۱۱ بهمن ۱۴۰۱ ۰۸:۴۳
کد خبر: ۳۰۴۶۴۳

عطنا - محمد رضا نیک نژاد کارشناس حوزه آموزش و پرورش با بیان اینکه تقریباً اکثر کشورها در زمان شیوع ویروس کرونا مجبور به تعطیلی مدارس شدند، گفت: طبق آمارهای جهانی، 40 درصد دانش آموزان در سراسر جهان به ویژه در سطح پایه دچار افت آموزشی شده‌اند، به‌گونه‌ای که تعداد زیادی از دانش آموزان پایه حتی از خواندن یا نوشتن یک پاراگراف معمولی عاجز هستند.

وی ادامه داد: تعطیلی‌ها در دوران کرونا باعث پایین آمدن کیفیت آموزشی شد، بنابراین در سراسر جهان به این نتیجه رسیدند که آموزش‌های مجازی و از راه دور هیچ‌گاه نمی‌تواند جایگزین آموزش حضوری هم در بعد آموزش و هم در بعد پرورش شوند.

از فرصت پیش‌آمده برای تقویت زیرساخت آموزش مجازی استفاده نکردیم/ آموزش حضوری و غیرحضوری در چهار ماه گذشته ناکارآمد بود

نیک نژاد اظهار کرد: 4 بهمن‌ماه که به‌تازگی گذشت روز جهانی آموزش بود، بیانیه‌هایی که یونسکو، سازمان ملل و نهادهای آموزشی متفاوت در کشوهای مختلف دادند تقریباً همه بر جبران آسیب‌های آموزش در دوران کرونا تأکید داشتند.

این معلم با سابقه آموزش و پرورش با اشاره به اینکه در رسانه‌ها منتشر شده که در چهار ماه گذشته دانش آموزان تقریباً 39 روز آموزش مدرسه‌ای را تجربه کردند، افزود: آموزش در این چهار ماه هم به صورت حضوری و هم غیرحضوری ناکارآمد بوده، در دوران کرونا تقریباً وضعیت دانش‌آموز، خانواده، معلم و مدرسه روتین و مشخص بود اما این تعطیلات اخیر به شدت تعطیلات ناخوانده‌ای است و زمان اعلام آن هم باعث سردرگمی شده بود.

وی با بیان اینکه حداقل بر روی کاغذ باید این کلاس‌ها جبران بشود، گفت: در دوران کرونا هم راهکارهایی برای جبران کلاس‌ها داده می‌شد اما آموزش‌وپرورش گرفتاری‌های متفاوتی دارد از جمله ساختار آموزشی، نارضایتی و همچنین نا آمادگی معلمان را دارد حتی وقتی صحبت از کلاس جبرانی می‌شود بخشی از دانش آموزان به ویژه در متوسطه اول و دوم به شدت با آن مخالفت هستند.

کارشناس حوزه آموزش و پرورش با اشاره به اینکه آموزش در کشور ما گریزاننده است و بچه‌ها خیلی از آن استقبال نمی‌کنند، عنوان کرد: باید ساعت درس‌هایی که سرنوشت‌ساز هستند و آینده دانش‌آموز را به شکل فردی و اجتماعی می‌سازند یا آن‌ها را توانا می‌کنند که زندگی معمولی داشته باشند مانند زبان فارسی و انگلیسی، ریاضی و علوم بیشتر شود.

نیک نژاد ادامه داد: عموماً در مدارس کشورهای پیشرفته و اروپایی ناهار یا صبحانه به دانش‌آموز داده می‌شود اما در کشور ما از این خبرها نیست و همچنین امکان ندارد که دانش‌آموز را تا ساعت 4 در مدرسه نگه داشت.

وی با بیان اینکه اپلیکیشن شاد نسبت به سیستم آموزشی مجازی در کشورهای هم سطح یا بالاتر از ما از همه دست‌وپا گیرتر است، اظهار کرد: در شاد وقتی تعداد کاربرها بیشتر می‌شد برنامه قادر به پاسخگویی نبود همچنین خیلی از امکان‌هایی که واتساپ یا تلگرام داشتند را نداشت، با این حال در کنار پیام‌رسان‌های دیگر آموزش در دوران کرونا تقریباً پیش می‌رفت اما امروز مشکل جدیدی داریم و به دلیل کاهش سرعت اینترنت، شاد که یک نرم‌افزار داخلی است هم دچار مشکل شده و کارایی لازم را ندارد.

این معلم با سابقه آموزش و پرورش با اشاره به اینکه شاد حتی در حد متوسط جهانی هم نمی‌تواند آموزش‌های مجازی را تأمین کند، گفت: در دوران کرونا فرصتی پیش آمد که زیرساخت‌های آموزش‌ مجازی را به عنوان مکمل آموزش‌ حضوری برای روزهای بحرانی مانند زلزله اخیر در خوی بهینه‌سازی کنیم اما متأسفانه در همه زمینه‌ها عموماً فقط فکر امروز هستیم و از این فرصت استفاده نکردیم، آموزش مجازی فقط در سال دوم و سوم کرونا در کنار سایر پیام‌رسان‌ها کارایی داشت.

عطنا را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید:

اینستاگرام                                              تلگرام

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
هنر و فرهنگ1
نشست علمی
به مناسبت هفتۀ جهانی بزرگداشت سعدی برگزار می شود:

نشست علمی "سعدی در چین و چین در آثار سعدی"

به مناسبت هفتۀ جهانی بزرگداشت سعدی، نشست علمی"سعدی در چین و چین در آثار سعدی، در دانشکدۀ ادبیات فارسی و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبائی برگزار می شود.
مراسم آشنایی با جشن سال نوی چینی، در دانشکدۀ ادبیات و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد
به همت انجمن علمی زبان چینی و مرکز تحقیقات چین،

مراسم آشنایی با جشن سال نوی چینی، در دانشکدۀ ادبیات و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد

مراسم آشنایی با جشن سال نوی چینی، با هدف توجه به پیوندهای فرهنگی ایران و چین، در ایام جشن نوروز و جشن سال نو در چین، در دانشکدۀ ادبیات و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبائی برگزار شد.
پر بازدیدها
آخرین اخبار