۱۶ مهر ۱۳۹۷ ۰۹:۵۷
کد خبر: ۲۵۸۰۸۶
فرشاد مومنی در  نشست خبری «تبیین ابعاد راهگشای مندرج در نامه دوم اقتصاددانان»

استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبائی با بیان اینکه کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم (FATF) از باب اینکه ایران را از یک موضع تهمت بزرگ دور می‌کند، گفت: در درجه اول به طور اصولی باید نشان دهیم که ما هم با تامین مالی تروریسم و قاچاق مواد مخدر مخالف هستیم و فرعیات ماجرا را پس از آن باید سامان دهیم تا به هم‌ریختگی‌های اقتصادی داخل ایران خاتمه پیدا کند.


به گزارش خبرنگار عطنا، فرشاد مومنی یکشنبه، ۱۵ مهرماه در کنفراس خبری تبیین ابعاد راه‌گشای نامه دوم اقتصاددانان که در موسسه دین و اقتصاد برگزار شد، با بیان اینکه پدیده‌ای به نام تورم نهفته در طی سالیان پیش در ایران شکل گرفته است، گفت: به واسطه سهل‌انگاری‌های بسیاری که در عرصه سیاست‌گذاری‌های اقتصادی کشور طی بالغ بر ربع قرن گذشته اتفاق افتاده است ما با یک پدیده هیولایی به نام تورم نهفته روبه‌رو هستیم این تورم نهفته مثل شمشیری بالای سر اقتصاد ایران وجود دارد و باعث می شود که اگر کوچک‌ترین تلاطم در مناسبات بین ایران با کشورهای دیگر یا مناسبات بین مردم با دولت و دولت با مردم در چارچوب سیاست داخلی اتفاق بیفتد یعنی هر عنصری اگر احساس آینده‌هراسی را در مردم تقویت کند باعث نیروی محرکه تورم در همه متغیرهای اقتصادی از جمله نرخ ارز هم می‌شود.


وی افزود: بنابراین کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم (FATF) از باب اینکه ایران را از یک موضع تهمت بزرگ دور می‌کند، تصویب آن سنجیده است و می‌دانیم که فلسفه وجودی FATF مبارزه با تامین مالی قاچاق مواد مخدر و تامین مالی تروریسم است.


مومنی با بیان اینکه قبل از تصویب FATF انتقادهایی به ایران می‌شد، اظهار کرد: انتقادهایی به ایران در خصوص ایجاد محدودیت‌ها و مداخله‌های دیگری با تصویب FATF می‌شد که البته به جا و وارد بود ولی در درجه اول به طور اصولی باید نشان دهیم که ما هم با تامین مالی تروریسم و قاچاق مواد مخدر مخالف هستیم و فرعیات ماجرا را پس از آن باید سامان دهیم تا به هم‌ریختگی‌های اقتصادی داخلی ایران به گونه‌ای خاتمه پیدا کند که در نتیجه آن، وزن و ضریب اهمیت و قدرت جریان‌سازی تورم نهفته در داخل هم کاهش پیدا کند.


عضو هیئت علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبائی درباره ضرورت نوشتن نامه به رئیس جمهور توسط اقتصاددانان کشور با اینکه حتی در شرایط حساس کنونی نیز می‌توان امیدوار بود، تاکید کرد: البته مسائل موجود در ایران هنوز آن‌قدر پیچیده نشده که نظام دانشگاهی کشور نتواند ریشه‌های اصلی ماجرا را بفهمد و ساز‌‌‌‌و‌کارهای برون‌رفت را اعلام کند؛ ما تعمداً در هر دو نامه اقتصاد‌دانان بخش اصلی کار را روی ارائه راهکارهای مشخص برای برون رفت از شرایط کنونی گذاشتیم و چون راه‌حل داریم امیدوار نیز هستیم.


گفتنی است هفته گذشته اقتصاددانان برای دومین بار به رئیس جمهور نامه‌ای نوشتند و با تشریح وضعیت اقتصاد ایران توصیه‌هایی برمبنای 14 محور اصلی خطاب به مسئولان اجرایی منتشر کردند.(اینجا بخوانید.)

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
مطالب دیگر
فضای اقتصادی و سیاسی کشور به بیکاری فارغ‌التحصیلان دانشگاهی دامن زده است/ بوروکراسی در ایران نفس اقتصاد را گرفته است
یک استاد اقتصاد در گفتگو با عطنا:

فضای اقتصادی و سیاسی کشور به بیکاری فارغ‌التحصیلان دانشگاهی دامن زده است/ بوروکراسی در ایران نفس اقتصاد را گرفته است

«اگر ما با حجم بالایی از این بیکاران مواجه هستیم، دلیل آن ضعف اقتصاد کشور همچون پایین بودن سرمایه‌گذاری، اقتصاد کوچک، فضای کسب و کار نامطلوب و ارتباط اقتصادی بد با دنیای خارج است.»
توصیه‌های جواد صالحی اصفهانی به دولت سیزدهم
در گفتگوی اختصاصی با عطنا مطرح شد

توصیه‌های جواد صالحی اصفهانی به دولت سیزدهم

اتخاذ رویکری متعادل در تجارت مهم است. تجارت با چین اهمیت دارد ولی باید در محیطی رقابتی انجام گیرد. در این زمینه اروپا نقش مهمی دارد ولی روسیه چنین نیست، چراکه آنها هم مانند ایران صادرکنندۀ انرژی هستند
آینده بازار بورس؛ اصلاحی یا ریزشی؟
یک کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با عطنا بررسی کرد

آینده بازار بورس؛ اصلاحی یا ریزشی؟

اتفاق‌های چند ماه اخیر اثرات خود را بر قیمت نمادها در بازار سرمایه گذاشته‌ و به نظر می‌رسد در حال حاضر نیاز به یک اصلاح یا استراحت دارد. از این به بعد اگر قرار است شاهد روند متفاوتی باشیم باید منتظر اخبار...
راهکارهایی برای مهار اَبَرتورم احتمالی در اقتصاد ایران
یک استاد دانشگاه در گفتگو با عطنا بررسی کرد

راهکارهایی برای مهار اَبَرتورم احتمالی در اقتصاد ایران

در صورت ادامه سوء مدیریت داخلی، تداوم تحریم ها و مشکلات مربوط به فقدان برنامه منسجم برای کنترل شیوع ویروس کرونا، امسال و سال های آتی، زنگ خطر شعله ورتر شدن تورم های بالاتر در اقتصاد ایران به صدا در خواهد...
اقتصاد
رویکرد دانش بنیان یاری‌گر اقتصاد ایران است
حجت الاسلام علی بنایی در گفتگو با عطنا؛

رویکرد دانش بنیان یاری‌گر اقتصاد ایران است

استادیار دانشگاه علامه طباطبایی معتقد است دستگاه های دولتی با استفاده از مشوق های لازم می‌توانند صنایع و شرکت های بزرگ را به سمت فعالیت های دانش بنیان و حمایت از آن ها سوق دهند.
پر بازدیدها
آخرین اخبار