۰۵ آذر ۱۳۹۸ ۱۲:۱۰
کد خبر: ۲۸۸۰۴۱
Untitled-1

جلسه راه اندازی صندوق قرض الحسنه دانشجویی، با مشارکت "جهاد دانشگاهی واحد دانشگاه علامه طباطبائی" و "صندوق دانشجویان ایران جهاد دانشگاهی" در سازمان مرکزی جهاد دانشگاهی برگزار شد.


به گزارش عطنا، در این جلسه غلامرضا لطیفی، معاون دانشجویی دانشگاه علامه طباطبائی، ابوالفضل کزازی، عضو هیئت علمی دانشکده مدیریت و حسابداری، اکبر آخوندی، دبیر مجمع خیرین دانشگاه علامه طباطبائی، محمدرضا کارگری، رئیس مجمع خیرین دانشگاه علامه طباطبائی، کاظم قلم چی، رئیس بنیاد آموزشی قلم چی، عیسی علیزاده، معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی، محمود علیگو، رئیس صندوق دانشجویان جهاد دانشگاهی، مهری سادات موسوی، رئیس جهاد دانشگاهی واحد علامه طباطبائی، خانم بیات، معاون جذب منابع صندوق قرض الحسنه دانشجویان ایران و آقایان جمالی و نژند ساعی حضور داشتند.


عیسی علیزاده، معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی، در ابتدای این جلسه در سخنانی گفت: در حال حاضر در معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی هشت سازمان و مرکز داریم که در کل استان های کشور حضور دارند؛ یکی از آنها صندوق قرض الحسنه دانشجویی است.


وی ادامه داد: ما دانشجویان را نیازسنجی می کنیم و بعد از آن مبالغی در اختیار آنان قرار می گیرد. در فرآیند بازپرداخت وام، دانشجو باید تسویه کند تا مدرک تحصیلی به وی اعطا شود. البته برخی از استادان هم اعلام کرده اند که ماهانه از حقوق آنها کسر شود و به صندوق کمک شود.


معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی درباره صندوق قرض الحسنه دانشجویی بیان کرد: این صندوق وام های بسیار با مبلغ های کم دارد. مثلاً وامی است که فقط با تحویل کارت دانشجویی، مبلغ 300 هزارتومان به دانشجو تعلق می گیرد.



بسیاری از دانشجویان بعدها خیّر شده‌اند

در ادامه خانم بیات، معاون جذب منابع صندوق قرض الحسنه دانشجویان ایران، گفت: صندوق قرض الحسنه دانشجویی از سال ۷۷ توسط دانشجویان علوم پزشکی ایران با 100 هزار تومان تاسیس شد؛ سپس برخی از استادان از این صندوق حمایت کردند و این کار، عام المنفعه شد.


وی افزود: در حال حاضر سالانه مبلغ یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان در دانشگاه علوم پزشکی تهران در گردش است و وام داده می شود.


معاون جذب منابع صندوق قرض الحسنه دانشجویان ایران با تأکید بر اینکه جهاد دانشگاهی از سال های اول از صندوق قرض الحسنه دانشجویی حمایت کرد، توضیح داد: صندوق قرض الحسنه دانشجویی از زیرمجموعه های معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی است و درحال حاضر مجوز از بانک مرکزی دارد و به چند دانشگاه از جمله علوم پزشکی تهران، علم و فرهنگ و... خدماتی ارائه داده است.


او ادامه داد: این صندوق حدود ۲۰ هزار عضو دانشجو و بیش از هزار خیّر دارد که اکثر خیّران از میان استادان و اعضای هیئت علمی دانشگاه ها هستند.


وی خاطرنشان کرد: وام های صندوق به دانشجویانی که نیاز مالی دارند، اعطا شده و سپس بازپرداخت صورت می گیرد. بسیاری از دانشجویانی که توسط این وام ها مشکلاتشان حل شده بعدها خود به خیّر تبدیل شده اند.


بیات افزود: ما در علوم پزشکی تهران، سه نسل استاد داریم که عضو خیّرین هستند؛ استادان جدید کسانی بودند که قبلاً از ما خدمات می گرفتند و الان به عنوان خیّر حضور دارند.


معاون جذب منابع صندوق قرض الحسنه دانشجویان ایران با بیان اینکه صندوق بیشتر از آنکه جنبه مالی داشته باشد، به فرهنگ سازی فکر می کند، گفت: این فرهنگ سازی از این جهت است که وقتی دانشجویان وارد دانشگاه شدند به قشر ضعیف کمک کنند، نیت اولیه ما این است که این صندوق در دانشگاه علامه طباطبائی هم راه اندازی شود.


وی در پایان توضیح داد: مدتی پیش در دانشکده ادبیات، ۱۸ استاد اعلام آمادگی کردند که هر ماه مجموعاً یک میلیون و ۳۰۰ هزار تومان از حقوقشان کم و به صندوق داده شود. هدف ما برای دانشگاه علامه طباطبائی این است که موجودی صندوق تا اواخر ترم به 1 میلیارد تومان برسد.



یک دانشجو ضامن دانشجوی دیگر

محمود علیگو، رئیس صندوق دانشجویان جهاد دانشگاهی، گفت: یکی از نکاتی که ما در بانک مرکزی به آن افتخار کردیم و در بحث اخذ مجوز کمک کرد، بحث سوختی بود که در وام ها داشتیم؛ از سال 77 فقط به میزان ۸ میلیون تومان یعنی کمتر از نیم درصد کل وام ها سوخت داشتیم و این یک نکته بسیار بارز است.


وی با اشاره به اینکه تعهد وام های ما بسیار پایین است، بیان کرد: برای مثال یک دانشجو می تواند ضامن دانشجوی دیگر شود. برخی می‌گفتند اگر تعهدات را پایین بگیرید پولتان بر نمی گردد، اما تاریخ نشان داد که برگشت داده شده است.


رئیس صندوق دانشجویان جهاد دانشگاهی، با بیان اینکه با این صندوق یک فضای همدلی بین استادان و دانشجویان شکل می گیرد، گفت: تلاش ما این است که موضوع قرض الحسنه بدون سود را به عنوان یک عنصر جدی در حل مسائل مالی کشور ترویج دهیم؛ زیرا عاملی که کسب و کار را زمین می زند و آدم ها را ضعیف می کند، سود است.



دانشجویان آینده این کشور را می‌سازند

محمدرضا کارگری، از خیرین کشوری با تاکید بر اینکه دانشجویان، آینده این کشور را می سازند، گفت: ما در استان گلستان با پول خردی که کودکان داخل صندوق می‌انداختند، چند مدرسه ساختیم. ما باید بیشترین سرمایه‌گذاری را روی دانشجویان داشته باشیم، ما پیاده نظام ملت هستیم.


مهری سادات موسوی، رئیس جهاد دانشگاهی واحد علامه طباطبائی هم بیان کرد: معاونت دانشجویی دانشگاه علامه طباطبائی از ما حمایت و فضا را مهیا کردند به گونه ای که به تمام استادان دانشکده حقوق و علوم سیاسی اطلاع دادند تا استادانی که تمایل دارند، به صندوق کمک کنند.


غلامرضا لطیفی، معاون دانشجویی دانشگاه علامه طباطبائی هم در این نشست گفت: در دانشگاه علامه طباطبائی 17 هزار و 600 دانشجوی لیسانس، فوق لیسانس و دکتری مشغول تحصیل هستند و ما باید قدر این سرمایه‌های انسانی را بدانیم.


وی افزود: نامه‌ای به معاونت توسعه و مدیریت منابع دانشگاه ارسال شده است تا در صورت درخواست ماهانه از حقوق برخی استادان کم و برای قرض‌الحسنه ذخیره شود؛ هرچند دانشگاه با کمبود بودجه مواجه است اما ان‌شاءالله بتوانیم از منابع دانشگاه هم برای این امر استفاده کنیم.


کاظم قلم چی، رئیس بنیاد آموزشی قلم چی هم در سخنانی گفت: از صندوق می‌خواهم که هدف گذاری داشته باشد و مشارکت استادان و اولیای دانشجویان را هم حتماً مدنظر قرار دهد.


در پایان، آقای نژند ساعی ضمن اعلام نکاتی در مورد اساسنامه صندوق، تصریح کرد: معاونت دانشجویی دانشگاه علامه طباطبائی آمادگی کامل دارد که فعالیت‌های خیریه را با کمک استادان و کانون فارغ التحصیلان شروع کند و ان‌شاءالله از اتوماسیون کارمندان و استادان، سایت و کانال دانشگاه برای اطلاع رسانی این صندوق استفاده خواهد شد.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار