۰۷ مرداد ۱۳۹۷ ۱۴:۲۱
کد خبر: ۲۰۴۰۸۱
فراهانی در نشست «نقد و ارزیابی سیاست‌گذاری در حوزه آسیب‌های اجتماعی»

دبیر شورایاری سرای محله راه‌آهن ضمن اشاره به تجربه‌ موفق سرای محله‌ راه‌آهن در بهبود وضعیت زندگی مردم محل گفت: درمان آسیب‌های اجتماعی در دست «مسئولان مردمی» است، مسئولانی که با درد مردم محل آشنا باشند و دلسوزانه و همدلانه کار کنند، در این صورت است که مردم محل نیز با آنها همراه شده و کیفیت زندگی در محله‌ها ارتقا می‌یابد.


به گزارش عطنا، بیست و هفتمین گفت‌وگوی اجتماعی «تهران امید دارد» با موضوع «نقد و ارزیابی سیاست‌گذاری در حوزه آسیب‌های اجتماعی» چهارشنبه، ۲۷ تیرماه در سرای محله راه‌آهن برگزار شد.


در این نشست دکتر رضا امیدی، استادیار تعاون و رفاه اجتماعی دانشگاه علامه طباطبائی، دکتر حسین راغفر، دانشیار اقتصاد دانشگاه الزهرا، دکتر الهام فخاری، دانش‌آموخته دکتری روان‌شناسی‌تربیتی و عضو شورای شهر تهران، دکتر نصرالله آبادیان، شهردار منطقه ۱۱ تهران و علی‌اصغر فراهانی، دبیر شورایاری سرای محله راه‌آهن به ارائه دیدگاه‌های خود پرداختند.


علی‌اصغر فراهانی، دبیر شورایاری سرای محله راه‌آهن در ابتدای سخنان خود گفت: در سال‌های گذشته در همین محله راه‌آهن و بوستان امیریه نظاره‌گر حداقل ۵۰۰ کارتن‌خواب و مصرف‌کننده مواد مخدر بودیم؛ چه شد که این بوستان بعد از ۵۰ سال تبدیل به یک فضای اجتماعی جهت گفتمان فرهنگی و مناسبت‌های اجتماعی شده است.


وی افزود: به‌راستی چرا این اتفاق در سال‌های گذشته نیافتاد، چرا بالغ بر ۵۰ سال،  پیرمرد سالخورده‌ای در محله راه‌آهن آرزوی حضور خانواده خود در این فضای سبز بوستان راه‌آهن را با خود یدک می‌کشید و اینک در سن ۸۵ سالگی پس از رسیدن به آرزویش برای بانیان آن دعا می‌کند، بانیان این اتفاق مبارک چه کسانی هستند؟


دبیر شورایاری سرای محله راه‌آهن «مسئولان مردمی» را بانی پاک شدن بوستان امیریه دانست و گفت: فرقی نمی‌کند در چه جایگاهی باشیم، شورایار، شهردار یا نماینده، مهم این است که در کنار مردم و برای مردم باشیم آن‌وقت تمامی قوانین نانوشته نوشته می‌شود.


فراهانی افزود: آن‌وقت است که برخلاف قوانین فضای سبز، حصارکشی بوستان صادر می‌شود و به‌رغم تمام کمبودها، اعتبارات این بوستان تأمین می‌شود همچنین حضور مردم در این بوستان پررنگ‌تر می‌شود و مردم خلاقانه در طرح‌های شهری بسیج می‌شوند.


وی در ادامه گفت: اگر هر کس در جایگاهی که هست، مسئولانه و دلسوزانه کار کند اتاق فکرها پویا می‌شوند، اتاق فکری که نخبگانی دارد اما این نخبگان دانشگاه نرفته‌اند، اینها همان مردم محله هستند، همان دانش‌آموزان مدرسه شهید چمران، همان کاسبان محله مختاری، همان بانوان سرپرست خانوار یا همان معلولان مدرسه ایمان که در کنار مسئولان و با آنان در این اتاق فکر دور یک میز تصمیم‌گیری می‌کنند.


دبیر شورایاری سرای محله راه‌آهن گفت: حاصل همین اتاق فکرها است که طرح جاده دوطرفه با همان تفکیک از مبدأ از دل محله بیرون می‌آید که به جای دادن آمار و ارقام کذب و نادرست، ارائه درصد تفکیک توسط مسئولان از مبدأ شهر تهران در محله راه‌آهن را شاهد می‌شویم.


فراهانی افزود: شاهد ایجاد صف‌های طولانی و داوطلبانه برای تحویل بسته‌های زباله‌های خشک هستیم. به راستی چرا و چگونه این اتفاق افتاد؟ چه شد که مردم محروم محله راه‌آهن که بعضا خود نیازمند مستمری ماهی ۵۰ هزارتومان هستند، یک انجمن خیریه تأسیس کردند؟ که در آن فرد نیازمند و مستمری‌بگیر فرش ۶ متری خود را به نیازمند دیگری اهدا کرد.


وی گفت: اگر گوش شنوایی باشد و مردم با مسئولان یک دیدگاه داشته و همراه و یکدل باشند، به جرأت می‌توان گفت آسیب‌های اجتماعی درمان می‌شود.


دبیر شورایاری سرای محله راه‌آهن در پایان گفت: اگر به دنبال راه‌حل رفع آسیب‌های اجتماعی هستید این مجموعه و محله آمادگی این را دارد که طی چند جلسه و با حضور اعضای محترم شورای اسلامی شهر و مدیران ارشد و معاونت اجتماعی شهرداری تهران راهکارهای عملیاتی را جهت توزیع و نشر در همه محلات تهران ارائه دهد.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
مطالب دیگر
چگونه مسائل جنسی را به کودک آموزش دهیم؟
یک استاد دانشگاه در گفتگو با عطنا بررسی کرد

چگونه مسائل جنسی را به کودک آموزش دهیم؟

تربیت جنسی امری ضروری است و آموزش آن را از هر سنی که کودک شروع به سوال پرسیدن می کند باید شروع کرد. اما به طور کلی اولین زمان برای این آموزش 3 تا 5 سالگی است. چون کودک در این برهه سنی کنجکاوی هایی دارد
فقدان سرمایه اجتماعی، نظام سیاسی را با چالش‌ روبرو می‌کند/ مهاجرت یکی از نتایج شکاف میان دولت و ملت است
یک جامعه شناس در گفتگو با عطنا مطرح کرد

فقدان سرمایه اجتماعی، نظام سیاسی را با چالش‌ روبرو می‌کند/ مهاجرت یکی از نتایج شکاف میان دولت و ملت است

یک استاد دانشگاه معتقد است: «نهادهای دولتی و حاکمیتی نقش مهمی در اعتماد عمومی دارند و در واقع عملکرد نهادهای اجتماعی و سیاسی است که اعتماد را خلق می‌کند یا باعث کاهش آن می‌شود.»
فضای مجازی را باید کنترل کرد/ باید به سمت اینترانت حرکت کنیم
یک جامعه شناس در گفتگو با عطنا:

فضای مجازی را باید کنترل کرد/ باید به سمت اینترانت حرکت کنیم

در حال حاضر در معرض تهدید جدی هستیم. طرح مجلس درباره ساماندهی فضای مجازی اولین گام در جهت داشتن برنامه برای مدیریت فضای مجازی است و البته نباید به روش‌های نادرست مثل قطع کردن اینترنت روی بیاوریم.
مدیریت فضای مجازی در آمریکا و کره جنوبی چگونه است؟
بررسی قوانین اینترنت در کشورهای دیگر (1)

مدیریت فضای مجازی در آمریکا و کره جنوبی چگونه است؟

TikTok و WeChat دو شبکه اجتماعی چینی هستند که در دنیا با استقبال روبه‌رو شده‌اند، اما در زمان ریاست جمهوری ترامپ استفاده از این اپلیکیشن‌ها در امریکا به دلیل نگرانی های امنیتی ممنوع اعلام شد.
پر بازدیدها
آخرین اخبار