۲۷ فروردين ۱۳۹۹ ۰۳:۲۵
کد خبر: ۲۹۳۷۸۷
کلاس آنلاین

کرونا، قرنطینه، تعطیلی، فاصله‌گذاری اجتماعی، فاصله‌گذاری هوشمند. اینها و ده‌ها کلمه مشابه دیگر از جمله واژگانی هستند که در روزهای اخیر از چین سوغات ایران و سایر کشورهای دنیا شده است.


به گزارش عطنا، صحبت کردن از ابعاد انتشار، نحوه شیوع، تعداد مبتلایان، نحوه جلوگیری از ابتلا و... را در رسانه ها هر روزه می بینیم و می شنویم، اما آنچه که در این گزارش قرار است به آن پرداخته شود، تعطیلی کلاس های حضوری دانشجویان و آموزش عالی پس از شیوع این ویروس مرموز است.


با تعطیلی کلاس های حضوری دانشگاه ها در ایران، بحث ادامۀ تدریس در دانشگاه ها به صورت آنلاین مطرح شد. آموزش آنلاین و کلاس مجازی که تا حال حاضر در دانشگاه های ایران مورد توجه قرار نگرفته بود، اکنون در نقطه توجه همگان قرار گرفته است. همگام با این رویدادها، دانشگاه ها به فکر راه اندازی سامانه های آموزش مجازی برای دانشجویان خود شدند.


دانشگاه علامه طباطبائی هم به عنوان یکی از دانشگاه های پرجمعیت کشور در مدت زمان محدودی سامانه آموزش مجازی را راه اندازی کرد. سامانه ای که در ابتدای راه است و باید برای رفع ایرادات احتمالی آن چاره اندیشید.


به گفته شجاع احمدوند، معاون آموزشی دانشگاه، آموزش های مجازی این دانشگاه از هفته سوم اسفند ماه آغاز شده و با تقویت سرورهای دانشگاه امکان بارگذاری بیش از 2 هزار فایل درسی که در صف انتظار بودند هم به وجود آمده است.


در این بین، عطنا به سراغ نظرات کاربران رفته و جویای مشکلات و مزیت های این سامانه و آموزش‌های مجازی شده است تا با اطلاع رسانی مناسب به مسئولان، ایرادات و مشکلات رفع شوند و تقویت سامانه در اولویت قرار گیرد.



جمعی از دانشجویان: ایرادهای فنی سامانه آموزش مجازی رفع شود

جمعی از دانشجویان این دانشگاه با ارسال نامه ای به رئیس دانشگاه، خواستار استرداد شهریۀ دانشجویان شهریه‌پرداز در دوره‌های شبانه و پردیس شده اند. این دانشجویان خواهان برطرف شدن ایرادهای فنی سامانه آموزش مجازی هستند. از سوی دیگر آنها درخواست اعمال شرایط سهل‌گیرانه برای حذف ترم بدون احتساب در سنوات دارند و انتظار دارند مسئلۀ کیفیت نه چندان مطلوب آموزش آنلاین هم به عنوان شرایط حذف ترم بدون احتساب سنوات لحاظ شود.



معاون وزیر ارتباطات: ترافیک اینترنت کلاس‌های مجازی رایگان شده است

از مشکلاتی که اغلب دانشجویان این دانشگاه به آن اشاره کرده اند، مشکل هزینه ترافیک اینترنت مورد استفاده برای حضور در این کلاس ها است. حضور چندین ساعتی در هفته در این کلاس ها برای دانشجویان هزینه های بالایی برای تامین اینترنت مورد نیاز دارد. یکی از دانشجویان رشته مدیریت بازرگانی به اسم افشین به عطنا می گوید: «هرچقدر بسته اینترنت می خریم با دو، سه تا کلاس تموم میشه، به نظر من باید فکری به حال این مشکل بشه». او  ادامه می دهد: «البته این مشکل برای استادان هم وجود دارد. چون آنها هم باید همزمان با ما آنلاین باشند، فایل بارگذاری کنند و...»


در همین زمینه حسین فلاح جوشقانی، رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی درباره رایگان شدن سایت‌های دانشگاهی گفت: «مقرر شد وزارت علوم سایت‌های مورد نظر را به ما اعلام کند و دسترسی به این سایت‌ها برای دانشجویان رایگان شود.»


او درباره علت تاخیر در اجرایی شدن این موضوع اظهار کرد: «وزارت علوم لیستی شامل آدرس، آی‌پی، نام دامنه و اطلاعات کامل را اعلام کرده که اپراتورها بتوانند این اطلاعات را روی سیستم‌هایشان تنظیم کنند و ما منتظر کامل شدن لیست بودیم. این اطلاعات دو روز پیش به ما اعلام شد و ما آن را به اپراتورها ارسال کردیم. اقدامات فنی این کار توسط اپراتورها انجام شد تا بتوانند روی سیستمشان ترافیک رایگان را اعمال کنند.»


معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات همچنین خاطرنشان کرد: «این اقدام توسط همه اپراتورها و سرویس‌دهندگان اینترنتی از جمله موبایل، ثابت و مخابرات انجام می‌شود. البته پیش از عید ما به اپراتورها اعلام کردیم که در این زمینه مساعدت کنند، اما اکنون با ارسال لیست، آنها را ملزم به رایگان کردن ترافیک سایت‌های مورد نظر کردیم و در صورتی که دانشجویان با خلاف این مورد مواجه شدند،‌ می‌توانند آن را اعلام کنند.»



سرعت پایین سامانۀ آموزش مجازی، مشکل اصلی دانشجویان

فاطمه محمدی دانشجوی رشته مدیریت بازرگانی به عطنا می گوید: «یکی از مشکلات سامانه آموزش مجازی، سرعت پایین اون هست. استاد ما یه فایل ویدیویی برای کلاس ارسال کرد، ولی چند ساعت طول کشید تا فایل داخل سامانه قرار بگیره». فاطمه قطعی صدا و تصویر را هم ایراد دیگر سامانه عنوان می کند و می گوید: «اوایل موقع تدریس استاد، صدا خود به خود قطع میشد، البته الان بهتر شده».


محمدرضا رحیمی هم به عطنا می گوید: «به نظر من باید کلاً این ترم تحصیلی رو حذف کنن. چون کلاس های آنلاین کیفیت کلاس های حضوری رو ندارن یا حداقل به دانشجوها سنوات مجاز بدن.»



معاون آموزشی وزیر علوم: قطعاً کاستی‌هایی در آموزش فراگیر الکترونیکی داریم

علی خاکی صدیق، معاون آموزشی وزیر علوم در ارتباط با حذف ترم تحصیلی جاری می گوید: «درباره حذف نیم‌سال تحصیلی نمی‌توان دستور یکسانی به همه دانشگاه‌ها داد، زیرا شرایط آموزش‌ها در هر دانشگاه‌، متفاوت است. برای مثال وقتی در دانشگاهی کلاس‌ها به صورت غیرحضوری با برنامه‌ریزی در جریان است و استقبال دانشجویان از کلاس‌ها خوب بوده، کیفیت کلاس‌ها رو به بهتر شدن است و مسئولان دانشگاه هم از روند برگزاری کلاس‌ها رضایت دارند، چرا باید دستور یکسان حذف ترم به همه دانشگاه‌ها بدهیم؟ قطعاً کاستی‌هایی در این تجربه آموزش فراگیر الکترونیکی که برای اولین بار در این سطح در کشور اجرا شد وجود دارد و ما هم همواره بر بهبود کیفیت آموزش تاکید داریم.»



درس‌های عملی با سامانۀ مجازی یاد گرفته نمی‌شوند!

عاطفه خود را دانشجوی رشته ارتباطات معرفی می کند و معتقد است: «بعضی از واحدهای درسی ما عملی است و نیازمند کار حضوری، تمرین و پژوهش میدانی است. با کلاس آنلاین این واحدها یاد گرفته نمی شوند. به نظر من باید بعد از بازگشایی دانشگاه ها، کلاس های عملی در اولویت قرار بگیرند.»


در همین زمینه خاکی صدیق معتقد است: «دانشگاه ها برای برگزاری کلاس‌های عملی در ترم بعد یا در تابستان برنامه‌ریزی کرده اند و با چند هفته اضافه ترم را به پایان می‌رسانند.»


دانشجوی دیگری که خود را ترم پنج علوم سیاسی معرفی می کند، معتقد است: «کلاس های مجازی از این نظر که نیاز به طی کردن مسیر و صرف هزینه و زمان رفت و برگشت ندارد، بسیار در امر زمان صرفه جویی می کند و اینکه از هر نقطه ای قابل دسترسی است نکته بسیار مفیدی است.»



برای نوشتن پایان‌نامه و رساله مشکل داریم

مریم رضایی، دانشجوی ترم آخر کارشناسی ارشد که مشغول تدوین پایان نامه اش بوده و درگیر تعطیلی حضوری در دانشگاه ها شده است، می گوید: «برای نوشتن پایان نامه، دسترسی به منابع پژوهشی مختلف و ارتباط رودر رو با استاد راهنما و مشاور حرف اول را می زند، که متاسفانه این امکان را از دست داده ایم.»


در این زمینه بنا بر اعلام کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد دانشگاه علامه طباطبائی، در راﺳﺘﺎی اﻓﺰاﯾﺶ و ﺑﻬﺒﻮد دﺳﺘﺮﺳﯽ ﺑﻪ ﭘﺎﯾﮕﺎه ﻫﺎی اﻃﻼﻋﺎﺗﯽ و اﻣﮑﺎن دﺳﺘﺮﺳﯽ ﺑﻪ ﺑﯿﺶ از ۸۰ عنوان پایگاه اطلاعاتی پیوسته، متن کامل بیش از 54 هزار عنوان نشریه تمام متن و یک میلیون و 500 هزار عنوان کتاب الکترونیکی فراهم شده است که این امکان از طریق منوی «دﺳﺘﺮﺳﯽ ﭘﺎﯾﮕﺎه ﻫﺎ» پورتال روابط عمومی این دانشگاه در دسترس است.



برخی از استادان، محتواهای آموزشی از پیش تهیه شده ندارند

دانشجوی دیگری که خود را بی نام و دانشجوی کارشناسی رشته حقوق معرفی کرده است، معتقد است: «استادان باید محتواهای آموزشی لازم را داشته باشند تا در صورت بروز چنین رویدادهایی با این مشکلات مواجه نشویم. محتواهای آموزشی مناسب در این شرایط بهترین کمک را به دانشجویان می کند که از درس هایشان عقب نیفتند.» البته او این پیشنهاد را هم داده است که این محتواها می تواند شامل فیلم، پاورپوینت، پی.دی.اف، وویس و... باشد.


حمیدرضا رحمانی زادۀ دهکردی، استاد دانشگاه علامه طباطبائی با این دانشجو موافق است و معتقد است: «کلاس های مجازی در حوزه تولید محتوا باعث خلق درسنامه های جدید شده است که با محتواهای دیگر تفاوت هایی دارد و ماندگارتر است.»


رحمانی از دانشجویان دانشکده حقوق و علوم سیاسی، پیرامون کیفیت سامانه آموزش آنلاین معتقد است: «به نظر می رسد، مسئلۀ بار ترافیکی تا حدود زیادی حل شده و مشکل اصلی، سیستمی است که استادان جهت برگزاری کلاس هایشان استفاده می کنند.»


او ادامه می دهد: «به طور مثال یک سری از استادان مجموعاً چهار جلسه کلاس را در این هفته برگزار کردند که در همه موارد کیفیت صدا تا حدود خیلی زیاد، خوب بود، علیرغم اینکه زمانی که این کلاس ها برگزار شد حجم ترافیک سامانه به نظر می‌آمد که بالا بوده باشد، اما به هرحال این کلاس ها به خوبی برگزار شد و مجموعاً 10 دقیقه قطعی صدا داشتیم.»



استادان سیستم‌های مورد استفاده خود را ارتقا دهند

این دانشجو معتقد است: «به نظر مشکل اصلی، سیستم ضبط صدا و دستگاهی است که برخی از استادان مورد استفاده قرار می‌دهند و نه حجم ترافیک. پیشنهاد این است که استادان علاوه بر لپ تاپ، از تلفن همراه هم جهت برگزاری کلاس در سامانه استفاده کنند. دیروز یکی از استادان با گوشی وارد سامانه شد و کیفیت صدا هم خیلی خوب بود.»


رحمانی اظهار می کند: «با توجه به اینکه فایل های صوتی ضبط شده به کندی در سامانه بارگذاری می شود، استادان می توانند همزمان که مشغول به تدریس در سامانه هستند با گوشی خود مطالب را  در قالب وُویس در پیام رسان های گروهی هم ارسال کنند. طبیعتاً با این کار، این مشکل هم رفع خواهد شد. از طرفی چون حضور و غیاب ها هم توسط سیستم سامانه و هم توسط خود استادان انجام می شود، نگرانی بابت بی توجهی دانشجویان به سامانۀ دانشگاه و تکیه بر پیام رسان ها نیز محلی از اعراب نخواهد داشت.»



لطفاً ساعات کلاس‌ها را تغییر ندهید!

مسئله مهم دیگری که این دانشجو به آن اشاره می کند این است که در برخی موارد دیده می شود استادان ساعات تدریس خود را تغییر می دهند و طبق برنامه انتخاب واحد عمل نمی‌کنند. او می گوید: «اگر این مسئله گسترش یابد، بی نظمی بسیار بزرگی رقم خواهد خورد و تداخل کلاس ها با توجه به این که دانشجویان هر کلاس از ورودی های مختلف هستند، بسیار زیاد خواهد شد. لذا اگر استادان بر اساس همان زمان بندی اعلامی در دوران انتخاب واحد عمل کنند، بسیار عالی خواهد شد.»


سید مرتضی آل سیدغفور، دبیر شورای صنفی دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبائی هم به عطنا می گوید: «در شرایطی که بحران کرونا تمام کشور را درگیر کرده است، دانشجویان هم شرایط موجود را درک می کنند و آماده همکاری هستنند، اما متاسفانه برخی تصمیمات غیر قابل اجرا دانشجویان را دلسرد می کند و خاصه در مورد آموزش مجازی دانشجویان آماده همکاری هستند. یک شبه، مجازی شدن درس ها باعث قربانی شدن کیفیت دروس شده و فلسفه آموزش را زیر سوال خواهد برد. گاهی دانشجویان فکر می کنند که دانشگاه به فکر تمام کردن ترم به هر قیمتی است در این زمینه دانشگاه باید با عملکرد خود دیدگاه دانشجویان را تغییر دهد.»



عضو شورای صنفی: دانشجویان از لحاظ دسترسی به امکانات برابر نیستند

این عضو شورای صنفی دانشگاه در ادامه بیان می کند: «انتظار می رود دانشگاه شرایط را برای تمام دانشجویان به یک شکل نداند، زیرا شرایط زندگی دانشجویان مخصوصاً دانشجویان شهرستانی بسیار متفاوت از دانشجویان تهرانی است و یکسان برخورد کردن با تمام دانشجوها موجب زیان آنها خواهد شد.»


او با اشاره به مسئلۀ آموزش از راه دور اظهار کرد: «آموزش از راه دور، نسل جدید و آینده آموزش در دنیاست که همه در تمامی کشورها به آن اقبال نشان داده اند. این بحران توفیق اجباری شده است تا ما با سرعت بیشتری به این سمت حرکت کنیم اما همانطور که گفته شد نباید به قیمت «قربانی شدن کیفیت آموزش» تمام شود.»


آل غفور در پایان به عطنا می گوید: «دانشجویان انتظار پاسخگو بودن مسئولان را دارند تا خواسته های آنان بدل به اعتراض نشود.»



دانشگاه‌های هاروارد، آکسفورد و واشنگتن چه کرده‌اند؟

در آمریکا دانشگاه هاروارد، ایالت ماساچوست در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که تمامی کلاس‌های دانشگاهی و مدارس خود را تا اطلاع ثانوی به صورت مجازی برگزار خواهد کرد و از دانشجویان خواست تا در طول ترم بهار و بعد از آن نیز به محیط دانشگاه مراجعه نکنند. این دانشگاه اعلام کرد دانشجویان مهمان که نمی‌توانند محیط دانشگاه را ترک کنند در خوابگاه‌های خود از آموزش مجازی استفاده کنند.


دانشگاه واشنگتن، ایالت واشنگتن آمریکا هم به دانشجویان خود اطلاع داده که ترم بهار (۳۰ مارس تا ۱۹ ژوئن) را به طور کامل مجازی برگزار خواهد کرد و در صورت نیاز برگزاری کلاس‌های آنلاین در ترم‌های تابستارن و پاییز نیز ادامه خواهد داشت؛ اما هنوز تصمیمی در این خصوص گرفته نشده است.


دانشگاه آکسفورد، آکسفوردشایر انگلستان هم در اطلاعیه‌ای اعلام کرده که کلاس‌های خود را معلق کرده، اما فکر نمی‌کند که آموزش آنلاین موثر باشد و هر زمان که ممکن بود، تدریس و آموزش به شکل آنلاین دنبال می‌شوند. این دانشگاه احتمالاً ارزیابی‌های آنلاین را جایگزین امتحانات تابستانی خود خواهد کرد.


دانشگاه تورنتوی کانادا نیز اعلام کرده تمام کلاس‌ها و امتحانات حضوری این دانشگاه از ۱۶ مارس تا پایان بهار لغو شده و آموزش با روش‌های جایگزی صورت می‌گیرد. همچنین تمامی رویداد‌های دانشگاه تا ۳۰ اپریل معلق شده است.



دکتر اسماعیل زارعی زوارکی: بهره‌گیری از فناوری‌های نوین در سال‌های اخیر بیشتر به عنوان پشتیبان بوده

دکتر بهزاد رضوی فرد، عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبائی در زمینه سامانه کلاس های مجازی دانشگاه و همچنین وضعیت برگزاری کلاس های آنلاین در کشورهای اروپایی می گوید: «خیلی از دانشگاه های دارای رنکینگ بین المللی که در این بحران درگیر هستند، حتی چنین امکانی برای مدیریت مجازی کلاس هایشان را ندارند. اطلاع دارم که در دانشگاه استراسبورگ هم استادان کلاس ها را با اسکایپ برگزار می کنند».


دکتر اسماعیل زارعی زوارکی هم به عطنا می گوید: «بهره گیری از فناوری های نوین در سال های اخیر در نظام آموزشی اعم از مدارس و دانشگاه ها همواره مطرح بوده اما بیشتر به عنوان پشتیبان و غنی ساز مورد استفاده قرار می گرفت. اما در هفته های اخیر به عنوان تنها کانال ارتباطی و تعامل به خدمت گرفته شد. اگر چه در آموزش های مجازی و در واحدهای آموزش الکترونیکی برخی از دانشگاه ها در کشور و در سطح بین المللی به صورت مستقل برای ارائه آموزش از آن بهره گرفته اند. تعداد زیادی از مدارس و دانشگاه ها مجبور شده اند که پردیس های خود را ببندند و اکنون در حال تغییر شیوه های آموزش از نظام آموزش حضوری به نظام آموزش و یادگیری از راه دور به ویژه آموزش آنلاین هستند. این شرایط را می توان در ایران و سایر کشورهای جهان مشاهده کرد.»


دکتر حسینعلی افخمی، استاد روابط عمومی و ارتباطات هم می گوید: «حتی در کشورهای پیشرفته با وجود اینکه زیرساخت و امکانات لازم برای پیگیری آموزش از طریق اینترنت و به صورت مجازی وجود دارد، ولی با این حال هم شاهد تعطیلی فضاهای آموزشی هستیم.»


دکتر حمیدرضا رحمانی زاده دهکردی نیز معتقد است: «انجام هر کار جدیدی خود به خود احساس ناامنی و نارضایتی در انسان ایجاد می کند و این کاملاً طبیعی است. ولی با یادگیری اصول و روش های انجام کار این ناامنی کم کم از بین می رود و تبدیل به احساس امنیت می شود.»


دکتر حمیدرضا مقامی، استاد تکنولوژی آموزشی دانشگاه علامه طباطبائی به عطنا می گوید: «در این آموزش ها یادگیری در حد تسلط اتفاق می افتد و اگر فرد نتوانست متوجه مطلب شود و یا مطالب را به طور کامل ببیند و بشنود، می تواند مطالب ذخیره شده را مجدد مرور کند.»



استاد دانشگاه علامه‌طباطبائی: برخی از دانشجویان در کلاس‌های مجازی حاضران غایبند!

یکی از استادان دانشکده علوم ارتباطات به عطنا می گوید: «یکی از معایب کلاس های مجازی این است که استاد از هوشیاری و حضور دانشجو مطمئن نیست و به طور مکرر می پرسد که اگر صدای من را دارید، اعلام حضور کنید. این بدان معناست که می توان به استاد متصل شد اما به کار دیگری پرداخت و ابزاری هم برای کنترل این امر وجود ندارد.»


دکتر وحید شالچی، استاد جامعه شناسی دانشکده علوم اجتماعی نیز معتقد است: «برگزاری این کلاس ها یک تجربه جدید و ناشی از یک بحران است. بنابراین نباید انتظار داشته باشیم که بدون خطا و چالش باشد. بهترین کار این است که چالش ها و اشکالات آن را به طور مستمر پیگیری و برای رفع آنها تدبیر و چاره اندیشی کنیم.»


دکتر محمدرضا رهبرپور، عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبائی هم در صفحۀ خود در شبکه های اجتماعی نوشته است: «انصافاً کار ستودنی و بزرگی در مدتی کوتاه انجام شد؛ بسیاری از مراکز آموزش عالی جهان یا کلاً درس‌ها را تعطیل کرده‌اند یا از نرم‌افزارهایی چون اسکایپ یا ادوبی کانکت استفاده می‌کنند در حالی که دانشگاه علامه طباطبائی از سامانه اختصاصی خود بهره می‌برد!».



چین، ژاپن و کره‌جنوبی برای دانشگاه‌هایشان چه کرده‌اند؟

آموزش های مجازی در کشور چین به دو صورت آنلاین زنده و پخش ویدیوهای از پیش ضبط شده ارایه می شود. با توجه به مشکلات دوره های آنلاین زنده، بیشتر مدارس و دانشگاه ها به شیوۀ دوم، یعنی انتشار ویدیوهای آموزشی از پیش ضبط شده از طریق نرم افزارهایی رایانه ای و موبایلی روی آورده اند.


«هیتوشی ناکاگاوا» از دانشگاه ژاپن می گوید: تغییر شرایط تحصیلی در این کشور بسیار دشوار است. هنوز برنامه های دیجیتالی و آنلاین به شکل وسیع تعریف نشده است و دانش آموزان و دانشجویان برای دنبال کردن تدریس آنلاین با مشکلات زیادی روبه رو هستند.


وی می افزاید: «ژاپن در زمینه فناوری دیجیتالی که امروز آموزش و پرورش بتواند از آن برای تحصیل استفاده کند، بسیار آهسته حرکت می کند، اما شوکی که کرونا به کشور وارد کرد ممکن است باعث تسریع در این زمینه شود.»


این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: «ما خیلی آهسته در فناوری دیجیتالی حرکت کرده ایم به ناچار الان برای تحصیل اینترنتی و آموزش مجازی دشواری های زیادی برای نظام آموزشی ژاپن وجود دارد؛ به خصوص آنکه همه چیز روی کاغذ است و مواد درسی آنلاین کمتر در اختیار است.»


نزدیک به ۸۰ درصد دانش آموزان در ژاپن می گویند که اصولاً فناوری دیجیتال هرگز بخشی از تحصیل آنها در طول دوره آموزشی در مدارس و دانشگاه ها نبوده است به همین دلیل برایشان سخت است که یکباره خود را با این شرایط و فضای مجازی تطبیق دهند و حتی برخی می گویند که هنوز تجربه چنین کاری را نداشته اند.


مسئولان کره جنوبی هم برای برگزاری آنلاین کلاس ها، مدارس را مجبور کرده اند تا از دستیابی همه دانش آموزان به تکنولوژی های مورد نیاز برای شرکت در کلاس های آنلاین مطمئن شوند، تا شاهد هیچ گونه تبعیضی در این زمینه نباشند.


بر این اساس، کلاس ها به دو شیوه «برخط» و «بارگذاری ویدئو های ضبط شده توسط معلمان و استادان» برگزار خواهد شد. در سیستم بارگذاری ویدئو های ضبط شده، دانشجویان موظف به مشاهده حداقل ۸۰ درصد ویدئو هستند تا سیستم به طور اتوماتیک حضور آنها در کلاس مجازی را تایید کند.



دانشگاه ایمپریال کالج لندن، استارت اولین امتحان آنلاین را زد

روزنامه گاردین چندی پیش گزارش داد که دانشگاه ایمپریال کالج لندن برای اولین بار در تاریخ دانشگاه‌های سراسر جهان، امتحانات دانشجویان سال آخر علوم پزشکی را به صورت مجازی برگزار کرده است. در این امتحان دانشجویان در سه ساعت فرصت داشتند تا با پاسخ به ۱۵۰ سوال پزشکی، درجه معلومات خود را درباره تشخیص وضعیت یک بیمار با اطلاعات پزشکی ارائه شده، محک بزنند.


بر اساس گزارش این روزنامه،‌ دانشگاه‌های آکسفورد، ادینبرو، بریستول و یوسی‌ال نیز در صدد برگزاری امتحانات به صورت آنلاین هستند. با این وجود برخی دانشجویان پیشنهاد کرده‌اند که نمرات آنها براساس حدس و گمان استادان ثبت شده و یا پس از بازگشایی دانشگاه‌ها در امتحان شرکت کنند.


وضعیت در سایر کشورهای اروپایی نیز کمابیش یکسان است و وزیران و مسئولان آموزش را به استفاده از ابزارهای مجازی برای تدریس و آزمون از راه دور سوق داده ‌است.


آموزش مجازی می تواند تجربه ای باشد برای ایامی که جامعه با مشکل مواجه است. همانطور که کلاس های مدارس در شرایط کنونی از طریق مجازی اداره می شود، در سیستم آموزش عالی نیز این شیوه آموزش خالی از لطف نیست.


آموزش مجازی به طور کل سبک آموزشی جدیدی است برای کسانی که فرصت حضور در کلاس را ندارند، اکنون نیز بهترین راه همین است. شاید این موضوع در دنیا تجربه می شود اما چون در ایران چندان این تجربه را تاکنون نداشته ایم، مقداری سخت به نظر می رسد.


نتایج پژوهشی علمی، توسط موسسه «کیو، اس»، تقریباً نیمی از کلاس های آموزشی دنیا در این شرایط به صورت آنلاین درآمده است. وضعیتی که دامن گیر خیلی از کشورها شده است و چاره ای جز آموزش های آنلاین برای دانشگاه ها باقی نگذاشته است. آموزش های مجازی که گرچه با مشکلاتی همراه است اما باید امید به بهبود و رفع نواقص آن داشت.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
نظرات بینندگان
حسین مطهر
-
18/06/1399 - 19:07
0
0
سلام
آموزش الکترونیکی روش جدیدی در افزایش سواد عمومی و خصوصی است مشروط به انکه زیر ساخت های فناوری آن برای همه فراهم و بومی سازی و یکسان سازی شود .مطلب دیگر اینکه آموزش مجازی در دانشگاهها یا مراکز اموزشی باید سطح بندی شود از باب مثال برای دانش اموزان دوره ابتدائی که بشدت از رفتار و گفتار معلم و حتی طرز پوشش وی الگو می گیرند مناسب نیست و این روش باعث بی انگیزگی و ضعف علمی در درازمدت می گردد همچنین برای بعضی دروس و دانش ها که جنبه کار عملی و یدی دارند چندان قابل توجه نمی باشد مثلا آرشیتکت یا معمار و تکنسین نمی تواند بصورت مجازی از نظر توان ومهارت عملی رشد نماید اما اموزش الکترونیکی در بعضی علوم مثل علوم سیاسی ،تاریخ و فلسفه که صرفا نظری هستند نتیجه خوبی دارد.خود من کارشناسی ارشد نهج البلاغه را به روش الکترونیکی طی کرده ام وراضی بوده ام .ممنون
پر بازدیدها
آخرین اخبار