۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۵ ۰۸:۵۳
کد خبر: ۳۸۶۴۲
asadi (3)

به گزارش عطنابه نقل از ایسنا، هادی خانیکی، عضو هیئت‌علمی گروه ارتباطات دانشگاه علامه طباطبائی در مراسم اختتامیه «همایش ملی وضعیت کنونی و آینده‌ی حقوق ارتباطات و رسانه در ایران» از پدر علم ارتباطات ایران (دکتر معتمد نژاد) یادکرد و گفت: برای اینکه امکان گفت‌وگوها فراهم شود باید ازاین‌دست درس گروهی‌ها بیشتر برگزار کنیم تا بتوانیم به اهدافمان در این حوزه برسیم.


وی افزود: در ابتدا یاد و نام مرحوم معتمد نژاد را گرامی می‌داریم، هرگاه نام ارتباطات در ایران آورده می‌شود، نام پدر علم ارتباطات به‌عنوان یک پسوند ما را موظف می‌کند که یاد ایشان را گرامی بداریم؛ البته جدای از نقش و جایگاه علمی دکتر معتمد نژاد در حوزه ارتباطات، باید به این حلقه وصل حقوق و ارتباطات به گونه‌ی دیگر حرمت نهاد.


خانیکی ادامه داد: ورود آقای معتمد نژاد به بخش حقوقی برای ما درس‌ها و پندهایی دارد. امیدوارم از برگزاری چنین مراسم و سمینارهایی نتایج خوبی بگیریم، من خودم شخصاً از حوزه‌ی حقوق درس‌های زیادی آموختم و دیدم که در حوزه ارتباطات چقدر خلاء داریم که باید در بخش حقوقی دنبال شود.


این استاد ارتباطات در ادامه‌ی صحبت‌هایش هدف از برگزاری چنین نشست‌ها و سمینارهایی را فراهم آوردن امکان گفت‌وگو میان اساتید و دانشجویان عنوان کرد.


خانیکی سپس اظهار کرد: من به‌عنوان یک فرد ارتباطاتی وقتی به حقوق نگاه می‌کنم به اعتقاد من حق ارتباط، فلسفه و اخلاق حقوق دو مقوله‌ای هستند که چشم‌اندازها و مباحث تازه‌ای را در برابر ماه مطرح می‌کنند. به عبارت و از منظری دیگر می‌خواهم این پرسش را مطرح کنم که سه حوزه‌ی فلسفه، حقوق و ارتباطات نیازمند یک هم پیوندی و گفت‌وگو با یکدیگر هستند؛ چراکه تحولاتی که در جامعه‌ی ما رخ‌داده است ما را با پرسش‌های متعددی روبه‌رو کرده است.


هادی خانیکی در ادامه‌ی سخنرانی‌اش به مهم‌ترین ضعف‌های بخش آموزش در دانشگاه‌ها اشاره کرد و گفت: یکی از بحث‌های مهم آموزشی که در دانشگاه‌های ما و حتی مدارس ما دیده می‌شود غفلت از نگاه میان‌رشته‌ای است که باید در این زمینه بررسی داشته باشیم.


بنابراین این ضرورت ایجاب می‌کند که در هرکدام از این مقوله‌ها مباحث اساسی همچون فلسفه، حقوق و اخلاق را مدنظر قرار بدهیم. به اعتقاد من هیچ منبع جدیدی نیست که به ارتباطات نپردازد و همه منابع به ارتباطات وصل می‌شوند.


مدیر گروه ارتباطات دانشگاه علامه طباطبائی در بخشی دیگر از اظهاراتش به‌حق دسترسی آزاد به اطلاعات اشاره کرد و در این زمینه هم توضیحاتی را ارائه داد.


وی در همین زمینه تأکید کرد مسئله‌ی آزادی اطلاعات در قانون به‌طور عام و خاص خیلی تأثیرگذار بوده و هست.


خانیکی گفت: بحث دیگری که به آن خیلی تأکیددارم، درزمینه‌ی حق انتشار سریع اطلاعات است که در این زمینه حق شهروندان مطرح است و به نظرم ما کمی عقب‌افتاده‌ایم و بهترین راهکار این است که بتوانیم پرسش‌های جدیدی را به مبانی حقوقی ارجاع دهیم.


وی در پایان صحبت‌هایش گفت: برای پیوند میان ارتباطات، حقوق، فلسفه و اخلاق نیاز به گفت‌وگو و مطالعات بیشتری داریم تا بتوانیم در این زمینه نتایج خوبی دریافت کنیم.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
مطالب دیگر
چگونه مسائل جنسی را به کودک آموزش دهیم؟
یک استاد دانشگاه در گفتگو با عطنا بررسی کرد

چگونه مسائل جنسی را به کودک آموزش دهیم؟

تربیت جنسی امری ضروری است و آموزش آن را از هر سنی که کودک شروع به سوال پرسیدن می کند باید شروع کرد. اما به طور کلی اولین زمان برای این آموزش 3 تا 5 سالگی است. چون کودک در این برهه سنی کنجکاوی هایی دارد
فقدان سرمایه اجتماعی، نظام سیاسی را با چالش‌ روبرو می‌کند/ مهاجرت یکی از نتایج شکاف میان دولت و ملت است
یک جامعه شناس در گفتگو با عطنا مطرح کرد

فقدان سرمایه اجتماعی، نظام سیاسی را با چالش‌ روبرو می‌کند/ مهاجرت یکی از نتایج شکاف میان دولت و ملت است

یک استاد دانشگاه معتقد است: «نهادهای دولتی و حاکمیتی نقش مهمی در اعتماد عمومی دارند و در واقع عملکرد نهادهای اجتماعی و سیاسی است که اعتماد را خلق می‌کند یا باعث کاهش آن می‌شود.»
فضای مجازی را باید کنترل کرد/ باید به سمت اینترانت حرکت کنیم
یک جامعه شناس در گفتگو با عطنا:

فضای مجازی را باید کنترل کرد/ باید به سمت اینترانت حرکت کنیم

در حال حاضر در معرض تهدید جدی هستیم. طرح مجلس درباره ساماندهی فضای مجازی اولین گام در جهت داشتن برنامه برای مدیریت فضای مجازی است و البته نباید به روش‌های نادرست مثل قطع کردن اینترنت روی بیاوریم.
مدیریت فضای مجازی در آمریکا و کره جنوبی چگونه است؟
بررسی قوانین اینترنت در کشورهای دیگر (1)

مدیریت فضای مجازی در آمریکا و کره جنوبی چگونه است؟

TikTok و WeChat دو شبکه اجتماعی چینی هستند که در دنیا با استقبال روبه‌رو شده‌اند، اما در زمان ریاست جمهوری ترامپ استفاده از این اپلیکیشن‌ها در امریکا به دلیل نگرانی های امنیتی ممنوع اعلام شد.
پر بازدیدها
آخرین اخبار