عطنا - ایران در تاریخ 17 سپتامبر 2021 و در پایان اجلاس بیست و یکم که در دوشنبه، پایتخت تاجیکستان برگزار شد با رای تمام اعضا رسما به عضویت اصلی سازمان همکاری شانگهای درآمد.
برای درک جایگاه واقعی پیمانهای اقتصادی منطقه ای و جهانی باید نگاهی به دلایل پیدایش آنها انداخت. بنیان این پیمانها بر مقررات زدایی از مبادلات تجاری فرامرزی و سیاستگذاریهای مشترک بین المللی برقرار است. همچنین کارکرد این پیمانها، کاهش ریسکهای سیاسی در تجارت فرامرزی و تسهیل و تقویت روند تقسیم کار تخصصی بین فعالان اقتصادی در کشورهای عضو، براساس مزیتهای نسبی است.
سازمان همکاری شانگهای، سازمانی میان دولتی است که در سال 2001 توسط رهبران چین، روسیه، قزاقستان، قرقیزستان و تاجیکستان پایه گذاری شد. مسائل امنیتی در آسیای میانه به ویژه تروریسم، جداییطلبی و افراطی گری عموما دغدغه اصلی این سازمان محسوب می شود. همچنین این سازمان در سال 2006 اعلام کرد که بر اساس مفاد توافقنامه منطقهای، با قاچاق مواد مخدر در طول مرزهای کشورهای عضو، مبارزه خواهد کرد.
علی رغم تلاش ایران برای حل اختلاف با غرب در چارچوب برجام، شکست توافق هسته ای بار دیگر نگرش بدبینانه به غرب را تقویت کرده و ایران را بیشتر به سمت شرق سوق داد. عضویت کامل ایران در سازمان همکاری شانگهای تنها چندماه پس از قرارداد راهبردی 25 ساله با چین، نشانگر تمایل و تلاش ایران در جهت تحقق سیاست نگاه به شرق است.
عضویت کامل ایران در سازمان همکاری شانگهای پیروزی عمده ای برای سیاست خارجی دولت ایران به حساب می آید. حرکت تهران تلاشی برای رهایی از انزوای بین المللی در قالب بهبود روابط با روسیه، چین و کشورهای آسیایی مرکزی بوده و در عین حال عضویت کامل ایران در این سازمان از سوی تهران تاییدی بر تغییر موازنه قوا به نفع کشورهای غیر غربی و قدرتهای نو ظهور تلقی میشود.
پیمان شانگهای قطعا از پیمانهای با اهمیت در سطح بین المللی است. حضور چین و روسیه که حق وتو دارند؛ عضویت چهار قدرت هسته ای، همچنین حضور 42 درصد از جمعیت جهان و 28 درصد از تولید ناخالص ملی بر این اهمیت می افزاید. تبلیغ زیاد راجع به هر چیزی آسیب رسان است. نباید به این پیوند همکاری نگاه سطحی داشت و اینگونه قلمداد کرد که با برقراری ارتباط با شرق، از نیاز ارتباط با غرب مستثنی میشویم و تمام روابط تجاریمان به شکل صحیح پیش می رود. تبلیغ فراوان اثر ضد تبلیغی ایجاد می کند مخصوصا در شرایط فعلی داخلی که نگاه ضد چینی و ضد روسی رواج یافته است.
البته برخی معتقدند با عضویت کامل ایران در پیمان شانگهای، غرب نیز سیاست متعادل تری نسبت به ایران در پیش خواهد گرفت تا از افتادن کامل کشور به دامان روسیه و چین جلوگیری کند.
پیوستن ایران به پیمان شانگهای حاصل 16 سال تلاش از سوی دستگاه سیاست خارجی کشور بود. پرسشی که بوجود می آید این است که چرا در حال حاضر بعد از 16 سال بستن این پیمان امکان پذیر شده است؟ عوامل مختلفی را میتوان عنوان کرد اما قطعا معاهده 25 ساله چین و ایران و امضای سند همکاری بین روسیه و ایران تاثیر بیشتری گذاشته اند. همچنین بهبود روابط ایران با تاجیکستان بعد از حدود چهار، پنج سال کشمکش این روند را امکانپذیر ساخت.
عده ای عنوان میکنند که به دلیل مشکلات چین و روسیه با ایالات متحده امکان عضویت ایران فراهم شده است اما باید عنوان کرد که پیمان شانگهای دارای 26 ماده است و در ماده 2 منشور، صراحتا اعلام می شود که این سازمان علیه هیچ کشور یا هیچ سازمان منطقهای نیست. مثال دیگر برای نقض این نظریه این است که، هند روابط مسالمت آمیزی را با ایالات متحده دارد و در کنار آن عضو اصلی پیمان شانگهای است. همین عضویت هند میتواند تقض ضد آمریکایی بودن این پیمان باشد.
برای الحاق به پیمان، ایران باید در 40 موافقتنامه به اجماع برسد؛ که این موافقت نامه ها به 4 دسته تقسیم بندی میشوند: سیاسی_ امنیتی، اقتصادی، اجتماعی_ فرهنگی و علمی که از این بین حدودا 50 درصد موافقتنامه ها در حوزه سیاسی_ امنیتی، 10 مورد اقتصادی، 7 مورد فرهنگی_ اجتماعی و 2 بخش علمی دارد. بنابراین سازمان یک سازمان سیاسی_ امنیتی، اقتصادی است و اقتصاد اولویت دوم سازمان است.
فعالان اقتصادی، پیمان شانگهای را برای توسعه اقتصادی کشور فرصتی ارزشمند میدانند؛ چرا که این پیمان به دنبال این است که بخشی از موانع تعرفهای را از سر راه تجارت فرامرزی با کشورهای عضو پیمان در منطقه حذف کند و دسترسی های لجستیکی و قانونی به بازار این کشورها را نیز تسهیل کند.
عضویت ایران در پیمان شانگهای، فرصتهای دوسویه ای ایجاد میکند؛ از یک سو ایران مسیر ترانزیتی کالاهای کشورهای شرقی مرز خود به جنوب خاورمیانه و اروپا را تامین میکند و از یک سو ایران مسیر ترانزیتی کالاهای کشورهای شرقی مرز خود به جنوب خاورمیانه و اروپا را تامین میکند، همچنین از طرق دیگر توسعه بزرگراه بینالمللی حمل و نقل شمال به جنوب با اتکا به وجود بنادر مهم ایران در سواحل خلیج فارس و دریای عمان، مسیر تجارت بین المللی و منطقه ای تسهیل می کند.
اعضای پیمان
روسیه: روسیه یکی از اصلیترین اعضای سازمان شانگهای و همچنین حائز اهمیت برای ایران به حساب می آید. شرایط آب و هوایی روسیه باعث شده است تا امکان تولید و کشت بسیاری از محصولات کشاورزی را نداشته باشد؛ که این ناتوانی، یک امتیاز مثبت برای صادرات ایران به حساب می آید. مجاورت ایران و روسیه مزیت مهمی برای افزایش صادرات به روسیه است چراکه باعث کاهش هزینه انتقال کالا و ضمانتی برای امنیت کالاهای ارسالی است.
چین: کشور چین به عنوان اژدهای اقتصادی آسیا شناخته میشود و روابط خوب ایران با چین میتواند زمینه ساز توسعه اقتصادی برای ایران باشد. در مجموع تجارت خارجی ایران با کشور چین به حدود 19 میلیارد دلار(تبادل کالای غیرنفتی) میرسد که سهم حدود 13 درصدی از کل تجارت خارجی ایران را شامل میشود.
ازبکستان: در گذشته بازار ازبکستان، بازار کوچکی بود که مردم آن قدرت خرید چندانی نداشتند اما امروزه با پیشرفتهای صورت گرفته قدرت خرید مردم افزایش یافته است و این کشور را تبدیل به یکی از مقاصد جدید تجاری کرده است.
قزاقستان: اقتصاد قزاقستان مبتنی بر صادرات مواد خام و سهم این مواد در تولید ناخالص داخلی و درآمدهای دولتی بالا است. همچنین در میان محصولات صادراتی ایران به قزاقستان کالاهای مختلفی دیده میشود.
قزاقستان از جمله کشورهای آسیای میانه بوده که در سالیان اخیر تلاش کرده است تا نقش و سهم بیشتری در بازیهای سیاسی و اقتصادی منطقه باز کند.
قرقیزستان: فرهنگ مردم این کشور، بدون شباهت به فرهنگ سایر کشورهای آسیای میانه نیست و با ایران نیز دارای قرابت فرهنگی زیاد است، که این قرابت زمینه صادرات به قرقیزستان را فراهم میکند.
تاجیکستان: تاجیکستان یک کشور مسلمان است که اکثر مردم آن به زبان فارسی صحبت می کنند. همین تشابهات روند تجاری بین دو کشور را تسهیل میکند. تا سال 2015، ایران دومین سرمایهگذار خارجی در این کشور به شمار میرفت اما به دلیل برخی مسائل سیاسی، در چند سال اخیر نقش ایران در این کشور کمرنگ شده است.
تاجیکستان با عضویت در WTO، صندوق بینالمللی پول، سازمان ملل متحد، یونسکو، اکو، جامعه شورای مشترک المنافع، سازمان همکاریهای شانگهای و بانک توسعه آسیا توانسته جایگاه خود را در سطح جهانی تثبیت کند.
پاکستان: پاکستان سالانه حدود 60 میلیارد دلار از واردات جهان را دارد که سهم ایران از این بازار کمتر از یک درصد است. ایران در بسیاری از کالاهای وارداتی پاکستان قابلیت صادرات دارد مانند گاز مایع، فرآوردههای نفتی و پتروشیمی، لبنیات، خشکبار، لوارم خانگی، لوازم بهداشتی، سیمان، لوازم ساختمانی و ... . ایران میتواند با توجه بیشتر به بازار همسایه شرقی خود، نقش بیشتری را در پاکستان ایفا کند.
هند: هند از دیگر کشورهای هدف برای صادرات کالاها و محصولات است. سهل گرفتن در امر صادرات، کاهش هزینه معاملات تجاری، کاهش عوارض و حقوق گمرکی کالاهای صادراتی و خدمات و ارتقای بخش کشاورزی از اصول نظام تجارت کشور هند است.
در بین بازیگران پیمان، ناتوازنی وجود دارد. چین و روسیه بازیگران اصلی هستند اما بقیه در نقش حاشیهای هستند، البته به استثنای هند. هر چند سیستم تصمیمگیری، در پیمان جمعی است اما تصمیمگیرندگان اصلی روسیه و چین هستند.
مشکلات پیشِ روی پیمان
بنگاهها و فعالان اقتصادی برای استفاده از فرصتهای نهفته در یک پیمان تجاری_ اقتصادی مانند پیمان شانگهای باید قادر باشند مدل کسبوکار را بر اساس مقتضیات رقابتی بازار هدف و مزیتهای نسبی خود اصلاح کنند. در اقتصاد ایران موانع بسیاری وجود دارد که امکان واکنش مناسب و به هنگام در تغییر و اصلاح کسبوکار را از بنگاهها سلب کرده است.
عدم اتصال ایران به نظام مالی بین المللی، امکان تبادل بینالمللی کشور را مختل کرده است. در واقع تا زمانی که قادر نباشیم در اراده سیاسی ایالات متحده برای ایجاد اختلال در اتصال ایران به نظام مالی بینالمللی تغییر ایجاد کنیم، وضعیت تغییری نخواهد داشت.
عملکرد گذشته چین و روسیه در برابر تحریمهای آمریکا علیه ایران، شک و تردیدهایی را در مورد سودمندی عضویت ایران در سازمان همکاری شانگهای بر میانگیزد. کشورهای عنوان شده اگرچه مخالفت خود را با خروج یک جانبه ترامپ و تحریمهای آمریکا علیه ایران را عنوان کردند اما عملا اقدام موثری برای نجات اقتصاد ایران انجام ندادند. افکار عمومی در ایران به روابط روسیه و چین با ایران خوشبین نیست.
تنها عضویت در پیمان شانگهای و اینگونه پیمانها برای جهش اقتصادی کافی نیست و برای ایجاد فرصتهای بزرگ اقتصادی لازم است به شناخت دقیق بازارهای هدف به منظور گسترش صادرات غیر نفتی، رفع موانع سرمایه گذاری خارجی کشورهای عضو شانگهای در صنایع بالادستی ایران و کاهش منطقی نرخ های تعرفه ای از سوی ایران پرداخته شود.
نویسندگان:
بهینا فتوحی (کارشناسی اقتصاد دانشگاه شهید بهشتی، نویسنده نشریه بینش اقتصادی، شماره دوم)
علی خبازیان (کارشناسی فیزیک دانشگاه علم و صنعت، نویسنده نشریه بینش اقتصادی، شماره دوم)
عطنا را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید: