۲۴ فروردين ۱۳۹۹ ۱۶:۴۷
کد خبر: ۲۹۳۶۹۲
دکتر شجاع احمدوند

ادامه تعطیلی دانشگاه‌ها سبب شده است که آموزش همچنان به شیوه مجازی ادامه داشته باشد، آموزشی که حالا از سوی برخی مورد انتقاد قرار گرفته است، پایین بودن کیفیت آموزش، یک‌طرفه بودن کلاس‌ها از سوی مدرس‌ها، عدم دسترسی برخی دانشجوها به شبکه اینترنت و مواردی از این دست تحت عنوان آموزش نابرابر و بدون کیفیت از سوی شوراهای صنفی دانشجویی به عنوان دلایلی برای تعطیلی و لغو ترم جاری مطرح می‌شود، امکانی که حالا دانشگاه‌ها و وزارت علوم با آن مخالف هستند و عنوان می‌کنند آموزش همچنان بر مدار اینترنت برقرار است.



روحانی: هیچ عجله‌ای برای بازگشایی دانشگاه‌ها وجود ندارد

از روزی که کرونا در ایران خودنمایی کرد با هر قدم که برداشت یک صنعت، یک حرفه و یک امکان جدید را از خود متاثر ساخت و سبب‌ شد که مجبور شویم شیوه جدید زندگی را انتخاب کنیم. در کنار سایر امور، آموزش در مدارس و دانشگاه‌ها به اندازه خود از شرایط پیش آمده متاثر شد، مدرسه‌ها و دانشگاه‌ها شاید زودتر از سایر مراکز تعطیل شدندو آموزش رنگ و بوی جدیدی به خود گرفت به نام «آموزش مجازی»، پذیرش آموزش مجازی چیزی که شجاع احمدوند معاون آموزشی دانشگاه علامه طباطبائی آن را یک اجبار می‌داند و نه یک انتخاب، با واکنش‌های متفاوت روبه‌رو شده است، شوراهای صنفی دانشجویان کشور با منتشر کردن بیانیه‌ای خواستار لغو آموزش مجازی و البته لغو ترم جاری شده‌اند چیزی که محمود نیلی احمدآبادی رئیس دانشگاه تهران آن را غیر ممکن می‌داند و بر لزوم پایان ترم در زمان همیشگی آن تاکید می‌کند.
حالا همچنان دانشگاه‌ها تعطیل است و جریان زندگی در خوابگاه‌های دانشجویی متوقف شده است، اساتید و دانشجوها هر کدام در گوشه‌ای از ایران از طریق آموزش مجازی با یکدیگر ارتباط دارند و آن طور که رئیس جمهور روحانی گفته است هیچ عجله‌ای هم برای بازگشایی دانشگاه‌ها وجود ندارد و این یعنی کنار آمدن با آموزش مجازی به همراه تمام مشکلاتی که با خود دارد. یکی از دانشجوهای دانشگاه علامه در گفت‌وگویی با روزنامه «همدلی» می‌گوید:«اگرچه در سامانه معرفی شده امکان مشارکت دانشجو وجود دارد، اما معمولا اکثر کلاس‌ها به‌صورت یک‌طرفه اداره می‌شود و تقریبا تمام طول مدت کلاس خود استاد کلاس را اداره می‌کند.»
آموزش یک‌طرفه‌ای که باعث شده گاهی استادها به ارائه چند سند پاورپوینت اکتفا کنند و آن را به پایان برسانند. یک استاد دانشگاه تهران در گفت‎وگو با «همدلی» می‌گوید برخی از استادهای قدیمی‌تر ما حتی برای آموزش مجازی با مشکل روبه‌رو شده‌اند، چیزی که به گزارش خبرگزاری آنا، شوراهای صنفی دانشجویی در بخشی از بیانیه خود آن را آموزش بی‌کیفیت خوانده و خواستار پایان دادن به این سبک از آموزش ناعادلانه شده است.شاید راحت‌ترین کار تعطیلی آموزش بود.
در این باره شجاع احمدوند، معاون آموزشی دانشگاه علامه طباطبائی، ضمن تسلیت به خانواده‌های سها قادری و نجمه نادری از دانشجوهای این دانشگاه و دکتر سید محمد میرمحمدی، عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبائی عنوان می‌کند: «ما انتظار داریم دوستان صنفی در این روزها به کمک ما بیایند، نه اینکه دائم بگویند تعطیل کنید. راحت‌ترین کار برای ما تعطیل کردن است چراکه شاید هم منِ معاون و هم استاد من راحت می‌شویم، ولیکن ما نباید آموزش را تعطیل کنیم باید راه‌هایی پیدا کنیم که آموزش ادامه داشته باشد. بالاخره ما در شرایط شیوع این ویروس با یک اجبار برای آموزش مواجه هستیم و آن آموزش مجازی است، چیزی که متولی آموزش در کشور یعنی وزارت علوم هم آن را می‌خواهد، ما با برخی از دانشگاه‌های اروپایی و آمریکایی هم تماس داریم، تبادل نظر داریم، آنها هم دارند همین کار را می‌کنند، برای آنها هم همین مشکلات وجود دارد ولی اصل آموزش را تعطیل نمی‌کنند.»لغو ترم برای برخی از دانشجوها امکان دارد.
احمدوند در خصوص امکان لغو ترم و درنظر نگرفتن آن برای سنوات دانشجوها عنوان می‌کند: «با بررسی که ما تا اینجا انجام داده‌ایم کیفیت کلاس‌ها آنقدر پایین نیست که بخواهیم ترم را حذف کنیم. اما امکان حذف ترم یا درس را برای سه گروه از دانشجوها آماده کرده‌ایم، یکی آن دانشجویی که به لحاظ جغرافیایی در جایی هستند که عملا زیرساخت‌های اینترنتی ضعیف است و نمی‌توانند در کلاس مجازی شرکت کنند. دیگری دانشجویی که خود یا اعضای درجه یک خانواده‌اش درگیر بیماری کرونا یا هر بیماری صعب‌العلاج دیگری باشند، سوم درسی که عملی باشد و استاد اعلام کند به شکل مجازی امکان تدریس وجود ندارد.»
احمدوند در پاسخ به پرسشی درباره دانشجوهای شهریه‌پرداز با توجه به تغییر شیوه آموزش بیان می‌کند:«تمام تلاش ما این است که هیچ دانشجویی متضرر نشود. حتی به لحاظ مالی و هزینه‌هایی که دانشجوها پرداخت می‌کنند کمک می‌کنیم. ممکن است بعدا هیات امنای ما تسهیلاتی برای دانشجوهایی که هزینه پرداخت کرده‌اند در نظر بگیرد، چراکه آنها هزینه یک گونه‌ از آموزش را پرداخت کرده‌اند و حالا یک شکل دیگری از آموزش دارد برایشان پیگیری می‌شود، که اینها را هیات امنا به ما ابلاغ خواهد کرد و ما در ترم‌های آتی محاسبه می‌کنیم که دانشجوها به این لحاظ هم متضرر نشوند.»
این عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبائی در خصوص امکان ادامه ترم در تابستان در صورت پایان شرایط بحرانی توضیح می‌دهد:«ما دائم در حال ارزیابی هستیم، به‌ویژه انتهای کار ارزیابی جدی‌تری خواهیم داشت که کیفیت آموزش را بسنجیم، اما اگر در پایان کار احساس کنیم خلاءهایی از دید استاد یا دانشجو وجود دارد، مطمئنا اقدام به کلاس‌های جبرانی خواهیم کرد.
بنابراین همه چیز بستگی به شرایط دارد، ما نمی‌دانیم این شرایط بحرانی چه موقع عادی می‌شود. فرض کنیم تا پایان اردیبهشت جلسات مجازی آموزش ادامه داشته باشد با توجه به اینکه ما قبل از این اتفاق‌ها حدود سه جلسه حضوری در دانشگاه کلاس‌ها را برگزار کردیم، اگر مجموع اینها به 15 جلسه برسد، ما نیازی به تمدید ترم نداریم، البته همان طور که گفتم اگر استادها بگویند که نیازی به دو یا سه یا چند جلسه تمرینی دارند امکان آن را فراهم می‌کنیم و شرایط را تامین می‌کنیم، بنابراین محدودیتی در این خصوص وجود ندارد.


منبع: روزنامه همدلی
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
نظرات بینندگان
Baran1818
-
07/06/1399 - 16:13
0
0
لطفا دانشگاه حضوری بشه چون مجازی دانشجو چیزی یاد نمیگیره الکی یک سال از عمرش تلف میشه با این وضع کرونا ک معلوم نیست کی تمام بشه
مجازی دانشجو منزوی میکنه نه اجتماعی
درخواست ما بازگشایی دانشگاه ها با رعایت بهداشت
Baran1818
-
07/06/1399 - 16:15
0
0
درخواست ما بازگشایی دانشگاه ها با رعایت بهداشت
نه به مجازی
پر بازدیدها
آخرین اخبار