در مسئله موسسه مالی و اعتباری ثامنالحجج که این روزها رسانهای شده است، باید گفت که عدم شفافسازی در جامعه امروز به یک مشکل عمومی تبدیلشده است. این در حالی است که قبل از رسانهای شدن چنین مسئلهای هیچ اقدامی انجام نمیشود.
به گزارش عطنا، امیرمحمود حریرچی، جامعهشناس و استاد دانشگاه، یادداشتی درباره اعتماد و شفافسازی در جامعه امروز در روزنامه آرمان امروز نوشته است که متن آن به شرح زیر است:
در مسئله موسسه مالی و اعتباری ثامنالحجج که این روزها رسانهای شده است، باید گفت که عدم شفافسازی در جامعه امروز به یک مشکل عمومی تبدیلشده است. این در حالی است که قبل از رسانهای شدن چنین مسئلهای هیچ اقدامی انجام نمیشود.
در جامعه با شفافسازی میتوان فرصت صحبت را برای همگان ایجاد کرد. در این شرایط هر فردی در جایگاه اتهام میتواند از حقوحقوق خود دفاع کند.
هماکنون سلبریتیها و دیگر افراد چهره میتوانند از خود دفاع کنند، اما دیگر افراد که بهناحق در مظان اتهام هستند، نمیتوانند این مسئله را مطرح کرده و از خود دفاع کنند، طبیعتاً در این وضعیت بیاعتمادی مطرحشده برطرف نمیشود. مردم را نباید غریبه دانست، چون تمامی افراد در کشور با مسائل مالی مواجه هستند.
در حالی مسائل سوءاستفادههای مالی کلان در کشور بروز میکند که بسیاری از افراد با اخذ وامها با مبالغ اندک میتوانند زندگیشان را دگرگون کنند. در این شرایط مردم مشاهده میکنند که برخی افراد تشکیلات راه انداخته و پولهای کلان به جیب زدهاند که تحت سلبریتی در جامعه معروف هستند. همچنین این افراد فرصت دفاع دارند، اما دیگر افراد نمیتوانند از حق خود دفاع کنند.
از سوی دیگر باید تأکید کرد که رسانه ملی وظیفه خود را به شکل مناسب انجام نمیدهد. مردم از این رسانه انتظار دارند. درحالیکه این رسانه فقط به دنبال تبلیغ و ترویج مصرفگرایی است. از سوی دیگر این رسانه به دلیل کسب سود در تبلیغات در جامعه نیز اعتمادسازی میکند. باید دانست بروز این اتهامات به سلبریتیها باعث از بین رفتن اعتماد عمومی به این افراد در جامعه میشود.
هماکنون بیاعتمادی در زمینههای مختلف جامعه بروز کرده است. این عدم اعتماد جامعه آزار عمومی را به دنبال دارد. در این شرایط مردم حس سوءاستفاده از اعتماد عمومی برایشان ایجاد میشود.
از سوی دیگر شبکههای اجتماعی نیز با درج اخبار راست و دروغ از افراد شاخص جامعه در پی از بین بردن اعتماد در جامعه هستند. در این شرایط انتظار میرود که سلبریتیها نسبت به فعالیتهایشان حساس باشند تا در مظان اتهام قرار نگیرند. برای مثال فردی همچون احسان علیخانی با برنامه تأثیرگذار «ماه عسل» باید بیشازپیش از بروز شائبه در بین افکار عمومی جلوگیری کند.