۲۶ مهر ۱۴۰۲ ۰۸:۲۹
کد خبر: ۳۰۵۳۱۹

عطنا - محسن حبیبی درباره سخنان رییس‌جمهوری در آغاز سال تحصیلی دانشگاه ها در دانشگاه شیراز و سیاست‌های فعلی در این زمینه گفت: آیت الله رئیسی در آغاز سال تحصیلی جدید در دانشگاه شیراز محورهای مهمی را در خصوص دانشجویان و دانشگاهیان عنوان کرد که باید در آموزش عالی کشور مورد توجه قرار گیرد.

وی افزود: باید رشته ها و آموزش کاملا در پی نیازهای جامعه باشد. باید نگاه جدی را برای رفع نیازهای جامعه داشته باشیم. روی دیگر سکه این است که باید تمام تلاش ها برای آموزش دانشجویان اشتغال محور باشد. نباید رشته ها و آموزش هایی داشته باشیم که دانشجویان بعد از تحصیل اشتغال نداشته باشند. باید تمام رشته ها به گونه ای باشد که دانشجویان را آماده کنند که شغلی بر عهده بگیرند و کاری داشته باشند.

عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبائی با بیان این که آموزش در دانشگاه ها باید در راستای مناصب اجتماعی باشد، تصریح کرد: این مساله موجب می شود که امید به زندگی و شوق تحصیل در دانشجو افزایش یابد، چون می داند که رشته تحصیلی وی حتما می تواند آینده درستی را برای این دانشجو فراهم کند و به عنوان شغل مفید در جامعه رقم بخورد. همچنین کسانی اشتغال پیدا می کنند که آموزش دیده هستند.

دانش آموختگان در راستای رشته تحصیلی شاغل شوند

حبیبی با تاکید بر این که افراد باید در راستای رشته ای که تحصیل کرده و آموزش دیده اند، شغل خود را انتخاب کردند، ادامه داد: بسیاری از افراد تحصیلکرده در راستای رشته تحصیلی خود شاغل نیستند و شغل برای آنها ایجاد نمی شود. دانش آموختگان ارتباط مستقیمی با آنچه که تحصیل کرده اند، ندارند و این بدترین نوع هدایت شغلی است. در واقع هدایت شغلی وجود ندارد و همه موارد به بخت و اقبال بستگی دارد و هر فرد با ارتباطاتی که دارد شغلی را پیدا می کند.

از زمان ورود دانشجو به دانشگاه به فکر اشتغال باشیم

وی همچنین گفت: از همان لحظه اول که دانشجو در دانشگاه پذیرش می شود، ضمن برنامه ریزی درسی باید به فکر شغل وی هم باشیم، نکته ای که در سخنان رییس جمهوری هم مورد تاکید قرار گرفته است. این واقعیت جدی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

سرپرست دانشکده ادبیات فارسی و زبان های خارجی دانشگاه علامه طباطبائی افزود: نکته بعدی که در سخنان رییس جمهوری به آن تاکید شد موضوع آموزش های امیدآفرین است. باید روح نشاط و امید را در دانشجویان ایجاد کنیم. محیط دانشگاه باید محیط گفت و گوی سالم و نشاط آور باشد تا دانشجو احساس کند، تاثیرگذار است و سخنان وی خریدار دارد و می تواند در جامعه تاثیرگذار باشد.

حبیبی ادامه داد: در دانشگاه شیراز وقتی از آیت الله رئیسی سوال می شود نظرات دانشجویان در مسایل مختلف کشور به ویژه درباره مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی تاثیراتی داشته باشد، رییس جمهوری از این پیشنهاد بسیار استقبال کرد و گفت که این موضوع باید اتفاق بیافتد و وزارت علوم، وزارت بهداشت و دانشگاه آزاد نباید ابایی از شنیدن نظرات مخالف داشته باشند و به طور قطع اخذ نظرات جامعه دانشجویی کشور تا قبل از تصویب مصوبات کمک بسیار بزرگی به دولت خواهد بود.

دانشگاه بهترین مکان برای گوش دادن به حرف دانشجویان است

وی با بیان اینکه نباید از جوانان غفلت کرد، یادآور شد: اگر به ظرفیت های کشور توجه نشود، مورد بهره برداری بیگانگان قرار می گیرند. جوانان ایرانی باهوش وعلاقه مند به کشورشان هستند، باید به آنها بها داد و بهترین جا برای بها دادن، شنیدن حرف آنها و گفت و گو محیط دانشگاه است.

رییس دانشکده ادبیات و زبان های خارجی دانشگاه علامه طباطبائی افزود: محیط دانشگاه باید با نشاط و پرشور همراه با شعور باشد. محیطی همراه با آرامش که دانشجویان بتوانند به موضوعات مختلف بپردازند و خود را برای یک زندگی رو به رشد در آینده ایران اسلامی آماده کنند. اگر چنین بستری در محیط دانشگاه فراهم شود آینده کشور را تضمین کرده ایم.

حبیبی ادامه داد: البته دست هایی در داخل و بیشتر در خارج از کشور در کار است که امید را از دانشجویان و جوانان ما صلب کنند. باید با برنامه ریزی های درست در سطح دانشگاه ها امید آفرین باشیم.

دانشگاه محل تبدیل ایده به عمل است

استاد فلسفه و کلام اسلامی دانشگاه علامه طباطبائی همچنین گفت: نکته دیگر اینکه در کنار تحصیل هدفمند و برنامه ریزی شده باید به موضوعات جانبی، فرهنگی و موضوعاتی که نشاط دانشجو را فراهم می کند، نگاه ویژه داشته باشیم. دانشگاه ها بهترین محیط برای برای یادگیری کارآفرینی و تبدیل ایده به عمل است. واقعیتی که خلاق و درآمدزا باشد.

حبیبی یادآور شد: دانشجویان از خلاقیت بالایی برخوردار هستند و ایده های خوبی دارند، دانشگاه باید با کمک مراکز نوآوری، کارآفرینی، رشد، پارک های علم و فناوری دانشجویان را در کنار اساتید همراهی کنند تا بتوانند به تولید دانش بنیان برسند.

وی افزود: شرکت های دانش بنیان که از دل پارک های علم و فناوری و مراکز علمی بوجود می آیند، می توانند محیطی را فراهم کنند که دانشجو امیدوار باشد، البته در کنار آنها رسیدگی به امور فرهنگی، ورزشی و هنری باید مرتب در دانشگاه ها پیگیری شود و دانشجویان هم مشارکت جدی تر در این حوزه ها داشته باشند. باید در اردوها و فوق برنامه های دانشگاه بیشتر فعال باشند البته همه این کارها باید در مسیر تشکیل خانواده شکل بگیرد.

خوابگاه های متاهلی می تواند ازدواج دانشجویی را تقویت کند

سرپرست دانشکده ادبیات فارسی و زبان های خارجی دانشگاه علامه طباطبائی ادامه داد: پیش از این دانشگاه ها موضوعات مرتبط با ازدواج های دانشجویی را بسیار جدی دنبال می کردند اما به دلیل شرایط کرونا این موضوع کمی مورد غفلت قرار گرفت و کمرنگ شد، بنابراین امسال باید به ازدواج های دانشجویی بهای بیشتر داده شود و دانشجویان مورد حمایت جدی قرار بگیرند.

رییس دانشکده ادبیات و زبان های خارجی دانشگاه علامه طباطبائی با بیان اینکه خوابگاه های متاهلی می تواند ازدواج دانشجویی را تقویت کند، گفت: اگر بتوانیم دانشجویان را به سمت ازدواج سوق دهیم و در دل دانشگاه ها ازدواج های دانشجوی شکل بگیرد و آنها را از نظر اشتغال و خوابگاه های متاهلی مورد حمایت قرار دهیم، بعضی دغدغه های موجود در زمینه رشد منفی جمعیت که کشور را مورد تهدید قرار می دهد، جبران می شود.

حبیبی ادامه داد: مساله این است که امروز شرایط به گونه ای رقم خورده که دانشجویان و جوانان دل به ازدواج نمی دهند، باید برنامه ریزی ها در دل آموزش عالی به گونه ای باشد که همه دستگاه ها به این مساله کمک کنند و با ایجاد مراکز کارآفرینی و نوآوری برای دانشجویان شغل ایجاد کند تا به ازدواج تشویق شوند.

برگزاری کرسی های آزاداندیشی مورد توجه مسوولان دانشگاه قرار گیرد

وی از دیگر موضوعاتی که باید مورد توجه ویژه مدیران و مسوولان دانشگاه ها قرار گیرد را برگزاری کرسی های آزاد اندیشی دانست و اظهار داشت: دانشجو آنجایی باید در دانشگاه صحبت کند. دانشگاه محل گفت و گو است. جایی است که افراد امتحان و آزمایش کنند و تمرین گفت و گو را به صورت معقولانه و یک شعور آمیخته با بصیرت انجام دهند.

رییس دانشکده ادبیات و زبان های خارجی دانشگاه علامه طباطبائی افزود: اگر در دانشگاه اجازه گفت و گوی آزاد ندهیم و آنها در این بستر تمرین نکنند، کجا می توانند این کار را انجام دهند. در کف جامعه که گفت و گوی منطقی صورت نمی گیرد. دانشگاه محلی است که دانشجو می تواند گفت و گو را آرام آرام تمرین کند. کرسی های آزاد اندیشی و جلسات بحث و مناظره باید در دانشگاه ها به طور جدی پیگیری شود و دانشجوی ما یاد بگیرد که می تواند مناظره و مباحثه در یک فضای معقول و منطقی داشته باشد.

پژوهش ها باید مساله محور شود

حبیبی، پژوهش را دیگر مسایل مهم دانشگاه ها بیان کرد و یادآور شد: پژوهش هایی که در قالب پایان نامه ها و رساله های ارشد و دکتری انجام می شود، حتما باید مساله محور باشند. دانشگاه ها باید ابرمساله داشته باشند و طبق آن هدف راهبردی خود را تعیین کنند و رساله ها و پایان نامه ها در رشته های مختلف در راستای آن باشد تا تاثیری در حل مساله کشور داشته باشند.

عطنا را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید:

اینستاگرام                                              تلگرام

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
هنر و فرهنگ1
نشست علمی
به مناسبت هفتۀ جهانی بزرگداشت سعدی برگزار می شود:

نشست علمی "سعدی در چین و چین در آثار سعدی"

به مناسبت هفتۀ جهانی بزرگداشت سعدی، نشست علمی"سعدی در چین و چین در آثار سعدی، در دانشکدۀ ادبیات فارسی و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبائی برگزار می شود.
مراسم آشنایی با جشن سال نوی چینی، در دانشکدۀ ادبیات و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد
به همت انجمن علمی زبان چینی و مرکز تحقیقات چین،

مراسم آشنایی با جشن سال نوی چینی، در دانشکدۀ ادبیات و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد

مراسم آشنایی با جشن سال نوی چینی، با هدف توجه به پیوندهای فرهنگی ایران و چین، در ایام جشن نوروز و جشن سال نو در چین، در دانشکدۀ ادبیات و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبائی برگزار شد.
پر بازدیدها
آخرین اخبار