآور شد: از کشورهای منطقه برای حضور در این همایش دعوت کرده‌ایم، زیرا دیپلماسی قهر راهبرد خوبی برای سیاست خارجی نیست. اتفاقاً در زمان درگیری و جنگ به این دیپلماسی بیشتر از زمان‌های دیگر نیازمندیم که امیدوارم افکار رقبا در این همایش به هم نزدیک شود.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
مطالب دیگر
مدیریت فضای مجازی در ترکیه و امارات چگونه است؟
بررسی قوانین اینترنت در کشورهای دیگر (3)

مدیریت فضای مجازی در ترکیه و امارات چگونه است؟

چندین سال است که در امارات کلیه سرویس‌های انتقال صوت با پروتکل اینترنت ممنوع بوده و برنامه‌هایی مانند واتس اپ، وایبر، تانگو، فیسبوک مسنجر، ایمو، لاین، کیک مسنجر، تلگرام و فیس تایم مسدود هستند.
استاد دانشگاه شانگهای از برجام و روابط ایران و چین می‌گوید
گفتگوی اختصاصی عطنا با هوندا فَن

استاد دانشگاه شانگهای از برجام و روابط ایران و چین می‌گوید

دنیای کنونی نسبت به جهان 2006-2010 تغییرات زیادی کرده است؛ این امر بر توسعه برخی از روابط بین المللی هم تاثیر گذاشته است. من شخصا فکر می کنم بهترین نتیجه برای ایران این است که این مسئله را در اسرع وقت...
علت افزایش مهاجرت در میان نخبگان چیست؟
یک استاد دانشگاه در گفتگو با عطنا بررسی کرد

علت افزایش مهاجرت در میان نخبگان چیست؟

یک استاد دانشگاه معتقد است: «نوسانات وضعیت اقتصادی و نداشتن امید به حل مشکلات که دلیل مهاجرت است با جوان‌گرایی و به کارگیری نسل جوان در ساختار‌های نظام کشور باعث پویایی و کاهش مهاجرت می‌شود.»
در افغانستان چه خبر است؟
ملازهی در گفتگو با عطنا بررسی کرد

در افغانستان چه خبر است؟

يك کارشناس مسائل افغانستان معتقد است: «طالبان می‌کوشد تا با حملات نظامی سهم بیشتری از قدرت در افغانستان را به خود اختصاص دهد؛ در حالی که در ایران یک ارزیابی واقع بینانه از تحولات افغانستان وجود ندارد.»
پر بازدیدها
آخرین اخبار