۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۵ ۰۳:۲۲
کد خبر: ۳۵۲۳۴

panel dolat va siyasathaye eghtesadi (5)


 در روز آخر نخستین همایش «بررسی روابط دولت و ملت» در دانشگاه علامه طباطبائی نشستی با مضمون «جایگاه ورزش و شکاف نسلی» برگزار شد که با بحث و پیشنهادات اساتید جامعه شناسی همراه بود. همچنین در این نشست استاد دانشگاه علامه، از «مدل مول» گفت که در زیر می خوانید.


 به گزارش عطنا، دکتر محمد سعید ذکایی استاد جامعه شناسی دانشگاه علامه طباطبائی به عنوان هیئت رئیسه این نشست به بررسی اهمیت ورزش و نقش دولت در گسترش رابطه بین ورزش و جوانان از طریق آن بهبود مناسبات نسلی پرداخت.


استاد جامعه شناسی دانشگاه علامه طباطبائی در این خصوص عنوان کرد: جایگاه ورزش بسیار پر رنگ و پر اهمیت است و از نیاز های واقعی و اصلی جوانان محسوب می شود.


وی افزود: وظیفه دولت در درجه اول تامین این نیاز‌ها می باشد. جوانان در نهایت باید پاسخگوی این مشکلات باشند و نقش دولت و حکومت در این راستا نقش راهنما و تسهیل کننده و مشاور است.


دکتر ذکایی در ادامه اشاره کرد: یکی از بحث های مورد توجه ما امروزه گسست نسل هاست. شکاف نسلی که به عنوان اختلاف در نگرش و رفتار جوانان با میانسالان وجود دارد سبب به وجود آمدن مشکلات می شود.


عضو هیئت علمی دانشکده علوم اجتماعی پیاده سازی مناسبات نامناسب در میان نسل ها را عامل ایجاد این شکاف نسلی عنوان کرد و گسترش ورزش را راه حلی مناسب به منظور کاهش این مشکل مطرح کرد. همچنین توسعه ورزش همگانی و نیز ورزش های بومی، محلی و باستانی به عنوان راه حل های این موضوع ارائه شد.


دکتر ذکایی در بخش دیگری از این نشست شکاف عظیم میان والدین و جوانان را یکی از معضلات جامعه امروزه ما عنوان کرد و افزود: نقش والدین در کاهش این شکاف بسیار موثر است.


وی همچنین از نقش دولت در این راستا نام برد و گفت: در ایران با توجه به فرهنگ غنی و ورزش های باستانی، دولت توانایی انتقال این ورزش ها را به جامعه ندارد به این جهت که در این راه با هزینه های بسیار از یک سو و مشکلات فرهنگ سازی از سوی دیگر مواجه خواهد بود.



ورزش همگانی، ورزش پرورشی و مدل مول


در بخش دیگری از این نشست دکتر محمود شهابی استادیار جامعه شناسی دانشگاه علامه طباطبائی به تاثیر ورزش همگانی در این راستا اشاره کرد و گفت: ورزش همگانی جایی است که هر فرد با هر وضع و اندازه و حتی با انگیزه های متفاوت می تواند به آن بپردازد.


دکتر شهابی به معرفی «مدل مول» در این نشست پرداخت و به بررسی چهار حوزه ورزش همگانی، ورزش پرورشی، ورزش قهرمانی و ورزش حرفه ای در این مدل پرداخت.


وی در خصوص جایگاه ورزش پرورشی در این مدل گفت: ورزش پرورشی در چارچوب مشخصی قرار دارد و برنامه ریزی شده است. در این ورزش فاصله های سنی مطرح می شود و تنها جنبه بدنی آن مورد توجه نیست بلکه جنبه شناختی، حرکتی، عاطفی و اجتماعی آن نیز مورد بررسی است و یکی از حوزه هایی که به این موضوع کمک بسیاری می کند حوزه جامعه شناسی است.


استاد جامعه شناسی دانشگاه علامه به جایگاه مناسبات نسلی در ورزش قهرمانی اشاره کرد و افزود: ورزش قهرمانی شامل افرادی می شود که انگیزه بالاتری دارند و سطح فعالیت آن ها بالاتر از سایر حوزه هاست و نقش مناسبات نسلی را در این حوزه پر رنگ توصیف کرد.


او در بخش دیگری از سخنانش در کنار هم بودن، گفتگو و تعامل با یکدیگر را از مزیت های ورزش نام برد که می تواند به شکل گیری مناسبات نسلی کمک کند.


دکتر شهابی در پایان سخنان خود گفت: نگران شکاف نسلی و اختلاف نسل ها نیستیم اما می توانیم از آن استفاده کنیم و به فرهنگ سازی بپردازیم.


دکتر حبیب هنری، استاد تربیت بدنی دانشگاه علامه طباطبائی، دکتر سعید معیدفر، دانشیار جامعه شناسی دانشگاه تهران و دکتر جواد شهلایی، دانشیار تربیت بدنی دانشگاه علامه طباطبائی از دیگر مهمانان حاضر در این نشست در سالن شورای دانشکده بودند.


گفتنی است آیین اختتامیه نخستین همایش ملی «بررسی روابط دولت و ملت در ایران»یکم اردیبهشت سال جاری در سالن  آمفی تئاتر دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه علامه طباطبائی برگزار شد.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار