۱۳ آبان ۱۳۹۷ ۱۴:۵۳
کد خبر: ۲۶۳۸۶۶
محمد ذبیحی، سرپرست سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی و دانشگاهی (سمت)

سرپرست سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی و دانشگاهی (سمت) با بیان اینکه ما با تمام وجود از استقلال دانشگاه، استاد و دانشجو دفاع می‌کنیم حتی اگر این به قیمت نبودِ ما تمام شود، گفت: تاریخ زمانی می‌تواند پویا، چراغ راه و موتور محرک جامعه باشد که تاریخی زنده‌ باشد و مورخ خود را از الزامات درونی و بیرونی رها کند.


به گزارش خبرنگار عطنا، حجت‌الاسلام محمد ذبیحی، 12 آبان‌ماه در نشست نقد و بررسی کتاب «ایران بین دو کودتا» در سالن شورای دانشکده علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبائی (گزارش تصویری)، بیان کرد: دانشجویانی که می‌خواهند از این کتاب که در چاپ چهارم است، استفاده کنند می‌توانند از طریق سایت انتشارات سمت برای دریافت نسخه اینترنتی یا چاپی اقدام کنند.


وی با بیان اینکه امیدوار است در چاپ بعدی این کتاب نقطه نظرات و دیدگاه‌های استادانی چون نوذری و خانیکی موردتوجه قرار بگیرد، افزود: ما از استقلال دانشگاه و استاد و دانشجو با تمام وجود دفاع می‌کنیم، حتی اگر این به قیمت نبود ما تمام شود، چون انسان نمی‌تواند ایده خود را فدا کند.


سرپرست سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی و دانشگاهی (سمت) با اشاره به علاقه خود به رشته تاریخ، تصریح کرد: به خاطر علاقه‌ای که داشتم می‌خواستم رشته خود را از فلسفه به تاریخ تغییر دهم، اما دکتر آیینه‌وند که در تاریخ استاد بود به من توصیه‌هایی کرد که باعث شد رشته فلسفه را ادامه دهم.



وی ادامه داد: همان‌طور که دکتر پاینده گفتند، «نوشتن همیشه در خفقان است» و من هم اعتقاد دارم که این گریزناپذیر است، یک انسان معقول می‌داند که همیشه باید با توجه به شرایط زمانه خود زندگی کند و آدم عاقلی که به این مسئله در زندگی خود توجه دارد، گزینه‌های پیش روی خود را برحسب شرایط و امکانات موجود ارزیابی می‌کند.


ذبیحی به نقل از دکتر مصطفی ملکیان فیلسوفان گذشته را صرفاً متکلم دانست و گفت: فیلسوف آن زمانی می‌تواند فیلسوف واقعی باشد که تمام داشته‌هایش را در بستر تاریخ قرار بدهد، برداشت من به‌عنوان فرزند بزرگان فلسفه این است که تاریخ زمانی می‌تواند پویا، چراغ راه و موتور محرک جامعه باشد که تاریخی زنده‌ باشد و مورخ خود را از الزامات درونی و بیرونی رها کند.


وی با بیان اینکه رهایی از الزامات بیرونی خیلی دشوار است، تأکید کرد: به‌هرحال حاکمیت‌ها حرف‌ها و توقعاتی دارند ولی اگر تاریخ با این نگاه نوشته نشود نمی‌تواند چراغ راه باشد به‌ همین دلیل حداقل باید خود را از الزامات درونی رها کنیم.


سرپرست سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی و دانشگاهی (سمت) یادآور شد: ما امیدواریم با کمک استادان عزیز دانشگاهی بتوانیم گام بلندی که از ما انتظار می‌رود را در حوزه علوم انسانی برداریم.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
مطالب دیگر
چگونه مسائل جنسی را به کودک آموزش دهیم؟
یک استاد دانشگاه در گفتگو با عطنا بررسی کرد

چگونه مسائل جنسی را به کودک آموزش دهیم؟

تربیت جنسی امری ضروری است و آموزش آن را از هر سنی که کودک شروع به سوال پرسیدن می کند باید شروع کرد. اما به طور کلی اولین زمان برای این آموزش 3 تا 5 سالگی است. چون کودک در این برهه سنی کنجکاوی هایی دارد
فقدان سرمایه اجتماعی، نظام سیاسی را با چالش‌ روبرو می‌کند/ مهاجرت یکی از نتایج شکاف میان دولت و ملت است
یک جامعه شناس در گفتگو با عطنا مطرح کرد

فقدان سرمایه اجتماعی، نظام سیاسی را با چالش‌ روبرو می‌کند/ مهاجرت یکی از نتایج شکاف میان دولت و ملت است

یک استاد دانشگاه معتقد است: «نهادهای دولتی و حاکمیتی نقش مهمی در اعتماد عمومی دارند و در واقع عملکرد نهادهای اجتماعی و سیاسی است که اعتماد را خلق می‌کند یا باعث کاهش آن می‌شود.»
فضای مجازی را باید کنترل کرد/ باید به سمت اینترانت حرکت کنیم
یک جامعه شناس در گفتگو با عطنا:

فضای مجازی را باید کنترل کرد/ باید به سمت اینترانت حرکت کنیم

در حال حاضر در معرض تهدید جدی هستیم. طرح مجلس درباره ساماندهی فضای مجازی اولین گام در جهت داشتن برنامه برای مدیریت فضای مجازی است و البته نباید به روش‌های نادرست مثل قطع کردن اینترنت روی بیاوریم.
مدیریت فضای مجازی در آمریکا و کره جنوبی چگونه است؟
بررسی قوانین اینترنت در کشورهای دیگر (1)

مدیریت فضای مجازی در آمریکا و کره جنوبی چگونه است؟

TikTok و WeChat دو شبکه اجتماعی چینی هستند که در دنیا با استقبال روبه‌رو شده‌اند، اما در زمان ریاست جمهوری ترامپ استفاده از این اپلیکیشن‌ها در امریکا به دلیل نگرانی های امنیتی ممنوع اعلام شد.
پر بازدیدها
آخرین اخبار