۲۷ دی ۱۳۹۴ ۰۲:۵۸
کد خبر: ۲۵۹۶۱

 به همت رایزنی فرهنگی كشورمان، نشست گفت‌وگوهای فرهنگی ایران و جهان عرب با حضور اندیشمندان ایرانی و تونسی در دانشگاه منوبه تونس برگزار شد.


به گزارش عطنا به نقل از مهر، در ابتدای این نشست، شکری مبخوت، رییس دانشگاه منوبه تونس به ضرورت توجه به تعمیق در روابط تاریخی ایران و جهان عرب تأكید كرد و استقلال مجموعه دانشگاهی تونس در برگزاری چنین نشستی را مورد توجه دانست.


وی افزود: امروز، یکی از مهمترین راههای نزدیکی ایران و جهان عرب، افزایش همکاری‌های علمی و دانشگاهی است.


محمدصلاح شریف، از دانشگاه منوبه تونس با ارائه مقاله‌ای با عنوان «روابط فرهنگی ایران و عرب و چشم‌اندازهای ممکن» گفت: زبان عربی، زبان تمدن اسلامی است و نقش ایرانی‌ها در این موضوع نقش اساسی بوده است.


وی ادامه داد: تمدن باید قدرت دفاع از خود و سازگاری با مسائل روز را داشته باشد؛ امروز سلطه جهان غرب و حکومت‌های جهان اسلام دو آسیب فرا روی تمدن اسلامی هستند.


شریف با تأكید بر توسعه روابط فرهنگی میان كشورها، گفت: اگر روابط فرهنگی توسعه یابد، مسائل سیاسی امکان بروز نخواهند داشت.


سعید لاوندی، رییس تحریریه مؤسسه الاهرام مصر و استاد دانشگاه به توسعه روابط ایران و جهان عرب تأكید كرد و لزوم گفت‌وگوهای صریح و بی پرده را برای گسترش روابط ایران و جهان عرب ضروری دانست.


بخش دیگری از این نشست با سخنرانی خالد کشیر، از اساتید دانشگاه 9 آوریل تونس با موضوع ایران و ایرانی‌ها از منظر ابن خلدون آغاز شد. وی ضمن تبیین دیدگاه‌های ابن خلدون نسبت به اجماعات  انسانی به تبیین دیدگاه‌های او پیرامون جامعه ایرانی پرداخت.


فوضی علوی، رییس مؤسسه مسارات تونس بر لزوم تغییر نگاه‌ها برای انجام گفت‌وگو تأكید كرد و تاسیس نهادهای علمی مشترک و شبکه‌سازی را لازمه تحقق گفت‌وگوهای ایران و عرب دانست.


پس از آن، مصطفی بروجردی، سفیر ایران در تونس با تأكید بر ضرورت برگزاری گفت‌وگوهای فرهنگی ایران و جهان عرب در شرایط حساس کنونی، گفت: امروز نمی‌توان روابط عمیق عربی ایرانی در گذشته را انکار کرد و این گذشته پر فروغ بهترین نقشه برای ترسیم آینده روابط است.


حجت‌الاسلام احمد مبلغی، رییس دانشگاه مذاهب اسلامی از ایران با اشاره به گفت‌وگوی فرهنگی از منظر اجتماعی و دینی، لزوم توجه به تاریخ مشترک فرهنگی را به منظور پیدا کردن فرصت‌ها و تهدیدها ضروری دانست و ضمن انتقاد از وضعیت موجود بر روابط فرهنگی ایران و جهان عرب به واسطه ضعف و عدم همکاری ایجابی ضرورت توجه به فرهنگ گفت‌وگو را مقدم بر گفت‌وگوی فرهنگی دانست.


ابراهیم برزگر، عضو هیات علمی گروه علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبایی با ارائه مقاله‌ای با عنوان «ضرورت، الزامات و تاثیرات گفت‌وگوهای ایران و جهان عرب»، ضرورت‌های گفت‌وگو بین ایران و جهان عرب را مطرح كرد.


وی در ادامه افزود: باید تفاوت‌ها و تمایزات فرهنگی عربی و ایران به رسمیت شناخته شود. امروز موضوع گفت‌وگو یک موضوع اختیاری نیست، بلکه به حد وجوب رسیده است و لذا تفکر تکفیری مهمترین مانع همکاری ایران و جهان عرب است.


محمد خاقانی‌اصفهانی، عضو هیات علمی دانشگاه اصفهان سخنران دیگر این همایش بود كه ضمن برشمردن تمایزات موضوع فرهنگ و تمدن، گفت: لازم است مسلمانان به سمت ساختن تمدن جدید اسلامی پیش روند.


وی افزود: تولید علم جدید نخستین گام برای خلق تمدن جدید است و برای تولید این علم لازم است کشورهای اسلامی با یکدیگر گفت‌وگو کنند و تجربیات یکدیگر را با هم به اشتراک بگذارند.


محمود اسعدی، دبیر همایش چهره‌های ماندگار از ایران ضمن بر شمردن ظرفیت‌های مختلف موجود در روابط فرهنگی ایران و جهان عرب پیشنهاد کرد تا به منظور گسترش همکاری‌های فرهنگی با جهان عرب باید کشورهای پیرامونی جهانی عرب مثل کشورهای مغرب عربی مورد توجه قرار گیرند و موضوع گفت‌وگوهای فرهنگی با آنها پیگیری شود.


وی در ادامه بیان كرد: شناسایی نخبگان جهان عرب و ایران و معرفی متقابل آنها به یکدیگر لازم است.


برگزاری دومین دور نشست‌های گفتگوهای فرهنگی ایران و جهان عرب با حضور هیات تونسی در تهران، انجام مقدمات لازم برای چاپ مجله علمی پژوهشی مشترک ایرانی تونسی با موضوع گفتگوهای فرهنگی ایران و جهان عرب، پیشنهاد طرحی به وزارت‌های علوم کشورهای ایران و تونس برای تاسیس رشته مطالعات فرهنگی جهان عرب در ایران و مطالعات فرهنگی ایران در تونس در مقاطع فوق لیسانس و دکتری و همچنین، برگزاری نشست علمی با موضوع عقلانیت تمدنی در هر دو کشور از جمله موارد مطروحه این نشست بود.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار