۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۱ ۰۹:۱۶
کد خبر: ۳۰۳۸۰۸

عطنا- نشست علمی تحول در آموزش رسانه‌ها با سخنرانی دکتر علی محمدی، استاد بازنشسته دانشگاه ناتينگهام برنت انگلستان و جمعی از دانشجویان و استادان در دانشکده علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبائی برگزار شد.

وی در رابطه با اهمیت روزنامه نگاری در جامعۀ امروز اظهار کرد: اگر روزنامه در یک جامعه خوب کار کند، آن جامعه سالم است و اگر یک روزنامه، خوب کار نکند ما با یک جامعۀ ناسالم روبه‌رو هستیم.

این استاد دانشگاه بیان کرد: مسئله‌ای که با وجود اینترنت و کامپیوتر برای اولین بار در کشورهای غربی ایجاد مشکل کرد، مسئلۀ ارتباط و پیوند کامپیوتر و تلفن بود.

وی ادامه داد: میکروچیپ یک تحولی به وجود آورد که غیر از صدا، آمار و ارقام از طریق تلفن و کامپپوتر به همه جای دنیا منتقل می‌شود که این امر، ساختار جهان مدرن را دگرگون کرد و جوامع در حال توسعه به دلیل اینکه طالب کنترل کامل نبودند، تحت تاثیر قرار گرفتند.

دکتر محمدی این پیشرفت سریع را  حاصل اختلاط بین رایانه و فناوری ارتباطات از راه دور که به اصطلاح جدید جامعۀ اطلاعاتی به آن می گویند، دانست و از آن به عنوان سرآغاز جامعۀ فناوری اطلاعات یاد کرد.

استاد بازنشسته  دانشگاه ناتينگهام برنت انگلستان افزود: در این دوران مهم که دو دهه از آغاز آن می گذرد، توجه دقیق به اثرات تکنولوژی بر جامعه بسیار حائز اهمیت است. اکنون این پیوند اتفاقی که از قبل تعیین شده یا به عبارت دیگر تقرب رایانه با فناوری ارتباطات، معادلۀ عرضه و تقاضا را تغییر داده است.

او در ادامه اظهار کرد: رشد سریع تقاضای رایانه موجب تحول در وضعیت توزیع یا انتقال پیام از یک نقطه به نقطه دیگر شده است. شبکۀ تلفن که برای انتقال صدا بود تبدیل به شبکۀ انتقال داده ها و آمار و ارقام شد. به عبارت دیگر ما در فرآیند این انقلاب جدید قرار داریم که روز به روز بر زندگی روزمره ما تاثیر می گذارد.

دکتر محمدی خاطر نشان کرد: گاهی خودمان متوجه نیستیم که انقلاب میکروالکترونیک با ساختار دیجیتال خود، ما را به سوی نظام دیجیتال سوق می دهد. یعنی منطق فناوری و همگرایی، زمینه‌ساز جامعۀ فناوری اطلاعات می شود و به تدریج امکانات تحول را در تمام زمینه های ارتباطی و اجتماعی فراهم می کند. ما طوری تصور می کنیم که این زمینه و فرآیند، خارج از حوزۀ کنترل ماست. در صورتی که منجر به پدیدار شدن راه های متفاوتی در جامعه شده که به «جامعۀ اطلاعاتی» منتهی می شود.

این پژوهشگر ارتباطات ادامه داد: اثرات اجتماعی پدیدۀ جامعه اطلاعاتی، یک فرم جدید اجتماعی را فراهم می کند که به طور اجمال می توان اثرات آن را به سه دسته تقسیم کرد. اول، اثرات اجتماعی فناوری اطلاعات که خطر بحران هسته ای را به طور قابل ملاحظه ای کاهش می دهد. دوم در زمینه های نظری، اغلب، فناوری اطلاعات موجب نادیده گرفتن نقش انسان در فرایند تکنولوژی می شود. سومین اثر، نقش بین تکنولوژی و جامعه و همینطور نقش جامعه در شکل دادن تکنولوژی در گشودن راه ها و هدایت کردن توسعه است. در همین زمینه باید اذعان کرد که وابستگی زندگی جهان امروزی به تکنولوژی یک واقعیت عینی است.

وی تصریح کرد: در جامعه ای زندگی می کنیم که مجبور هستیم کلیۀ ضوابط و روابط خود را با خودمان و با محیطی که در آن زندگی می کنیم و همینطور فضای پیرامون خود دوباره تعریف کنیم. به عبارتی در جهان ارتباطی که پیرامون ما را فرا گرفته، نیازمند این هستیم تا مفاهیم و معقولات سنتی را که از گذشته به ما رسیده و به آنها عادت کرده ایم را دوباره تعریف کنیم.

دکتر محمدی در پایان سخنان خود، چالش بزرگ بشریت با جامعۀ اطلاعاتی را عدم آگاهی و درک درست جامعۀ اطلاعاتی دانست و گفت: اگر کاربرد صحیح فناوری اطلاعات را در آموزش به کار بگیریم، نظام سنتی آموزش و پرورش باید دگرگون شود و شغل های جدید با کاربرد رایانه به وجود بیاید که متاسفانه در این زمینه جوامع سنتی با نوآوری پیوسته در ستیزند و از پذیرفتن آن مقاومت نشان می دهند. البته بزرگترین مسئلۀ کشورهای غربی در اوایل دهۀ ۱۹۸۰ نیز گذر از جامعۀ سنتی به جامعه اطلاعاتی بود.

گزارش از نرجس کهزادوند

عطنا را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:

اینستاگرام                                              تلگرام

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار