۲۸ آذر ۱۳۹۵ ۱۲:۴۶
کد خبر: ۶۰۹۲۴
Falahat Pishe

برگزاری کنفرانس امنیتی تهران با وجود اینکه برخی کشورهایی که خود در ناامنی منطقه حضور دارند، سعی کردند آن را تحتالشعاع تبلیغات خود قرار دهند، برگزار شد. این نشست نشان دهنده نگاه فراگیر جمهوری اسلامی ایران به مسأله مهم امنیت بین‌الملل است.



به گزارش عطنا، حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس طی یادداشتی در روزنامه ایران از کنفرانس تهران نوشت که متن این نوشتار در پی می‌آید:


برگزاری کنفرانس امنیتی تهران با وجود اینکه برخی کشورهایی که خود در ناامنی منطقه حضور دارند، سعی کردند آن را تحت الشعاع تبلیغات خود قرار دهند، برگزار شد. این نشست نشان دهنده نگاه فراگیر جمهوری اسلامی ایران به مسأله مهم امنیت بین‌الملل است. خصوصاً در منطقه خاورمیانه که آبشخور ناامنی‌های گسترده‌ای است. اتخاذ چنین رویکردی هم یک موقعیت فرا ملی را ایجاد می‌کند و هم از سویی به برجسته شدن نقش ایران در ایجاد امنیت منطقه‌ای منجر می‌شود. مسأله مهمی که وجود دارد، این است که هم اکنون مردم و روشنفکران منطقه ما با اوج ناکارآمدی راهبردهای امنیتی دیکته شده از خارج منطقه مواجه هستند و آن را به شکل گسترده لمس می‌کنند. راهبردهایی که نه تنها منجر به امنیت نشده است، بلکه مؤلفه‌های مختلف امنیت را در حوزه‌های مختلف فردی، شهروندی، منطقه‌ای و مرزی تحت تأثیر آثار سوء و منفی خود قرار داده و از لحاظ این شاخص‌ها خاورمیانه در سراشیبی افول و نزول قرار گرفته است. آن هم منطقه‌ای که زمانی بر اساس شاخص‌های ژئوپولیتکی و ژئواکونومیکی می‌توانست مهد توسعه و پیشرفت باشد اما اکنون به مهد ناامنی و زیستگاه اصلی تروریسم در دنیا تبدیل شده است. جمهوری اسلامی ایران همواره سیاست امنیت پایدار منطقه‌ای را پیشنهاد کرده و به همه کشورها و بازیگران منطقه‌ای به جز رژیم صهیونیستی فراخوان داده تا در قالب یک راهبرد منطقه‌ای مشترک در این حوزه عمل کنند. راهبردی که در آن به جای آنکه ما به دنبال قدرت اول منطقه باشیم، به سمت شاخص‌های مشترک ثبات بگردیم. در سال‌های گذشته و بخصوص بعد از سال 2001 میلادی که امریکا به بهانه حملات 11 سپتامبر منطقه خاورمیانه را به منطقه جنگ تبدیل کرد، دو راهبرد در منطقه شکل گرفت؛ یک راهبرد مبتنی بر بحران که توسط امریکا و متحدان منطقه‌ای و فرا منطقه‌ای آن هدایت و حمایت می‌شد و در مقابل آن راهبرد مبتنی بر ثبات که ایران در رأس آن قرار داشت. ما هم اکنون می‌بینیم که کشورهایی نظیر عراق و سوریه و حتی مردم و بازیگران سیاسی اصلی در کشورهایی مانند یمن، بحرین و لبنان که محل بی‌ثباتی شده‌اند، راهبرد مبتنی بر ثبات را انتخاب کرده‌اند و روز به روز نگاه همراه با شک و تردیدشان نسبت به راهبردهای فرامنطقه‌ای امریکا و مؤتلفانش جدی‌تر می‌شود. حتی شک و تردید آنها در مورد راهبردهای تابع منطقه‌ای به معنای راهبرد ارتجاعی عرب از یک سمت و راهبرد امنیتی رژیم صهیونیستی از سوی دیگر، وجود دارد. ایران به عنوان کشوری که هیچ گاه به مرزهای کشورهای دیگر تجاوز نکرده و همزمان سیاست‌های انساندوستانه را در دستورکار خود دارد، می‌تواند مهد اصلی ثبات در خاورمیانه باشد. جای امیدواری این است که در آینده این موضوع در نشست‌های مشابه دیگری در سطح دولت‌ها نیز مورد توجه قرار بگیرد و ایران بتواند از ظرفیت نفود و دیپلماسی خود برای دخیل کردن مستقیم دولت‌ها در راهبرد امنیت مشترک منطقه‌ای به نفع آرامش خاورمیانه سود ببرد. به هر حال دولت باید بتواند در آینده سیاست‌های آرامش‌بخش مشترکی را با دولت‌های منطقه به اجرا بگذارد تا عملاً کشورهای دیگر در سطح اجرایی دولت‌ها در راهبرد ثبات منطقه سهیم و شریک شوند.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
مطالب دیگر
چگونه مسائل جنسی را به کودک آموزش دهیم؟
یک استاد دانشگاه در گفتگو با عطنا بررسی کرد

چگونه مسائل جنسی را به کودک آموزش دهیم؟

تربیت جنسی امری ضروری است و آموزش آن را از هر سنی که کودک شروع به سوال پرسیدن می کند باید شروع کرد. اما به طور کلی اولین زمان برای این آموزش 3 تا 5 سالگی است. چون کودک در این برهه سنی کنجکاوی هایی دارد
فقدان سرمایه اجتماعی، نظام سیاسی را با چالش‌ روبرو می‌کند/ مهاجرت یکی از نتایج شکاف میان دولت و ملت است
یک جامعه شناس در گفتگو با عطنا مطرح کرد

فقدان سرمایه اجتماعی، نظام سیاسی را با چالش‌ روبرو می‌کند/ مهاجرت یکی از نتایج شکاف میان دولت و ملت است

یک استاد دانشگاه معتقد است: «نهادهای دولتی و حاکمیتی نقش مهمی در اعتماد عمومی دارند و در واقع عملکرد نهادهای اجتماعی و سیاسی است که اعتماد را خلق می‌کند یا باعث کاهش آن می‌شود.»
فضای مجازی را باید کنترل کرد/ باید به سمت اینترانت حرکت کنیم
یک جامعه شناس در گفتگو با عطنا:

فضای مجازی را باید کنترل کرد/ باید به سمت اینترانت حرکت کنیم

در حال حاضر در معرض تهدید جدی هستیم. طرح مجلس درباره ساماندهی فضای مجازی اولین گام در جهت داشتن برنامه برای مدیریت فضای مجازی است و البته نباید به روش‌های نادرست مثل قطع کردن اینترنت روی بیاوریم.
مدیریت فضای مجازی در آمریکا و کره جنوبی چگونه است؟
بررسی قوانین اینترنت در کشورهای دیگر (1)

مدیریت فضای مجازی در آمریکا و کره جنوبی چگونه است؟

TikTok و WeChat دو شبکه اجتماعی چینی هستند که در دنیا با استقبال روبه‌رو شده‌اند، اما در زمان ریاست جمهوری ترامپ استفاده از این اپلیکیشن‌ها در امریکا به دلیل نگرانی های امنیتی ممنوع اعلام شد.
پر بازدیدها
آخرین اخبار