۱۲ مهر ۱۴۰۰ ۱۰:۱۳
کد خبر: ۳۰۳۰۷۶

عطنا - یک استاد دانشگاه درباره یکی از ویژگی های علمی مرحوم گل محمدی گفت: «نگاه دکتر گل‌محمدی بسیار عمیق بود، اما بیانی ساده داشت. تلقی او اینگونه بود که ما زمانی می‌توانیم به جوهر علم دست پیدا کنیم که بتوانیم آن را به ساده ترین روش ممکن بیان کنیم.»
 
به گزارش عطنا، شنبه 10 مهر به مناسبت چهلمین روز درگذشت دکتر احمد گل محمدی، عضو هیات علمی گروه علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبائی نشستی با عنوان مروری بر آثار علمی دکتر گل محمدی به صورت مجازی برگزار شد. در این نشست دکتر شجاع احمدوند، دکتر فائز دین پرستی، دکتر اسماعیل شمس، دکتر مصطفی کواکبیان، دکتر ابراهیم برزگر، دکتر عباسعلی رهبر و دکتر مهدی میرکیایی به ایراد سخنرانی پرداختند.
 
در این نشست فائز دین پرستی در رابطه با ویژگی های علمی مرحوم گل‌محمدی گفت: «شناخت درست ماهیت مفهوم و منطق علم یکی از ویژگی‌های ایشان بود و مرز بین علم و ناعلم را به درستی تشخیص می‌دادند. از نظر ایشان روش، مرز بین علم و ناعلم بود و بر اهمیت روش در مقام پژوهش و فعالیت علمی تاکید می‌کردند.»
 
وی با بیان اینکه یکی از بهترین آثار ایشان در این زمینه، ترجمه کتاب «درآمدی انتقادی بر تحلیل سیاسی» نوشته کالین های است، گفت: «اما اگر بخواهیم دیدگاه وی در روش شناسی را بشناسیم باید به مقالات و پژوهش‌های او مراجعه کنیم. او در تمام کارهایش همه مراحل متدولوژیک را رعایت می‌کرد و به نظر ایشان فاصله گرفتن از این نگاه به معنی بیان باورها و سلایق شخصی خودمان در پژوهش است؛ در حالی که با رعایت اصول متدولوژیک به یک معیار علمی نزدیک شده و بحث در حدود علم جریان خواهد یافت.»
 
این استاد دانشگاه اظهار کرد: «ویژگی بعدی مرحوم گل محمدی شناخت درست ماهیت علم سیاست بود. وی به این گزاره ارسطو که سیاست اشرف علوم است باور داشت؛ اما این را سلطه طلبی و برتری آن علم نمی‌دانست؛ بلکه یک امر کارکردی برای علم سیاست و دارای ماهیت تجربی می‌دانست؛ اگرچه تجربی بودن این علم را در پوزیتیویسم نیز خلاصه نمی‌کرد که باعث غفلت از وجوه غیرتجربی آن شود.»

دین پرستی گفت: «ایشان همچنین به مقالات معرفت شناسی و بیان‌های فلسفی آگاهی و تسلط داشت اما روش را با نظریه خلط نمی‌کرد. به مباحث معرفت شناسی و نظریه‌های اصلی و جدید تسلط داشت و به نسبت بین روش و نظریه واقف بود اما روش را در نظریه، معرفت شناسی و روش شناسی ادغام نمی‌کرد و جایگاه هر یک در ذهن ایشان جداگانه بود. اما علیرغم تفکیک، به پیوستگی روش و نظریه قائل بود.»

او ادامه داد: «نگاه دکتر گل‌محمدی بسیار عمیق بود، اما بیانی ساده داشت. تلقی او اینگونه بود که ما زمانی می‌توانیم به جوهر علم دست پیدا کنیم که بتوانیم آن را به ساده ترین روش ممکن بیان کنیم که در معنی خود را نشان دهد و تاکید داشت که مسائل به زبان ساده و اختصار بیان شوند.»

دین پرستی درباره روش مرحوم گل محمدی در بحث آموزش بیان کرد: «ویژگی بارز ایشان این بود که دانشجو بتواند مسئله پژوهش خود را در یک جمله به ساده ترین شکل ممکن بیان کند و معتقد بود کسی که به اصل مطلب دست پیدا کند می‌تواند این کار را انجام دهد.»

وی ادامه داد: «دیگر ویژگی ایشان توجه به قابلیت‌ها و امکانات عملی بود و با پیچیدگی‌های روش سر و کار نداشت و به دسترسی به روش‌های دقیق و قابل استفاده در فضای کشور عقیده داشت. یکی از کارهای خوب ایشان تحلیل محتوای اسناد سازمان بازرسی کل کشور در زمینه فساد بود و عقیده داشت به جای سامان دادن پژوهش های بزرگ باید پژوهش‌های درست را انجام داد.»

گزارش: فهیمه خواجوند صالحی

عطنا را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:

اینستاگرام                                              تلگرام

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار