۳۰ بهمن ۱۴۰۱ ۰۸:۴۰
کد خبر: ۳۰۴۶۹۳

عطنا - گروه تکنولوژی آموزشی دانشگاه علامه طباطبائی با همکاری هسته پژوهش یادگیری سیار و سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی وزارت آموزش‌وپرورش «سومین همایش ملی یادگیری سیار در نظام آموزش رسمی» را برگزار می‌کند.

این همایش در دو روز دهم و یازدهم اسفندماه سال جاری در دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی برگزار خواهد شد. روز اول به سخنرانی و نشست تخصصی و روز دوم به کارگاه‌های آموزشی اختصاص دارد. مهلت تاریخ اخذ مقالات نیز تا بیست و دوم بهمن‌ماه است.

حداکثر بهره‌مندی از فرآیند آموزش و یادگیری رسمی در بستر موبایل

در این باره به گفتگو با محمدرضا نیلی، عضو هیئت‌علمی گروه تکنولوژی آموزشی و دبیر علمی سومین همایش یادگیری سیار در نظام آموزش رسمی نشسته‌ایم.

لطفاً در خصوص تاریخچه همایش توضیح دهید:

این همایش به دنبال دو همایش گذشته با نام‌های یادگیری سیار از نظر تا عمل در سال ۱۳۹۹ و نیز یادگیری سیار در دوران کرونا و پسا کرونا در سال ۱۴۰۰ برگزار می‌شود. همایش‌های گذشته در هر سال با پیش همایشی همراه بود که مخاطبین اصلی آن معلمان بودند.

پیش همایش ۱۳۹۹ با نام نشست تخصصی «شبکه اجتماعی دانش آموزان (شاد)» و پیش همایش دیگر در سال ۱۴۰۰ با نام «نقش متقابل والدین و معلمان برای هدایت دانش آموزان دوره ابتدایی در آموزش مجازی» برگزار شد.

هدف از برگزاری سالیانه همایش چیست؟

با توجه به گسترش فناوری‌های نوین، نظام‌های آموزشی برای بهبود فرآیند آموزش و یادگیری باید از این فناوری‌ها حداکثر استفاده را ببرند. دستگاه‌های سیار که نمود بارز آن در تلفن هوشمند یا اسمارت فون و یا موبایل هست، وسیله‌ای است که کارکردهای زیادی در زندگی روزمره ما دارد.

ابزار ارتباط تلفنی، رایانه کوچک، امکان فعالیت در شبکه‌های اجتماعی، بهره‌مندی از برنامه‌های کاربردی یا اپلیکیشن‌های متنوع مانند مکان‌یابی و سایر ابزار مورد نیاز زندگی روزمره مانند دوربین، از جمله کارکردهای گوناگون موبایل است. به همین جهت موبایل یکی از فناوری‌های نوظهور است که امکانات مختلف را یکپارچه و یکجا در اختیار ما می‌گذارد.

در اهمیت موبایل همین بس که در صورت نبود آن، زندگی روزمره ما با اختلال جدی مواجه می‌شود. آشنایی با فناوری و مهم‌تر از آن، نحوه کار کردن با آن برای نیل به اهداف آموزشی، از اهداف مهم همایش است. این همایش درصدد ارتقای سطح آگاهی جامعه معلمان و دانشگاهیان در خصوص چگونگی کار کردن با فناوری سیار برای عمق بخشیدن به کیفیت یادگیری در کلاس‌های درس است.

چرا عنوان همایش به آموزش رسمی اختصاص داده شده است؟

یادگیری سیار برای آموزش‌های غیررسمی و مادام‌العمر مناسب‌تر است اما اتفاقی که در دوران کرونا و پس از آن رخ داد، نشان می‌دهد که بسیاری از یادگیرندگان در عمل از تلفن همراه برای ورود به کلاس‌های مجازی استفاده می‌کنند، در حالی که مدرس می‌پندارد یادگیرندگان از رایانه متصل به شبکه یا تبلت‌ها بهره‌مند می‌شوند. از سوی دیگر رویکردهای نوینی در تدریس مانند یادگیری ترکیبی مطرح است که در غنی‌سازی آموزش نقش بسزایی ایفا می‌کند.

ما میدانیم موبایل از امکانات و چالش‌های مختص به خود در مقایسه با سایر ابزار دیجیتالی برخوردار است مانند صفحه کوچک موبایل یک محدودیت جدی در مقایسه با مانیتور کامپیوترهای رومیزی است و در مقابل امکاناتی مانند اپلیکیشن‌ها در موبایل است که قابل اجرا بر سیستم‌عامل‌های رایانه‌ای نیست. این همایش به دنبال پاسخ‌گویی به این سؤال است که فرآیند آموزش و یادگیری رسمی در بستر موبایل چگونه باشد تا حداکثر بهره‌مندی صورت گیرد.

حامیان همایش چه سازمان‌هایی هستند؟

در وهله اول دانشگاه علامه طباطبائی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، گروه تکنولوژی آموزشی و هسته پژوهشی یادگیری سیار از برگزارکنندگان همایش هستند. حامی اصلی دیگر سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی و شبکه شاد هستند که جا دارد از آنان تشکر شود. البته دانشگاه‌ها و نهادهای دیگر نیز از این همایش حمایت کردند که اسامی آن‌ها در پوستر ذکر شده است.

حداکثر بهره‌مندی از فرآیند آموزش و یادگیری رسمی در بستر موبایل

عطنا را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید:

اینستاگرام                                              تلگرام

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* :
* نظر:
هنر و فرهنگ1
کرونا؛ نادانی انسان در عصر علم و فناوری قرن بیست و یکم
کتاب چشم انداز‌های ارتباطی پاندمی منتشر شد:

کرونا؛ نادانی انسان در عصر علم و فناوری قرن بیست و یکم

کتاب«چشم انداز‌های ارتباطی پاندمی»جدیدترین اثر دکتر هادی خانیکی با گردآوری وتدوین حبیب راثی تهرانی، با نگاهی ارتباطی به بیماری کرونا، به‌تازگی ازسوی مرکز نشر دانشگاهی منتشر و راهی بازار نشر شده است.
فحش دادن بخشی از ابزار کار و سنت ماست!
حمایت بی‌شرمانه شاهین نجفی از فحاشی و توهین عناصر ضدانقلاب به مردم ایران:

فحش دادن بخشی از ابزار کار و سنت ماست!

شاهین نجفی خواننده هتاک، فحش دادن را بخشی از ابزار کار خود و از سنت‌های خود و عناصر ضد انقلاب دانست و خواست که مردم فحاشی کردن را به عنوان بخشی از فرهنگ و سنت‌های خود بپذیرند!!
هنر و فرهنگ2
دروازه‌بانی، تاثیر مستقیمی بر برداشت ما از واقعیت‌های اجتماعی دارد
معرفی کتاب: "دروازه بانی"، اثر پاملا شومیکر، ترجمه دکتر حسین افخمی:

دروازه‌بانی، تاثیر مستقیمی بر برداشت ما از واقعیت‌های اجتماعی دارد

بنابر نظر پاملا شومیکر، استعاره "دروازه‌بانی" را می‌توان برای هرموقعیت تصمیم گیری و با هرمیزان اطلاعات به کار برد؛ چه این انتقال از طریق کانال‌های جمعی و چه از طریق کانال های بین‌فردی باشد.
پر بازدیدها
آخرین اخبار