۲۶ خرداد ۱۳۹۷ ۱۴:۰۳
کد خبر: ۱۹۵۵۹۰
kashi (8)

استاد برجسته علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبائی در مورد درگذشت دکتر قانعی‌راد نوشت: دکتر قانعی‌راد، درست نقطه مقابل کسانی بود که اساساً فاقد ساعت روح‌اند. جسم‌شان پر است از صدای پرهیاهوی ثانیه‌شمار جسم و روزی همه صداهاشان رو به زوال می‌رود و کم‌کم خاموش می‌شوند.


به گزارش عطنا، غلامرضاکاشی در کانال تلگرامی خود خود یادداشتی درمورد درگذشت ناگهانی دکتر قانعی‌راد نوشته است که در پی می‌آید:


محمدامین قانعی‌راد در زمره شخصیت‌هایی بود که ساعت روحش از ساعت تنش جلوتر بود. پر بود از طرح‌ها و ایده‌های بلند. چنانکه گویی هیج مشکل لاینحلی نیست. زیر خاکسترهای مرده، خردک شررهایی می‌دید و چراغی می‌افروخت. اما مدت‌ها بود که پزشکان گفته بودند ساعت تنش قاعده‌ای دیگر دارد. چیزی نمانده به پایان‌اش. دکتر خودش می‌دانست. اما روحش چندان در قید قاعده تنش نبود.


کسان بسیاری دیده‌ام که هنگام درگیر شدن با بیماری‌های سخت، هر کوله‌بار سنگین که روح برداشته به زمین می‌گذارند. تسلیم می‌شوند به ضرباهنگ تن. می‌نشینند به انتظار. خالی می‌کنند خودشان را از هر چه بیرون از دغدغه‌های تن است. عموم مردم چنین می‌کنند. آنها زمان روحشان را خاموش کرده‌اند و گوش می‌دهند به صدای ثانیه شمار تن. دکتر قانعی‌راد اما به عکس بود. پس از خبردار شدنش از بیماری تن، گویی ثانیه‌شمار ساعت تنش را درآورده بود و یکسره شده بود، روحی پرتلاش.


باید خبر داشتی از وضعیت جسمانی‌اش و دقیق می‌شدی به چهره‌اش تا بفهمی این روح و فکر پرتلاش، بر جسمی سوار است که به زودی از پای خواهد افتاد.


دکتر قانعی‌راد، درست نقطه مقابل کسانی بود که اساساً فاقد ساعت روح‌اند. جسم‌شان پر است از صدای پرهیاهوی ثانیه‌شمار جسم و روزی همه صداهاشان رو به زوال می‌رود و کم‌کم خاموش می‌شوند. آنها سال‌ها پیش از مرگشان مرده‌اند. شاید هیچگاه به دنیا نیامده باشند. اما هنوز کسی باور نکرده قانعی‌راد از میان ما رفته است، سال‌ها باید بگذرد تا باور کنیم.


باور کردن مرگ قانعی‌راد دشوار است، چرا که هر کجا که بوده پر است از عزم‌های هنوز به سرانجام نرسیده او. هر کجا که بوده، جانشینی طلب می‌کند تا عزم نیمه تمام او را به اتمام برساند. دیگران که برای پایان بخشیدن به طرح‌های قانعی‌راد می‌آیند، صلاحیت‌شان در قیاس با اوست که سنجیده می‌شود. این‌ها همه به خاطر آن مازاد روحی است که از زمان و ساعت جسم قانعی‌راد فراتر بود. لاجرم او سال‌ها پس از این زنده خواهد بود. زنده خواهد ماند. چونان خود دوباره خواهد زایید.


روح هنوز زنده پس از فانی شدن تن، گهربارترین میراث دکتر قانعی‌راد است.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
مطالب دیگر
چگونه مسائل جنسی را به کودک آموزش دهیم؟
یک استاد دانشگاه در گفتگو با عطنا بررسی کرد

چگونه مسائل جنسی را به کودک آموزش دهیم؟

تربیت جنسی امری ضروری است و آموزش آن را از هر سنی که کودک شروع به سوال پرسیدن می کند باید شروع کرد. اما به طور کلی اولین زمان برای این آموزش 3 تا 5 سالگی است. چون کودک در این برهه سنی کنجکاوی هایی دارد
فقدان سرمایه اجتماعی، نظام سیاسی را با چالش‌ روبرو می‌کند/ مهاجرت یکی از نتایج شکاف میان دولت و ملت است
یک جامعه شناس در گفتگو با عطنا مطرح کرد

فقدان سرمایه اجتماعی، نظام سیاسی را با چالش‌ روبرو می‌کند/ مهاجرت یکی از نتایج شکاف میان دولت و ملت است

یک استاد دانشگاه معتقد است: «نهادهای دولتی و حاکمیتی نقش مهمی در اعتماد عمومی دارند و در واقع عملکرد نهادهای اجتماعی و سیاسی است که اعتماد را خلق می‌کند یا باعث کاهش آن می‌شود.»
فضای مجازی را باید کنترل کرد/ باید به سمت اینترانت حرکت کنیم
یک جامعه شناس در گفتگو با عطنا:

فضای مجازی را باید کنترل کرد/ باید به سمت اینترانت حرکت کنیم

در حال حاضر در معرض تهدید جدی هستیم. طرح مجلس درباره ساماندهی فضای مجازی اولین گام در جهت داشتن برنامه برای مدیریت فضای مجازی است و البته نباید به روش‌های نادرست مثل قطع کردن اینترنت روی بیاوریم.
مدیریت فضای مجازی در آمریکا و کره جنوبی چگونه است؟
بررسی قوانین اینترنت در کشورهای دیگر (1)

مدیریت فضای مجازی در آمریکا و کره جنوبی چگونه است؟

TikTok و WeChat دو شبکه اجتماعی چینی هستند که در دنیا با استقبال روبه‌رو شده‌اند، اما در زمان ریاست جمهوری ترامپ استفاده از این اپلیکیشن‌ها در امریکا به دلیل نگرانی های امنیتی ممنوع اعلام شد.
پر بازدیدها
آخرین اخبار