عطنا - علت تعطیلی مدارس و مجازی شدن آموزش، آلودگی هوا عنوان شده است. سالهاست که موضوع تعطیلی مدارس به دلیل آلودگی هوا مطرح و یکی از دلایل افزایش آلودگی هوا، فعالیت مدارس عنوان میشود.
از طرفی گفته میشود دلیل تعطیلی مدارس در ایام آلودگی هوا حفظ سلامتی دانشآموزان است ولی از سوی دیگر برخی میگویند تعطیلی مدارس باعث کاهش آلودگی هوا میشود. تجربه این چندسال نشان داده است که تعطیلی مدارس تاثیر چندانی در کاهش آلودگی هوا نداشته و بعد از این نیز نخواهد داشت. در واقع مشکل اصلی آلودگی هوا در جای دیگر است و آن موضوع باید بررسی شود که متاسفانه هزینه این شرایط را دانشآموزان و والدین آنها میپردازند.
در حال حاضر تکلیف دانشآموزان، معلمان و خود آموزش و پرورش با موضوع آموزش مجازی تقریبا روشن است. یعنی اگر در سالهای گذشته خود خانوادهها و مدارس در برگزاری کلاسهای مجازی سردرگم بودند اما الان دیگر این سردرگمی وجود ندارد. زیرا به لحاظ سخت افزاری و نرم افزاری در مدت کرونا جهش قابل توجهی در حوزه آموزش مجازی داشتیم و از این جهت مشکلی وجود ندارد. تجربه نشان داده است که آموزش مدرسهای باید به شکل حضوری و با تعامل دو طرفه باشد.
شاید آموزش به شکل مجازی در سایر حوزهها خیلی کاربرد داشته باشد اما در خصوص مدارس موضوع متفاوت است. چون در مدرسه این آموزش یک آموزش دولتی حساب میشود و ممکن است خانواده ها، دانشآموزان و مدارس در مسئله آموزش کوتاهی کنند. خود معلمان و دانشآموزان نیز انگیزهای برای حضور در کلاسهای مجازی ندارند ضمن اینکه اصلا امکان تدریس مجازی برخی از درسها وجود ندارد. برای مثال آموزش درس ریاضی در فضای مجازی بسیار دشوار است و مثلا قابلیت برگزاری کلاس ورزش در فضای مجازی وجود ندارد.
به نظر میرسد برگزاری کلاسهای مجازی در شرایط کنونی به نوعی رفع تکلیف است زیرا در واقع آموزش در فضای مجازی به آن شکلی که باید اتفاق نمیافتد. از طرف دیگر خانوادهها نیز گزینه دیگری به غیر از این گزینهای ندارند. در آخر متاسفانه سرعت اینترنت هم خیلی آزاردهنده شده است و این باعث شده است که یک مشکل تازه به سایر مشکلات آموزشی اضافه شود.
نویسنده: علی بهشتی نیا
عطنا را در شبکههای اجتماعی دنبال کنید: