عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به اینکه دانشگاه علامه طباطبائی میتواند پرچمدار و پیشآهنگ علوم انسانی اسلامی باشد، گفت: این دانشگاه در تولید علوم انسانی اسلامی پیشقدم باشد، چراکه تنها دانشگاه تخصصی علوم انسانی در کشور و به نام مبارک علامه طباطبائی است.
به گزارش خبرنگار عطنا، همایش سالانه یادمان علامه سید محمدحسین طباطبائی با موضوع «تشیع و مختصات فرهنگ شیعی» و با حضور اندیشمندان، صاحبنظران و استادان دانشگاه 21 آبانماه در سالن کنفرانس کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد دانشگاه علامه طباطبائی برگزار شد. (گزارش تصویری)
حجتالاسلام علیاکبر صادقی رشاد، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی و رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی نیز در این همایش با عنوان «علوم انسانی: باستگی و بایستههای آن» در رابطه با پیشانگارههای علم (بهمعنای عام)، اظهار کرد: اگر مبانی و مبادی یک علم پیشانگاره آن قلمداد میشود، پیش از آنکه به پیشانگارهها و مبانی و مبادی یک علم پرداخته شود ابتدا باید به چند پرسش پاسخ داد تا نوبت به علم و مبادی آن برسد.
وی در رابطه با مسئله ممکن بودن علم در وضعیتی که پیشانگاره و مبانی آن بهصورت کامل مشخص نباشد، گفت: این پرسش از مبانی و مبادی نیست، به این معنا است که مبدأ اصلی تولید علم قلمداد نمیشود، پیش از آنکه به مبادی علم و مسائل آن بپردازیم باید این پرسش که «آیا چنین علمی ممکن است یا خیر؟» پاسخ مثبت یافته باشد.
رشاد پرسشهای بعدی از علم را به ترتیب برشمرد و بیان کرد: «جایز بودن» دومین پرسشی است که برای علم دانستن یک علم لازم است. سومین پرسش که از همین سنخ است، این بوده که «آیا چنین امری ضروری و بایسته است؟» و پرسش آخر هم «آیا علم انسانی اسلامی، مفید و سودمند است یا خیر؟» است. این چهار پرسش، جزء پرسشهای پیشاپیش انگاره هستند.
رشاد عنوان اصلی بحث خود را پاسخ به پرسش چهارم دانست، اظهار کرد: از زوایای مختلف میتوان به این پرسش پاسخ داد، یکی از آنها مؤلفههای علم و عناصری است که علم باوجود آنها پدید میآید؛ به تعبیر دیگر آنگاهکه از این عناصر یا همان مؤلفههای رکنی یاد میشود، انباشتی از معارف و یک دستگاه معرفتی بهوجود میآید که علم نامیده میشود.
وی در رابطه با ملاک وحدت و تمایز علم، بیان کرد: صرف اینکه انبوهی از مسائل کنار یکدیگر قرار بگیرند علم به وجود نمیآید، بنابراین درباره چگونگی و ملاک پیدایش یک علم مستقل، نظریههای مختلفی به وجود آمده است.
رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی اضافه کرد: برخیها ملاک و مبنایی که سبب انسجام درونی و وحدت علم میشود و به آن استقلال و امتیاز درونی میبخشد را مجموعهای از مسائل میدانند که یک غایت واحد را تأمین میکند که در این صورت یک علم پدید آمده است.
وی ادامه داد: برخی «موضوع» را ملاک قرار میدهند و معتقدند هر علم با علم دیگر تنها در «موضوع» متفاوت است، برخی نیز این تفاوت را در غایت میدانند، همچنین گروهی نیز به «مسائل، روش، منطق و مواردی از این قبیل» اشاره میکنند که بهتبع، هرکدام از این نظریات مخالفان و موافقان خود را دارد.
رشاد در رابطه با هماهنگی مؤلفههای رکنی، اظهار کرد: اصطلاحاً تناسق مؤلفههای رکنی، شامل پنج عنصری میشود که از مجموعه این عناصر در فلسفه علم راجع به هر علمی بحث میشود و با فراهم شدن و وجود این عناصر، یک علم پدید میآید.
وی در بیان این پنج عنصر، گفت: علم دارای مبانی، موضوع، مسائل، غایت و منطق است؛ زمانی که این پنج عنصر در تولید انبوهی از قضایا و مسائل با یکدیگر متناسق و سازگار شوند به این معنا که هریک فراخور با دیگری باشد، علم متولد میشود.
رشاد در بیان نتیجهگیری گفت: اگر ما بپذیریم که تفاوت و تمایز علوم از یکدیگر فقط به موضوع، غایت، روش و یا سایر عناصر است، ضرورت تولید علم انسانی اسلامی از بدیهیات محسوب میشود.
رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در رابطه با دانشگاه علامه طباطبائی که منحصر به علوم انسانی است، اذعان کرد: این دانشگاه ازاینجهت که از دو مؤلفه کلیدی دانشگاه علوم انسانی و علامه طباطبائی تشکیلشده است، حائز اهمیت است و توقع میرود که این دانشگاه در تولید علوم انسانی اسلامی پیشقدم باشد، چراکه تنها دانشگاه تخصصی علوم انسانی در کشور و به نام مبارک علامه طباطبائی است.
رشاد در پایان سخنان خود افزود: بنابراین با توجه به اینکه این دانشگاه ظرفیت خوبی دارد، بایسته است که اقدام خاصی در این زمینه بکند و پرچمدار و پیشآهنگ علوم انسانی اسلامی شود.