۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۶ ۱۹:۱۶
کد خبر: ۷۹۶۴۴
andishe siasi dar iran bastan

کتاب اندیشه سیاسی در ایران باستان تالیف مشترک دکتر شجاع احمدوند، استاد دانشگاه علامه طباطبائی  و دکتر روح‌الله اسلامی، استاد دانشگاه فردوسی مشهد منتشر شد.


به گزارش عطنا، نویسنده درباره این کتاب که قرار است به همت انتشارات سمت در نمایشگاه بین المللی کتاب تهران که اردیبهشت‌ماه امسال برگزار می‌شود، رونمایی شود، این گونه آورده است:


«چرا پرداختن به اندیشه سیاسی در ایران باستان اهمیت دارد؟ سنت تاریخ‏ نویسی غربی کل اندیشه ی سیاسی و اجتماعی را محدود به غرب می‏ کند؛ چنانچه سیاست عقلی، شهرهای آزاد و مستقل، نظریه ی سیاسی و به‏ تبعِ آن مفاهیم عدالت، آزادی و قانون همگی پایه ای یونانی دارند؛ اسپارت خالق قانون اساسی شمرده شده و آتن مهد دموکراسی تلقی می شود. اما نقدهای اساسی متفکران غربی و ایرانی  بر این غرب محوری اندیشه و سیاست، پرداختن به اندیشه سیاسی در ایران باستان را توجیه می کند.


بر این اساس، ایرانیان برخوردار از سنت بزرگ  اندیشه سیاسی هستند که ریشه در دوره باستان دارد. پیوند بلندمدت دین و دولت از عصر باستان، سنت نظریه ی ایرانشاهی حاکم بر ایران در دوره ی مابعد حمله اسکندر و به تبع آن وجود مبانی و تکنیک های اعمال قدرت، ساختاری از اندیشه سیاسی را به وجود آورده که برای هر متفکر علاقمند به ایران و اسلام جذاب و خواندنی است.


این کتاب با تکیه بر روش اندیشه شناختی جان مارو و با محوریت چهار پرسش چیستی غایت امر سیاسی، کیستی حاکم، محدودیت های اعمال قدرت و حق اعتراض برضد حاکمیت به نقد و بررسی ساختار اندیشه سیاسی در ایران قبل از اسلام پرداخته و نگاهی اجمالی به مکاتب، اندیشمندان و متون سیاسی ایران باستان می‏ اندازد.


کتاب عمدتاً متن محور بوده و با تکیه بر اسطوره ها، کتیبه های هخامنشی و آثاری چون اوستا، ارداویراف نامه، عهد اردشیر،  نامه تنسر، کارنامه اردشیر بابکان، کتیبه های کرتیر و … منابع به جای مانده از ایران باستان را مورد تجزیه تحلیل انتقادی قرار داده است. این کتاب با توجه به نبود کتابی مستقل در باب اندیشه سیاسی در ایران باستان می تواند نیاز طیف وسیعی از مخاطبان را پاسخ گوید.»


گفتنی است دکتر شجاع احمدوند، عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبائی است که هم‌اکنون به عنوان استاد مدعو (visiting fellow) در دانشگاه کاتولیک امریکا، در شهر واشنگتن دی. سی. به سر می‌برد و در حوزه دین و سیاست به ویژه نقش گروه‌های مذهبی در جامعه امریکا در حال تحقیق و پژوهش است.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
نظرات بینندگان
سید حسن بهرامی
Iran (Islamic Republic of)
08/07/1400 - 19:07
0
0
با سلام کتاب اندیشه سیاسی در ایران باستان نویسنده شجاع احمدوند رو میخواستم ممنون میشم برای بنده ارسال بفرمایید
پر بازدیدها
آخرین اخبار