۰۷ مرداد ۱۳۹۷ ۱۹:۱۰
کد خبر: ۲۰۴۰۸۴
آبادیان در نشست «نقد و ارزیابی سیاست‌گذاری در حوزه آسیب‌های اجتماعی»

مسئولان، استادان و مردم در نشست «نقد و ارزیابی سیاست‌گذاری در حوزه آسیب‌های اجتماعی محله راه‌آهن» به اتفاق راه حل مشکلات را وجود مسئولان دلسوز و مردمی دانستند و معتقد بودند درمان آسیب‌های اجتماعی بدون مشارکت مردمی امکان‌پذیر نیست.


به گزارش عطنا، بیست و هفتمین گفت‌وگوی اجتماعی «تهران امید دارد» با موضوع «نقد و ارزیابی سیاست‌گذاری در حوزه آسیب‌های اجتماعی» با حضور دکتر رضا امیدی، استادیار تعاون و رفاه اجتماعی دانشگاه علامه طباطبائی، دکتر حسین راغفر، دانشیار اقتصاد دانشگاه الزهرا، دکتر الهام فخاری، دانش‌آموخته دکتری روان‌شناسی‌تربیتی و عضو شورای شهر تهران، دکتر نصرالله آبادیان، شهردار منطقه ۱۱ تهران و علی‌اصغر فراهانی، دبیر شورایاری سرای محله راه‌آهن چهارشنبه، ۲۷ تیرماه در سرای محله راه‌آهن برگزار شد.(با کلیک روی هایپرلینک‌ها وارد متن خبرها شوید.)


پس از پایان نشست فوق، «فعالان اجتماعی و فرهنگی» و «اهالی محله راه‌آهن» نیز در این نشست شرکت کردند و در حضور شهردار منطقه 11 تهران، عضو شورای شهر تهران، دبیر شورایاری سرای محله راه‌آهن، یک اقتصاددان و جامعه‌شناس به ارائه دیدگاه‌ها، انتقادات و پیشنهادات خود پرداختند.



«پیوند محله‌ها» راه حل بسیار مهمی است


نماینده محله راه‌آهن «پیوند محله‌ها» را موضوع مهمی دانست و گفت: خواهشم از عزیزانی که در شهرداری‌ها هستند این است که برای همکاری سرای‌ محله‌های مختلف با هم تلاش کنند و بانی برقراری ارتباط موثر بین سرای محله‌ها شوند تا بتوانیم محله‌ها را به هم پیوند دهیم.


وی ضمن اشاره به اولویت داشتن «انتقال پایانه‌های اتوبوس» در منطقه راه‌آهن، گفت: حدود دو سال پیش می‌خواستم کودکان بی‌سرپرست را به تور نقاشی ببرم اما به قدری سنگ‌اندازی کردند که از خواسته خود منصرف شدم.



محله‌های مجاور هوای یکدیگر را داشته باشند


یکی از اعضای محله نیز گفت: اطراف منطقه هرندی را در نظر بگیرید؛ خواهش می‌کنم محله‌ها با هم همکاری کنند، انتهای مختاری تبدیل به پاتوق معتادان شده است؛ بیایید این مشکلات را با هم حل کنیم. زمین بیمارستان مریم هم چند سالی است خالی است، محله‌های مجاور هوای یکدیگر را داشته باشند.



تمام ریشه دست خود ما مردم است


فعالی اجتماعی پارک هرندی را «چاله میدان» خطاب کرد و گفت: پارک هرندی «گود عرب‌ها» است، همان نقطه‌ای است که از آن خاک برداشتند و شهر ری و تجریش را ساختند؛ من خودم شخصا به سردار بخشنده زنگ زدم، قرار شد که کارتن‌خواب‌های شوش را به منطقه هرندی منتقل کنند.


وی با اشاره به صحبت نصرالله آبادیان، شهردار منطقه 11 تهران مبنی بر ساخت مجموعه شهروند در غربی‌ترین نقطه محله برای افزایش رفت‌وآمد مردم در جهت جاری شدن زندگی و رفتن معتادان گفت: هیچکدام از اهالی هرندی ناراحت وجود کارتن‌خواب‌ها در هرندی نبودند؛ کارتن‌خواب‌های شوش را به هرندی آوردند؛ یک نفر به اسم «اکبر شیلنگ» از سازمان رفاه وقت پول می‌گیرد و تمام کارتن‌خواب‌های آن منطقه را کتک می‌زند، این در صورتی است که از طرفی در هرندی مجتمع ساختند.


این فعال اجتماعی گفت: پشت همه این حرف‌ها اقتصاد خوابیده است، همین اقتصاد امروز فرصت نمی‌دهد که من فعال اجتماعی بتوانم کار کنم. نبود پیوندها و سرمایه‌های اجتماعی جلوی کار را می‌گیرد، چرا نمی گذارند ما مردم کار کنیم، تمام ریشه دست خود ما مردم است.



باید برای پیشگیری از اعتیاد نوجوانان برنامه‌ریزی کنیم


عضو خانه بهداشت محله راه‌آهن در ادامه نشست گفت: طبق تحقیقات کشور ایسلند ثابت شده است که اگر تا ۱۸سال کسی مصرف مواد مخدر نداشته باشد احتمال معتاد شدن او بسیار کم است، به عبارتی 90 درصد معتادان اولین مصرف مواد مخدر را زیر ۱۸سال تجربه کرده‌اند، بنابراین بهتر است پیشگیری کنیم.


وی گفت: باید با استفاده از ظرفیت‌های موجود و با کمک شهرداری و مردم این کار را انجام دهیم.



پژوهشگران به زنان و کودکان توجهی ندارند


یکی از اهالی محل از کمبود امکانات فرهنگی، وجود بافت‌های فرسوده، مسافرخانه‌های قدیمی و معتادان در منطقه 11 تهران انتقاد کرد و یکی دیگر از اهالی محل گفت: همه فکر و ذکر پژوهشگران کارتن‌خواب‌ها و معتادان است، پس تکلیف کودکانی که فضای بازی ندارند و مادرانی که فضایی برای گذران اوقات فراغت ندارند چه می‌شود؟


وی گفت: ما پول نمی‌خواهیم، اعتبار نمی‌خواهیم، مسئولی می‌خواهیم که پشتمان باشد تا بتوانیم مشکلات را با کمک هم حل کنیم. جوان کلاس سوم محله با نیم کیلو هروئین دستگیر شده است.



مسئولان کاری را از مردم دریغ نکنند


در ادامه نشست مسئول بسیج محله راه‌آهن گفت: من شرمنده پدر و مادر و بچه‌های این محل هستم؛ الان که پشت این میز هستید به فکر قبر هم باشید؛ در جایگاه یک شهروند می‌گویم کسانی که از دستشان کاری برمی‌آید دریغ نکنند.



انتقال کارتن‌خواب‌ها به شهرستان کار درستی نیست


یکی دیگر از اهالی محل گفت: ما امروز با کارتن‌خواب‌هایی مواجه هستیم که متأسفانه در حال سرایت به منطقه 6 هستند، برخورد انتظامی و فرستادن معتادانی که امروز به صورت کارتن‌خواب در محله هرندی وجود دارند به شهرستان‌ها راه‌حل درستی نیست، اجازه دهید تشکل‌های مردمی ورود کنند؛ برخورد فیزیکی با این مردم کار اشتباهی است.



شورایاری‌ها را تقویت کنید


یکی دیگر از اهالی محل نیز معتقد بود ظرفیت‌های بسیاری در محله‌ها وجود دارد و شهرداری‌ها می‌توانند با انتقال این ظرفیت‌ها به شورایاری‌ها کیفیت زندگی مردم را ارتقا دهند.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
مطالب دیگر
چگونه مسائل جنسی را به کودک آموزش دهیم؟
یک استاد دانشگاه در گفتگو با عطنا بررسی کرد

چگونه مسائل جنسی را به کودک آموزش دهیم؟

تربیت جنسی امری ضروری است و آموزش آن را از هر سنی که کودک شروع به سوال پرسیدن می کند باید شروع کرد. اما به طور کلی اولین زمان برای این آموزش 3 تا 5 سالگی است. چون کودک در این برهه سنی کنجکاوی هایی دارد
فقدان سرمایه اجتماعی، نظام سیاسی را با چالش‌ روبرو می‌کند/ مهاجرت یکی از نتایج شکاف میان دولت و ملت است
یک جامعه شناس در گفتگو با عطنا مطرح کرد

فقدان سرمایه اجتماعی، نظام سیاسی را با چالش‌ روبرو می‌کند/ مهاجرت یکی از نتایج شکاف میان دولت و ملت است

یک استاد دانشگاه معتقد است: «نهادهای دولتی و حاکمیتی نقش مهمی در اعتماد عمومی دارند و در واقع عملکرد نهادهای اجتماعی و سیاسی است که اعتماد را خلق می‌کند یا باعث کاهش آن می‌شود.»
فضای مجازی را باید کنترل کرد/ باید به سمت اینترانت حرکت کنیم
یک جامعه شناس در گفتگو با عطنا:

فضای مجازی را باید کنترل کرد/ باید به سمت اینترانت حرکت کنیم

در حال حاضر در معرض تهدید جدی هستیم. طرح مجلس درباره ساماندهی فضای مجازی اولین گام در جهت داشتن برنامه برای مدیریت فضای مجازی است و البته نباید به روش‌های نادرست مثل قطع کردن اینترنت روی بیاوریم.
مدیریت فضای مجازی در آمریکا و کره جنوبی چگونه است؟
بررسی قوانین اینترنت در کشورهای دیگر (1)

مدیریت فضای مجازی در آمریکا و کره جنوبی چگونه است؟

TikTok و WeChat دو شبکه اجتماعی چینی هستند که در دنیا با استقبال روبه‌رو شده‌اند، اما در زمان ریاست جمهوری ترامپ استفاده از این اپلیکیشن‌ها در امریکا به دلیل نگرانی های امنیتی ممنوع اعلام شد.
پر بازدیدها
آخرین اخبار