عطنا- عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبائی گفت: «به طور معمول یکی از مشکلاتی که کشورها در جذب گردشگر دارند موضوع بازاریابی گردشگری است. تبلیغات و جذب گردشگران به یک منطقۀ خاص جزو این وظایف است. جام جهانی فوتبال نیز یکی از بزرگترین عرصه های تبلیغات در جهان است و به همین دلیل کشورهای مختلف برای میزبانی با یکدیگر رقابت می کنند.»
دکتر محمودزاده با اشاره به شیوع کویید ۱۹ و وضعیت گردشگری در خاورمیانه اظهار کرد: «در خاورمیانه طی دو سال اخیر با شیوع بیماری کویید ۱۹، گردشگری با افول مواجه شد. با پایان دورۀ این بیماری در سال ۲۰۲۲ شاهد رشد چشمگیری در این صنعت هستیم و برگزاری جام جهانی فوتبال در قطر فرصت خوبی در این زمینه است. چرا که علاوه بر کشور قطر که خود دارای زیرساختهای خوبی در حوزۀ گردشگری است، کشورهای همسایه نیز از این امتیاز بهرهمند میشوند. ممکن است اکثر گردشگران در مورد کشور ایران به دلیل محدودیت های گردشگری شناخت زیادی نداشته باشند و از این فرصت استفاده می کنند.»
او ادامه داد: «بنابراین، اولین فرصتی که برای ما به وجود می آید این است که بازاریابی گردشگری را با تبلیغاتی که برای جام جهانی صورت می گیرد، تسهیل کند و این ما هستیم که باید با خطمشیگذاری صحیح در این حوزه درآمدزایی کنیم.»
این استاد دانشگاه با اشاره به اقدامات قابل انجام در این زمینه، بیان کرد: «مناطق آزاد ایران نزدیک به قطر مانند کیش و قشم که محدودیت های مناطق مرکزی کشور در این مناطق کمتر است و زیرساختهای گردشگری این مناطق نسبت به مناطق مرکزی کشور بهتر است و این پتانسیل را ایجاد می کند که برای اقامت، حمل و نقل، سفر های دریایی و هوایی گردشگران برنامه ریزی کنیم. همچنین می توانیم در این جزایر، خط مشی های لغو یا تسهیل صدور روادید را اجرا کنیم.»
وی افزود: «نکته ای که باید دقت داشت این است که استانداردهای گردشگری در ایران به دلیل وجود تحریم ها پایین تر از قطر و امارات است و باید این مدت در بهینه سازی هتل ها و اماکن اقامتی و تفریحی اقدام کنیم. چرا که قطر به دلیل دسترسی به فناوری های بهروزتر، کیفیت خدماتی بالاتری دارند و باید در رقابت با آنها خدمات استاندارد و قابل قبول و یا کم هزینه ارائه دهیم. با توجه به روابط سیاسی بهتر با کشورهایی چون سوریه و لبنان می توانیم گردشگران این مناطق را به کشور خود جذب کنیم.»
دکتر محمودزاده گفت: «از نظر فرهنگی و گردشگری رویکرد دوگانهای خواهد داشت. هم نقاط مثبت فرهنگی مثل آشنایی فرهنگی، توسعه یافتن ارتباطات میانفرهنگی و هم تهدیداتی از جمله اینکه ممکن است فرهنگ جامعۀ محلی تهدید شود را شامل می شود. ما قبل از اینکه میزبان گردشگران باشیم باید دستورالعمل های فرهنگی را در قالب فیلم یا کتابچه ارائه دهیم و از طرفی خود مردم این مناطق، آمادگی پذیرش گردشگران خارجی را ندارند که باید آموزش ببینند و با فرهنگ ملل آشنا شوند. از نظر اقتصادی نیز باید اماکن زیارتی، اقامتی و تفریحی کشور را معرفی کنیم.»
وی در ارتباط با مسائل زیستمحیطی بیان کرد: «برای داشتن گردشگری فعال باید مسائل زیست محیطی و حفظ آثار و میراث فرهنگی کشور را مدنظر قرار دهیم و گردشگران را به رعایت این قوانین موظف کنیم.»
دکتر محمودزاده در پایان سخنان خود گفت: «اگر خواهان روند ادامهدار گردشگرپذیری هستیم باید کیفیت خدمات را ارتقا دهیم و دولت نظارت لازم را بر این اماکن داشته باشد. همۀ خدمات دارای استاندارد لازم باشند و آمدن گردشگران به کشور ما مداوم باشد چرا که با مراجعه به سایت های مختلف با یکدیگر تبادل نظر می کنند.»
عطنا را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید: