۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۵ ۱۲:۵۲
کد خبر: ۳۷۱۸۱

به گزارش عطنا به نقل از فارس، ابوذر ابراهیمی ترکمان رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در نشست خبری گفت‌وگوهای فرهنگی ایران و جهان عرب در سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی طی سخنانی عنوان کرد: ما در روابط فرهنگی خود با جهان عرب خلأیی را حس می‌کردیم که این خلأ را با تشکیل گفت‌وگوهای فرهنگی در شرایط خاص امروز در صدد جبران برآمدیم.


وی در ادامه عنوان کرد: امیدواریم با تفهیم و تفاهم بیشتر روابط فرهنگی خود را گشوده و تسهیل کنیم. در گذشته فراز و فرودهای زیادی در روابط فرهنگی ما با جهان عرب وجود داشت که تصور می‌کنیم امروز باید تلاش مضاعفی را انجام دهیم.


ابراهیمی ترکمان با بیان اینکه امروزه افراط‌گرایی و خشونت در جهان اسلام زیاد شده است، عنوان کرد: گفت‌وگوها و اختلاف‌نظرها با جهان عرب نباید به تنفر یا خشونت پایدار تبدیل شود، به همین دلیل تلاش می‌کنیم نخبگان این کشورها را به گفت‌وگوی سازنده دعوت کنیم تا روابط فرهنگی گسترده شده و کشورهای عربی با واقعیت‌های ایران آشنا شوند.


عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، مهمترین اهداف این گفت‌وگوها را نزدیکی و قرابت فرهنگی، عقلانیت و اعتدال و نهایتاً جلوگیری از خشونت پایدار به شمار آورد.


رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با اشاره به اینکه دبیرخانه گفت‌وگوهای آسیایی تشکیل شده و جمهوری اسلامی هم عضو آن است، توضیح داد: روابط ایران و جهان عرب نیز بخشی از اهداف این گفت‌وگوهاست.


وی درباره پیش‌نشست‌های برگزار شده در سال گذشته، گفت: سه پیش‌نشست در دانشگاه‌های لبنان، تونس و قطر برگزار شد. فردا نیز پیش‌نشست دیگری با حضور 13 نخبه جهان اسلام در دانشگاه شهید بهشتی برگزار می‌شود. چند تن از دانشمندان کشورهای الجزایر، عمان، سوریه، تونس و ریاست دانشگاه‌های تهران، اصفهان، شهید بهشتی، دانشگاه مذاهب و شخصیت‌های دیگر در این پیش‌نشست حضور خواهند داشت.


ابراهیمی ترکمان همچنین عنوان کرد: مشکل امروز ما با جهان عرب این است که آنها شناخت واقعی از ما ندارند یا ظرفیت ما را نمی‌شناسند. مسائل سیاسی نیز در ارتباط نخبگان با ما دامن زده است. باید تلاش کنیم تا قرابت فرهنگی ما زیاد شود.


رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی همچنین اظهار داشت: در ادامه گفت‌وگوهای فرهنگی، گفت‌وگوی ایران - مالایی، ایران - آسیای مرکزی و ایران - اروپا برگزار خواهد شد.


وی درباره پیش‌نشست دانشگاه علامه طباطبائی توضیح داد: همین گروه میهمانان در بزرگداشت «حسنین هیکل» روزنامه‌نگار و متفکر فقید مصری در دانشگاه علامه حضور خواهند داشت. همچنین مجله سه زبانه فارسی، عربی، انگلیسی درباره گفت‌وگوهای فرهنگی در دست انتشار است.


ابراهیمی ترکمان در پایان عنوان کرد: گفت‌وگوهای فرهنگی امروز آغاز راه است که اگر تداوم یابد به سمتی می‌رود که این توان در اختیار ایران برای نفوذ فرهنگی گذاشته می‌شود. حضور شخصیت‌های سیاسی در این پیش‌نشست‌ها منعی ندارد اما موضوع اصلی ما استفاده از قابلیت‌های فرهنگی است.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار