۳۱ تير ۱۳۹۷ ۱۴:۰۲
کد خبر: ۲۰۲۷۵۴
amir mahmud harirchi

در مسئله موسسه مالی و اعتباری ثامن‌الحجج که این روزها رسانه‌ای شده است، باید گفت که عدم شفاف‌سازی در جامعه امروز به یک مشکل عمومی تبدیل‌شده است. این در حالی است که قبل از رسانه‌ای شدن چنین مسئله‌ای هیچ اقدامی انجام نمی‌شود.


به گزارش عطنا، امیرمحمود حریرچی، جامعه‌شناس و استاد دانشگاه، یادداشتی درباره اعتماد و شفاف‌سازی در جامعه امروز در روزنامه آرمان امروز نوشته است که متن آن به شرح زیر است:


در مسئله موسسه مالی و اعتباری ثامن‌الحجج که این روزها رسانه‌ای شده است، باید گفت که عدم شفاف‌سازی در جامعه امروز به یک مشکل عمومی تبدیل‌شده است. این در حالی است که قبل از رسانه‌ای شدن چنین مسئله‌ای هیچ اقدامی انجام نمی‌شود.


در جامعه با شفاف‌سازی می‌توان فرصت صحبت را برای همگان ایجاد کرد. در این شرایط هر فردی در جایگاه اتهام می‌تواند از حق‌وحقوق خود دفاع کند.


هم‌اکنون سلبریتی‌ها و دیگر افراد چهره می‌توانند از خود دفاع کنند، اما دیگر افراد که به‌ناحق در مظان اتهام هستند، نمی‌توانند این مسئله را مطرح کرده و از خود دفاع کنند، طبیعتاً در این وضعیت بی‌اعتمادی مطرح‌شده برطرف نمی‌شود. مردم را نباید غریبه دانست، چون تمامی افراد در کشور با مسائل مالی مواجه هستند.


در حالی مسائل سوءاستفاده‌های مالی کلان در کشور بروز می‌کند که بسیاری از افراد با اخذ وام‌ها با مبالغ اندک می‌توانند زندگی‌شان را دگرگون کنند. در این شرایط مردم مشاهده می‌کنند که برخی افراد تشکیلات راه انداخته و پول‌های کلان به جیب زده‌اند که تحت سلبریتی در جامعه معروف هستند. همچنین این افراد فرصت دفاع دارند، اما دیگر افراد نمی‌توانند از حق خود دفاع کنند.


از سوی دیگر باید تأکید کرد که رسانه ملی وظیفه خود را به شکل مناسب انجام نمی‌دهد. مردم از این رسانه انتظار دارند. درحالی‌که این رسانه فقط به دنبال تبلیغ و ترویج مصرف‌گرایی است. از سوی دیگر این رسانه به دلیل کسب سود در تبلیغات در جامعه نیز اعتمادسازی می‌کند. باید دانست بروز این اتهامات به سلبریتی‌ها باعث از بین رفتن اعتماد عمومی به این افراد در جامعه می‌شود.


هم‌اکنون بی‌اعتمادی در زمینه‌های مختلف جامعه بروز کرده است. این عدم اعتماد جامعه آزار عمومی را به دنبال دارد. در این شرایط مردم حس سوءاستفاده از اعتماد عمومی برایشان ایجاد می‌شود.


از سوی دیگر شبکه‌های اجتماعی نیز با درج اخبار راست و دروغ از افراد شاخص جامعه در پی از بین بردن اعتماد در جامعه هستند. در این شرایط انتظار می‌رود که سلبریتی‌ها نسبت به فعالیت‌هایشان حساس باشند تا در مظان اتهام قرار نگیرند. برای مثال فردی همچون احسان علیخانی با برنامه‌ تأثیرگذار «‌ماه عسل» باید بیش‌ازپیش از بروز شائبه در بین افکار عمومی جلوگیری کند.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
مطالب دیگر
چگونه مسائل جنسی را به کودک آموزش دهیم؟
یک استاد دانشگاه در گفتگو با عطنا بررسی کرد

چگونه مسائل جنسی را به کودک آموزش دهیم؟

تربیت جنسی امری ضروری است و آموزش آن را از هر سنی که کودک شروع به سوال پرسیدن می کند باید شروع کرد. اما به طور کلی اولین زمان برای این آموزش 3 تا 5 سالگی است. چون کودک در این برهه سنی کنجکاوی هایی دارد
فقدان سرمایه اجتماعی، نظام سیاسی را با چالش‌ روبرو می‌کند/ مهاجرت یکی از نتایج شکاف میان دولت و ملت است
یک جامعه شناس در گفتگو با عطنا مطرح کرد

فقدان سرمایه اجتماعی، نظام سیاسی را با چالش‌ روبرو می‌کند/ مهاجرت یکی از نتایج شکاف میان دولت و ملت است

یک استاد دانشگاه معتقد است: «نهادهای دولتی و حاکمیتی نقش مهمی در اعتماد عمومی دارند و در واقع عملکرد نهادهای اجتماعی و سیاسی است که اعتماد را خلق می‌کند یا باعث کاهش آن می‌شود.»
فضای مجازی را باید کنترل کرد/ باید به سمت اینترانت حرکت کنیم
یک جامعه شناس در گفتگو با عطنا:

فضای مجازی را باید کنترل کرد/ باید به سمت اینترانت حرکت کنیم

در حال حاضر در معرض تهدید جدی هستیم. طرح مجلس درباره ساماندهی فضای مجازی اولین گام در جهت داشتن برنامه برای مدیریت فضای مجازی است و البته نباید به روش‌های نادرست مثل قطع کردن اینترنت روی بیاوریم.
مدیریت فضای مجازی در آمریکا و کره جنوبی چگونه است؟
بررسی قوانین اینترنت در کشورهای دیگر (1)

مدیریت فضای مجازی در آمریکا و کره جنوبی چگونه است؟

TikTok و WeChat دو شبکه اجتماعی چینی هستند که در دنیا با استقبال روبه‌رو شده‌اند، اما در زمان ریاست جمهوری ترامپ استفاده از این اپلیکیشن‌ها در امریکا به دلیل نگرانی های امنیتی ممنوع اعلام شد.
پر بازدیدها
آخرین اخبار