در کتاب «متغیر پنهان در سرمایهگذاری» ، اقتصاددانانی چون فرشاد مومنی و دانشجعفری موانع سرمایهگذاری را از منظر اطلاعرسانی تحلیل کردهاند.
به گزارش عطنا به نقل از برترینها، «متغیر پنهان در سرمایهگذاری» عنوان جدیدترین کتاب منتشر شده توسط انتشارات دنیای اقتصاد است که در آن 15 اقتصاددان ، فعال اقتصادی و فرهنگپژوه درباره تاثیر رسانه بر سرمایهگذاری سخن میگویند.
مسعود نیلی، مشاور اقتصادی رئیس جمهور؛ داود دانشجعفری، وزیر اسبق اقتصاد و عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبائی؛ محسن رنانی، عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان؛ فرشاد مومنی، عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبائی؛ سید صفدر حسینی، وزیر اسبق اقتصاد و رئیس سابق صندوق توسعه ملی؛ عیسی کلانتری، وزیر اسبق کشاورزی و دبیر کل خانه کشاورز؛ عباس شاکری، عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبائی و حجت میرزایی، معاون اقتصادی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از زمره اقتصاددانانی هستند که در این کتاب به بررسی رابطه اقتصاد و رسانه پرداختهاند و موانع سرمایهگذاری را از منظر اطلاعرسانی تحلیل کردهاند.
در کنار این اقتصاددانان، هادی خانیکی، عضو هیئت علمی دانشکده ارتباطات دانشگاه علامه طباطبائی نیز در تحلیلی به همپیوندی نقشها در ارتباطات و توسعه اقتصادی پرداخته است.
مسعود خوانساری، رئیس اتاق بازرگانی تهران و پدرام سلطانی، نائب رئیس اتاق بازرگانی ایران به عنوان دو مقام ارشد پارلمان بخش خصوصی به همراه چهار فعال بخش خصوصی باسابقه (شاهرخ ظهیری، حمید حسینی، محمدرضا بهرامن و مسعود دانشمند) نیز در این کتاب به بررسی تاثیر رسانه در سرمایهگذاری پرداختهاند.
ابراهیم علیزاده، مولف این کتاب در معرفی مختصر این کتاب نوشته است: «تحقیقاتی که تاکنون درباره ضعف سرمایهگذاری در ایران شده، عمدتا معطوف به کاستیهای حقوقی مانند مقررات دستوپاگیر و موانع اداری یا عوامل سیاسی و نرخ پایین تشکیل سرمایه و انباشت ناچیز سرمایه بوده است. علل اصلی شعف سرمایهگذاری هم همین موارد است. اما از عامل دیگری که میتواند این ضعفها را کاهش یا افزایش دهد غفلت شده است. این عامل، سهم رسانهها در اطلاعرسانی و نقد و ایجاد شفافیت و سرانجام هموار کردن راه سرمایهگذاری است. در این کتاب، اقتصاددانانی چون دکتر مسعود نیلی و دکتر محسن رنانی موانع سرمایهگذاری را از منظر اطلاعرسانی تحلیل کردهاند.»