۰۶ اسفند ۱۳۹۵ ۰۴:۲۷
کد خبر: ۷۱۴۵۶
Hosein Salimi

رئیس دانشگاه علامه طباطبائی با تاکید بر ضرورت افزایش سواد رسانه ای در جامعه، گفت: گستردگی استفاده از وسایل ارتباط مجازی در جامعه اگر چه ظاهرا دسترسی افراد به اطلاعات را تسهیل کرده اما ذهن جامعه را از پرداختن به مسایل عمیق تر غافل کرده است و این تعجیل برای دستیابی به اطلاعات موجب سطحی نگری در بررسی و قضاوت‌های اجتماعی افراد شده است و باید سواد رسانه ای افراد افزایش یابد تا بتوان از این وسایل در جهت مثبت استفاده کرد.


به گزارش عطنا، دکتر حسین سلیمی در گفت‌وگو با خبرنگار شفقنا زندگی با اعلام این مطلب اظهار کرد: غالب شدن استفاده از شبکه‌های اجتماعی و مجازی جدید در جامعه، نوعی تعجیل و بی طاقتی در دستیابی به اطلاعات در بین افراد جامعه بوجود آورده است، در واقع این شبکه‌ها در ظاهر دسترسی افراد به اطلاعات را تسهیل کرده اما ذهن جامعه بخصوص استادان و دانشجویان را از امکان پرداخت به مسایل عمیق تر غافل نموده است.


وی در ادامه تصریح کرد: استفاده گسترده از شبکه‌های اجتماعی موجب شده افراد تنها به دنبال دستیابی به اطلاعات مورد نظر خود باشند و برای دستیابی به نتیجه ای مشخص در یک حوزه مطالعات اجتماعی، به جای پرداختن به مباحث عمیق تر در این زمینه سعی کنند با مراجعه به چند کانال تلگرامی یا سایت نتیجه گیری و در مورد آن موضوع قضاوت و اظهار نظر کنند که این پیامد‌های‌های خوبی نخواهد داشت.



سطحی نگری در قضاوت‌های اجتماعی در نتیجه استفاده از شبکه‌های مجازی


رئیس دانشگاه علامه طباطبائی همچنین یادآور شد: تعجیل و وقت گذاری کمتر در جامعه برای دسیتابی به نتیجه خاص، سطح مطالعه در جامعه را کاهش و موجب سطحی نگری در بررسی و قضاوت‌های اجتماعی افراد خواهد شد. مثلا اگر کسی در گذشته دنبال بررسی نظریات مارکسیسم بود حداقل چندین کتاب در این زمینه مطالعه می‌نمود تا یک نتیجه گیری بدست بیاورد اما امروزه این مطالعات و بررسی‌ها به مراجعه به یک کانال و خواندن دیدگاه و نظرات فرد یا افراد محدودی در یک پست محدود شده و فرد احساس نمی‌کند دنبال مطالعه کتاب‌های دیگر دینی، فلسفی یا معرفتی باشد و این حس نیاز به نوعی توسط شبکه‌های اجتماعی و با پاسخ‌های قابل طرح در یک مجلس اما سطحی، ارضا شده است.



خطری که مطالعه را در جامعه نشانه می‌گیرد


دکتر سلیمی شبکه‌های مجازی به عنوان خطر وضعیت مطالعه را در جامعه نشانه گرفته است، خاطر نشان کرد: متاسفانه ما در پایان نامه‌های دانشجویی این وضعیت را مشاهده می‌کنیم که دانشجویان برای اینکه در یک فصلی به نتیجه مشخص برسد به جای مطالعه با چند سرچ اینترنتی مسله را تمام می‌کند و برداشت عمیق تر از موضوع ارائه نمی‌دهد. بنابراین شبکه‌های مجازی و اجتماعی نوعی سطحی نگری و تعجیل در دست یابی به اطلاعات را در جامعه ایجاد کرده و بی قراری در حوزه مسایل اجتماعی ایجاد شده است و این موضوع سطح مطالعه در جامعه را کاهش داده است.



وقتی انتشارات زیر بار چاپ کتاب‌های حجیم نمی‌روند


وی تاکید کرد: متاسفانه شبکه‌های مجازی و اجتماعی موجب شده است به دلیل پایین آمدن سطح مطالعه در کشوربسیاری از انتشارات حاضر به انتشارات با تعداد صفحات بیشتر نیستند و از افراد کتاب‌های کوتاه در حد ۱۰۰ تا ۱۲۰ صفحه ای درخواست می‌کنند و کتاب‌های کوتاه تر، ساده تر و سریع انتقال جایگزین کتاب‌های با قطر و صفحات بیشتر شده است.



نقش دانشگاهیان در افزایش سواد رسانه‌ای جامعه


رئیس دانشگاه علامه طباطبائی به نقش دانشگاه و دانشگاهیان در استفاده بهتر و مفیدتر از شبکه‌های اجتماعی و مجازی اشاره کرد و گفت: ما باید از همان ابزار شبکه‌های مجازی استفاده کنیم و در جهت استفاده بهتر از این امکانات حرکت کنیم چرا که همه افراد ممکن است در معرض خطر شبکه‌های اجتماعی قرار بگیرند.


دکتر سلیمی همچنین خاطر نشان کرد: البته برخی افراد به دلیل داشتن فکر عمیق تر به راحتی می‌توانند دیگران را از طریق شبکه‌های اجتماعی تحت تاثیر قرار می‌دهند. مثلا فردی بنده را عضو یک کانال تلگرامی فلسفی نمود که هر چند روز یک یا دو کتاب عمیق فلسفی در کانال بارگذاری می‌شد بطوری که به شدت ترغیب استفاده از مطالب این کانال شدم ضمن اینکه با کتب بیشتری در حوزه فلسفه آشنا می‌شوم حتی بدون پرداخت هیچ هزینه ای کتاب‌های زیادی را مطالعه می‌کنم حتی سطح مطالعه من را از طریق تلفن همراه یا تبلت افزایش داده است.



افزایش سواد رسانه‌ای جدی ترین مطالبه خانواده‌ها


دکتر سلیمی افزایش سواد رسانه ای جدی ترین مطالبه خانواده‌ها دانست و اظهار کرد: زمانی که سواد رسانه ای در جامعه افزایش یافت معمولا میزان استفاده مفیدتر از شبکه‌های اجتماعی و مجازی نیز افزایش می‌یابد و حتی می‌توانیم سراغ کانال‌های برویم که در بطن آن مطالعه نهفته باشد حتی یک مطالعه هوشمند داشته باشیم. این رسالت دانشگاهیان بخصوص در حوزه متون جدید است که بتوانیم با استفاده از امکانات جدید میزان و عمق مطالعه را افزایش بدهیم امری که در بسیاری کشور‌های دنیا اتفاق افتاده است. بنابراین باید سواد رسانه ای و شبکه ای در کشور ما افزایش یابد و از مطالبات جدی خانواده‌ها است.


 
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار