۲۵ آبان ۱۳۹۵ ۱۴:۱۷
کد خبر: ۵۶۱۳۲
zardar

مسئول برگزاری نخستین کارگاه «ارتقای سواد رسانه‌ای اعضای جامعه پزشکی کشور» گفت: بحران‌هایی در جامعه اتفاق می‌افتد که ریشه ارتباطی دارند؛ یعنی علت وجود بحران ناشی از انسداد ارتباطی است که از عوامل ایجاد این انسداد به روابط میان پزشک و بیمار می‌توان اشاره کرد. یکی از راه‌حل‌های رفع این انسداد آگاهی اعضای جامعه پزشکی درباره رسانه و جامعه و افزایش سواد رسانه‌ای اعضای جامعه پزشکی را افزایش دهیم.


به گزارش عطنا، نخستین کارگاه «ارتقای سواد رسانه‌ای اعضای جامعه پزشکی کشور» با همکاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پژشکی در دانشکده ارتباطات دانشگاه علامه طباطبائی از 19 تا 24 آبان ماه 95 برگزار شد.


زرین زردار، مسئول برگزاری این کارگاه در گفت‌وگو با خبرنگار عطنا به چند و چون این ایده پرداخت و گفت: تلاش ما این بوده که روان‌پزشکان را با کمک روزنامه‌نگاران حرفه‌ای، مدرسان خارج از محیط آکادمی و سردبیرهای نشریات به صورت عملی با فضای رسانه‌ها آشنا کنیم.


زردار با اشاره به این‌که در جامعه با انواع دغدغه‌ها و بحران‌ها مواجه هستیم عنوان کرد: دغدغه اصلی ما اتفاق‌های رخ داده در جامعه پزشکان است که ما با تفکر در این راستا دریافتیم ریشه این مشکلات، ریشه ارتباطی است. از روابط میان پزشک و بیمار مانند داستان پزشک اردبیلی که به قتل رسید و داستان تولید و پخش سریال «در حاشیه»، می‌توان به عنوان بحرانی یاد کرد که ریشه در انسداد ارتباطی ما دارد.


او با طرح این سوال که «چه اتفاقی افتاده که موجب شده‌‌ جامعه نسبت به پزشکان خشمگین باشد» گفت: پزشکان گروهی هستند که به آن‌ها احتیاج داریم اما اتفاق‌هایی که در رابطه با آن‌ها افتاده، باعث شده به دنبال پاسخ این سوال باشیم که چرا جامعه نسبت به این گروه خشمگین و حساس شده‌است.


او همچنین با طرح این سوال که چه عاملی جرقه اصلی این کارگاه بوده است اظهار کرد: دکتر خانیکی در سمیناری به نام «روان و رسانه» که انجمن روان‌پزشکان ایران برگزار می‌کرد شرکت کرده بود که جرقه اصلی این کارگاه از آن دغدغه مطرح‌شده در آن سمینار زده شد.


این عضو هیئت علمی دانشکده ارتباطات دانشگاه علامه با نام بردن از موضوع‌های مطرح شده در این کارگاه اظهار کرد: وقتی که پای طراحی این کارگاه وسط آمد ما سراغ دستیارها رفتیم. سپس دستیارهای روان‌پزشکی برای طرح آزمایشی انتخاب شدند و به عنوان نخستین گروه در معرض آموزش قرار گرفتند که موضوع آن پاسخ به این سوال بود که «رسانه‌ها چه می‌کنند».


در ادامه زردار به جزئیات این کارگاه اشاره کرد و گفت: در این کارگاه درباره موضوعاتی چون نظریه‌های ارتباطات و این‌که رسانه‌ها چگونه تاثیر می‌گذارند و در چه جاهایی تاثیرشان بیشتر یا کمتر می‌شود بحث‌ و گفت‌وگو شده‌است.


او همچنین در مورد هماهنگی با مدرسان این کارگاه افزود: برای هماهنگ کردن اعضای این کارگاه تا حدودی با مشکل مواجه شدیم چون یکی از مدرسان این کارگاه از کانادا به ایران آمده بود، با این حال به واسطه لینک‌ها و روابطی که داشت روزنامه‌نگاران حرفه‌ای را جمع کردیم.


زردار در ادامه خاطرنشان کرد: در این کارگاه ما در بخش‌های عملی‌ به روان‌پزشکان گفتیم اگر شما بخواهید با رسانه‌ها ارتباط برقرار کنید چه تکنیک‌هایی را می‌توانید به کار بگیرید تا ارتباط موثرتری داشته باشید و چگونه می‌توانید با رسانه‌ها وارد گفت‌وگو و مذاکره شوید.


او همچنین عنوان کرد: تلاش ما در این کارگاه این بوده است که بر روان‌پزشک‌ها تمرکز کنیم، زیرا ما همیشه عادت داریم که به روزنامه‌نگاران آموزش دهیم بنابراین محتوای کارگاه متناسب با نیازهای روان‌پزشک‌ها تنظیم شده‌است.


زردار ادامه داد: ما به آن‌ها گفتیم زمانی که روزنامه نگار برای گرفتن گزارش و خبر به شما مراجعه می‌کند چه مصالحی را لازم دارد و حدود اختیار روزنامه‌نگارها تا کجا است و شما چه توقعی از روزنامه‌نگار می‌توانید داشته باشید.


این استاد دانشگاه با اظهار رضایت از این کارگاه پنج روزه عنوان کرد: با توجه به تجربیات قبلی از جامعه پزشکی این انتظار را نداشتم که تا این اندازه درگیر شوند و با هم تنش نداشته باشند.


او  در مورد سخنران‌ها، اعضا و همکاران این کارگاه هم خاطرنشان کرد: ما چند اعضای شاخص داشتیم که یکی از آن‌ها دکتر خانیکی بود. ما در این‌جا یک تجربه جدید داشتیم و آن هم تجربه ارتباط با حرفه‌ای‌ها بود.


زردار در پایان این گفت‌وگو در پاسخ به این سوال که آیا این کارگاه‌ها ادامه دارد اشاره کرد: این موضوع در حال بررسی است و بحث و گفت‌وگوهایی در حال انجام است اما به احتمال زیاد این به بخشی از برنامه درسی واحدهای روان‌پزشکی بدل شود همچنین نخستین بار یک حوزه درسی مشترک که وزارت بهداشت و وزارت علوم با هم متولی آن هستند در دانشکده ارتباطات برگزار شد و به نظر من این اقدامات حرکت خوبی است.


ravan-v-resaneh-30


گفتنی است در اختتامیه این کارگاه، دکتر احمد حاجبی، مشاور وزیر بهداشت و مدیرکل دفتر سلامت روان این وزارت، دکتر ارسیا تقوا، رئیس بیمارستان رازی و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ارتش در کنار دکتر محمدمهدی فرقانی، رئیس دانشکده ارتباطات و دکتر هادی خانیکی مدیرگروه علوم ارتباطات حضور داشتند.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
مطالب دیگر
چگونه مسائل جنسی را به کودک آموزش دهیم؟
یک استاد دانشگاه در گفتگو با عطنا بررسی کرد

چگونه مسائل جنسی را به کودک آموزش دهیم؟

تربیت جنسی امری ضروری است و آموزش آن را از هر سنی که کودک شروع به سوال پرسیدن می کند باید شروع کرد. اما به طور کلی اولین زمان برای این آموزش 3 تا 5 سالگی است. چون کودک در این برهه سنی کنجکاوی هایی دارد
فقدان سرمایه اجتماعی، نظام سیاسی را با چالش‌ روبرو می‌کند/ مهاجرت یکی از نتایج شکاف میان دولت و ملت است
یک جامعه شناس در گفتگو با عطنا مطرح کرد

فقدان سرمایه اجتماعی، نظام سیاسی را با چالش‌ روبرو می‌کند/ مهاجرت یکی از نتایج شکاف میان دولت و ملت است

یک استاد دانشگاه معتقد است: «نهادهای دولتی و حاکمیتی نقش مهمی در اعتماد عمومی دارند و در واقع عملکرد نهادهای اجتماعی و سیاسی است که اعتماد را خلق می‌کند یا باعث کاهش آن می‌شود.»
فضای مجازی را باید کنترل کرد/ باید به سمت اینترانت حرکت کنیم
یک جامعه شناس در گفتگو با عطنا:

فضای مجازی را باید کنترل کرد/ باید به سمت اینترانت حرکت کنیم

در حال حاضر در معرض تهدید جدی هستیم. طرح مجلس درباره ساماندهی فضای مجازی اولین گام در جهت داشتن برنامه برای مدیریت فضای مجازی است و البته نباید به روش‌های نادرست مثل قطع کردن اینترنت روی بیاوریم.
مدیریت فضای مجازی در آمریکا و کره جنوبی چگونه است؟
بررسی قوانین اینترنت در کشورهای دیگر (1)

مدیریت فضای مجازی در آمریکا و کره جنوبی چگونه است؟

TikTok و WeChat دو شبکه اجتماعی چینی هستند که در دنیا با استقبال روبه‌رو شده‌اند، اما در زمان ریاست جمهوری ترامپ استفاده از این اپلیکیشن‌ها در امریکا به دلیل نگرانی های امنیتی ممنوع اعلام شد.
پر بازدیدها
آخرین اخبار