۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۹ ۰۲:۵۰
کد خبر: ۲۹۴۸۵۵
مهدی تقوی

اقتصاددان برجسته کشور گفت: در شرایط کنونی که شیوع بیماری کرونا با توجه به اعمال تحریم‌ها آسیب های دوچندانی بر حوزه اقتصاد وارد کرده است، تنها راه نجات اقتصاد کشور می‌تواند اعمال سیاست‌های درست اقتصادی در دوران پساکرونا باشد.





به گزارش عطنا، مهدی تقوی اظهار داشت: در وضعیت فعلی شیوع بیماری کرونا، اقتصاد کشور دچار آسیب‌هایی شده است که عامل اصلی این موضوع را می‌توان تحریم‌های طولانی مدت و تشدید آنها و همچنین برخی برنامه‌ریزی‌های اقتصادی دانست.


وی افزود: دنیا به دلیل کرونا دچار شوک اقتصادی شده است. اما مسئله مهم این است که شوک اقتصادی از درون خود اقتصاد نیست و عوامل بیرونی روی آن تاثیر گذاشته است. به همین دلیل به راحتی برای نجات اقتصاد راه حل کلی پیدا نمی شود.


این اقتصاددان عنوان کرد: همه کشورها با شیوع ویروس کرونا دچار یک رکود اقتصادی شده اند؛ زیرا تقاضا در فعالیت های اقتصادی کاهش پیدا کرده و در نتیجه عرضه دچار مشکل شده است.


وی گفت: هم اکنون تولیدات کاهش پیدا کرده است و این مساله در نهایت منجر به رکود اقتصادی و بیکاری می شود. این موضوع شامل تمامی کشورهای درگیر کرونا است. البته کشورهایی که دارای اقتصاد قوی، منابع مالی و سیاست گذاری های مناسب و کارآمد هستند، آسیب کمتری دیده و سریعتر از این شوک اقتصادی عبور می کنند.


تقوی افزود: در شرایط فعلی اقتصادهای ضعیف و ناتوان که مشکلات اقتصادی جدی حتی پیش از کرونا نیز داشته اند، با مشکل بزرگ و جدیدی رو به رو هستند؛ زیرا منابعی برای هزینه کردن در راستای رفع مشکلات اقتصادی کرونا ندارند. همچنین به دلیل اینکه سیاست لازم را برای مقابله با چنین شرایطی نداشته اند، در تداوم همان سیاست های قبلی حتی با کمی تغییر، نتوانستند در کارایی اقتصادی اثر مثبت بر شرایط بگذارند.


او تصریح کرد: کشور ما به دلیل تحریم های طولانی مدت و تشدید آنها دچار مشکلات زیادی بود و با وجود کرونا نیز مشکلات آن چند برابر شده است؛ برای اجرای هر پروژه ای ازجمله پروژه های اقتصادی، نیاز به منابع داریم و اگر منابع در دسترس نباشد، نمی توانیم پروژه ای را اجرایی کنیم؛ بنابراین اگر بخواهیم طرح و برنامه ای را برای نجات اقتصاد اجرا کنیم، نیاز به منابع مالی داریم.


این اقتصاددان ادامه داد: مدیریت کشور در مقابله با کرونا با وجود نبود منابع مالی کافی نسبتا خوب بود، اما اگر تحریم ها وجود نداشت، می توانستیم عملکرد بسیار بهتری داشته باشیم.


تقوی افزود: در شرایط فعلی مردم به یاری هم آمده و با کمک های نقدی و غیرنقدی به اقشار نیازمند کمک کرده اند. اما کمک های مردمی یک درمان پایدار نیست و نیاز به یک درمان قطعی و منابع مالی داریم.


وی اظهار داشت: وضعیت اقتصادی پس از کرونا نیز در رکود باقی خواهد ماند؛ مگر اینکه پس از این شرایط به منابعی دسترسی داشته باشیم و سیاست های مناسب اقتصادی را درپیش گیریم؛ این موضوع نیاز به منابع دارد و ما سال ها است که تحریم هستیم و اعمال تحریم در این سال های طولانی، تاثیر بسیار زیادی روی اقتصاد کشور گذاشته است.




ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
مطالب دیگر
فضای اقتصادی و سیاسی کشور به بیکاری فارغ‌التحصیلان دانشگاهی دامن زده است/ بوروکراسی در ایران نفس اقتصاد را گرفته است
یک استاد اقتصاد در گفتگو با عطنا:

فضای اقتصادی و سیاسی کشور به بیکاری فارغ‌التحصیلان دانشگاهی دامن زده است/ بوروکراسی در ایران نفس اقتصاد را گرفته است

«اگر ما با حجم بالایی از این بیکاران مواجه هستیم، دلیل آن ضعف اقتصاد کشور همچون پایین بودن سرمایه‌گذاری، اقتصاد کوچک، فضای کسب و کار نامطلوب و ارتباط اقتصادی بد با دنیای خارج است.»
توصیه‌های جواد صالحی اصفهانی به دولت سیزدهم
در گفتگوی اختصاصی با عطنا مطرح شد

توصیه‌های جواد صالحی اصفهانی به دولت سیزدهم

اتخاذ رویکری متعادل در تجارت مهم است. تجارت با چین اهمیت دارد ولی باید در محیطی رقابتی انجام گیرد. در این زمینه اروپا نقش مهمی دارد ولی روسیه چنین نیست، چراکه آنها هم مانند ایران صادرکنندۀ انرژی هستند
آینده بازار بورس؛ اصلاحی یا ریزشی؟
یک کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با عطنا بررسی کرد

آینده بازار بورس؛ اصلاحی یا ریزشی؟

اتفاق‌های چند ماه اخیر اثرات خود را بر قیمت نمادها در بازار سرمایه گذاشته‌ و به نظر می‌رسد در حال حاضر نیاز به یک اصلاح یا استراحت دارد. از این به بعد اگر قرار است شاهد روند متفاوتی باشیم باید منتظر اخبار...
راهکارهایی برای مهار اَبَرتورم احتمالی در اقتصاد ایران
یک استاد دانشگاه در گفتگو با عطنا بررسی کرد

راهکارهایی برای مهار اَبَرتورم احتمالی در اقتصاد ایران

در صورت ادامه سوء مدیریت داخلی، تداوم تحریم ها و مشکلات مربوط به فقدان برنامه منسجم برای کنترل شیوع ویروس کرونا، امسال و سال های آتی، زنگ خطر شعله ورتر شدن تورم های بالاتر در اقتصاد ایران به صدا در خواهد...
اقتصاد
رویکرد دانش بنیان یاری‌گر اقتصاد ایران است
حجت الاسلام علی بنایی در گفتگو با عطنا؛

رویکرد دانش بنیان یاری‌گر اقتصاد ایران است

استادیار دانشگاه علامه طباطبایی معتقد است دستگاه های دولتی با استفاده از مشوق های لازم می‌توانند صنایع و شرکت های بزرگ را به سمت فعالیت های دانش بنیان و حمایت از آن ها سوق دهند.
پر بازدیدها
آخرین اخبار