۱۹ تير ۱۳۹۷ ۱۶:۲۴
کد خبر: ۲۰۰۸۴۸

عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات اجتماعی جهاد دانشگاهی با بیان اینکه شهید بهشتی معتقد بود که باید مصلحت کل جامعه بر فرد اولویت داشته باشد نه فقط مصلحت یک گروه خاص، گفت: مسئولان باید به مردم پاسخگو باشند.

 

به گزارش‌ عطنا، نشست رونمایی از «مجموعه دو جلدی نظام اقتصادی در اسلام»، نوشته شهید آیت‌الله سیدمحمد بهشتی به همت موسسه مطالعات دین و اقتصاد با سخنرانی دکتر یدالله دادگر، معاون پژوهشی دانشکده اقتصاد دانشگاه شهید بهشتی و دکتر سیدموسی مطلّبی، عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات اجتماعی جهاد دانشگاهی به مدیریت دکتر فرشاد مومنی، رئیس موسسه دین و اقتصاد و استاد برنامه‌ریزی و توسعه اقتصادی دانشگاه علامه طباطبائی پنج‌شنبه، 7 تیر در موسسه دین و اقتصاد برگزار شد.

 

موسی مطلبی، عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات اجتماعی جهاد دانشگاهی در بخشی از این نشست به ارائه دیدگاه‎‌های خود پرداخت و گفت: هیچکدام از مناسبات اقتصادی امروز جامعه ما با آموزه‌های دینی و اندیشه‌های دکتر بهشتی سازگار نیست و ما نیازمند افراد شجاعی مثل ایشان هستیم. اما این اندیشه‌ها مربوط به گذشته است و اکنون رویکرد‌ها و اندیشه‌ها تفاوت دارد.

 

وی افزود: دکتر بهشتی در کتابشان گفته‌اند که اگر قانونی هست برای زمان خودش است و هر قانون بر اساس گذر زمان قابلیت تغییر دارد. ایشان نظام را متأثر را از زمان و مکان می‌داند و معتقد است نظام می‌تواند در جغرافیای مختلف بر اساس ویژگی‌های خاص زمانی و مکانی شکل بگیرد. ایشان تببین نظام را در یک کشور محدود نمی‌کند.

 

عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی در ادامه اظهار کرد: همانطور که شهید بهشتی می‌گوید انسان خواسته‌های مختلفی دارد و نظام اسلامی باید به این خواسته‌ها توجه کند. انسان مسابقه‌جو است و نظام اسلامی باید شرایط مسابقه را فراهم کند چون مسابقه ایجاد انگیزه می‌کند و در بحث ارتباط انسان با محیط فکر، اراده، حرکت و کار انسان مرتبط با محیط است، چون انسان جزئی از این طبیعت است. یک تعامل ساختی بین محیط و انسان وجود دارد و هردو بر یکدیگر تاثیر می‌گذارند.

 

مطلبی گفت: دکتر بهشتی معتقدند که حاکمان و مسئولان باید در برابر اعمالشان پاسخگو باشند و به مردم حقایق را بگویند. در نظامی که شهید بهشتی ذکر کرده‌اند تمامی نیازهای انسان اعم از نیازهای مادی و معنوی باید برطرف شود و فقر باید ریشه‌کن شود. ایشان مالکیت شخصی را تا زمانی که به جامعه ضرر نرساند می‌پذیرد و البته معتقد است که حکومت بر مالکیت فرد‌ می‌تواند اولویت داشته باشد اما این حکومت دارای ویژگی‌های خاصی است و در آن باید مصلحت کل جامعه بر فرد اولویت داشته باشد نه فقط مصلحت یک گروه خاص.

 

موسی مطلبی، عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات اجتماعی جهاد دانشگاهی در پایان گفت: شهید بهشتی در رابطه با انفاق می‌فرمایند که انفاق هدفی کلی است، انسان را از خودپرستی نجات می‌دهد و به خداپرستی نزدیک می‌کند؛ منظور دکتر بهشتی تنها انفاق مالی نیست و معتقدند که هرکس مازادی داشت چه به لحاظ مادی چه به لحاظ وقت یا نیرو باید آن را در راه جامعه و مردم خرج کند.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
مطالب دیگر
فضای اقتصادی و سیاسی کشور به بیکاری فارغ‌التحصیلان دانشگاهی دامن زده است/ بوروکراسی در ایران نفس اقتصاد را گرفته است
یک استاد اقتصاد در گفتگو با عطنا:

فضای اقتصادی و سیاسی کشور به بیکاری فارغ‌التحصیلان دانشگاهی دامن زده است/ بوروکراسی در ایران نفس اقتصاد را گرفته است

«اگر ما با حجم بالایی از این بیکاران مواجه هستیم، دلیل آن ضعف اقتصاد کشور همچون پایین بودن سرمایه‌گذاری، اقتصاد کوچک، فضای کسب و کار نامطلوب و ارتباط اقتصادی بد با دنیای خارج است.»
توصیه‌های جواد صالحی اصفهانی به دولت سیزدهم
در گفتگوی اختصاصی با عطنا مطرح شد

توصیه‌های جواد صالحی اصفهانی به دولت سیزدهم

اتخاذ رویکری متعادل در تجارت مهم است. تجارت با چین اهمیت دارد ولی باید در محیطی رقابتی انجام گیرد. در این زمینه اروپا نقش مهمی دارد ولی روسیه چنین نیست، چراکه آنها هم مانند ایران صادرکنندۀ انرژی هستند
آینده بازار بورس؛ اصلاحی یا ریزشی؟
یک کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با عطنا بررسی کرد

آینده بازار بورس؛ اصلاحی یا ریزشی؟

اتفاق‌های چند ماه اخیر اثرات خود را بر قیمت نمادها در بازار سرمایه گذاشته‌ و به نظر می‌رسد در حال حاضر نیاز به یک اصلاح یا استراحت دارد. از این به بعد اگر قرار است شاهد روند متفاوتی باشیم باید منتظر اخبار...
راهکارهایی برای مهار اَبَرتورم احتمالی در اقتصاد ایران
یک استاد دانشگاه در گفتگو با عطنا بررسی کرد

راهکارهایی برای مهار اَبَرتورم احتمالی در اقتصاد ایران

در صورت ادامه سوء مدیریت داخلی، تداوم تحریم ها و مشکلات مربوط به فقدان برنامه منسجم برای کنترل شیوع ویروس کرونا، امسال و سال های آتی، زنگ خطر شعله ورتر شدن تورم های بالاتر در اقتصاد ایران به صدا در خواهد...
اقتصاد
رویکرد دانش بنیان یاری‌گر اقتصاد ایران است
حجت الاسلام علی بنایی در گفتگو با عطنا؛

رویکرد دانش بنیان یاری‌گر اقتصاد ایران است

استادیار دانشگاه علامه طباطبایی معتقد است دستگاه های دولتی با استفاده از مشوق های لازم می‌توانند صنایع و شرکت های بزرگ را به سمت فعالیت های دانش بنیان و حمایت از آن ها سوق دهند.
پر بازدیدها
آخرین اخبار