۲۷ آبان ۱۳۹۵ ۰۲:۰۳
کد خبر: ۵۶۲۵۹
armaghan-irani-30

مراسم ثبت جهانی هنر نقالی، هزاره شاهنامه و ورزش پهلوانی در سازمان یونسکو، ۲۴ آبان طی آئینی با عنوان «ارمغان ایرانی، میراث جهانی» گرامی داشته شد.


به گزارش عطنا و به نقل از ایکنا مراسم «ارمغان ایرانی، میراث جهانی»؛ آئین گرامیداشت ثبت جهانی هنر نقالی، هزاره شاهنامه فردوسی و ورزش پهلوانی، عصر امروز دوشنبه، ۲۴ آبان از سوی بنیاد فردوسی در سالن آمفی‌تئاتر دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبائی برگزار شد.


در این مراسم که با حضور جمشید مشایخی، بازیگر پیشکسوت سینما، تئاتر و تلویزیون برگزار شد، میثم موحدفر؛ رئیس هیئت مدیره بنیاد فردوسی در سخنانی با اشاره به کارهای صورت گرفته در این بنیاد گفت: یونسکو، سازمان فرهنگ و تربیتی ملل متحد، مأموریتی خطیر به عهده دارد و آن ساماندهی به مقولات و موضوعات فرهنگی و هنری میان اقوام و ملل کشورهای مختلف است و باید گفت که یکی از کشورهایی که از جمله دلمشغولی‌های این سازمان برای ثبت میراث فرهنگی به حساب می‌آید، ایران است.


وی ادامه داد: ایران با پیشینه چند هزارساله تمدنی، سابقه فرهنگی غنی برای پرداختن دارد و این بنیاد افتخار دارد که توانسته است سه مقوله فرهنگی را که امروز به پاس این موفقیت در این مکان گردآمده‌ایم، در یونسکو ثبت جهانی نماید که عبارتند از هنر نقالی، هزاره شاهنامه و ورزش پهلوانی و باستانی.


 



ایران صاحب بن‌مایه فرهنگی و هنری بسیار غنی است


موحدفر تصریح کرد: وقتی کشوری یک سند مکتوب هزارساله به نام شاهنامه حکیم فردوسی را در اختیار دارد به این معنی است که صاحب بن‌مایه‌های فرهنگی و هنری بسیار غنی است که به این واسطه باید به خود ببالیم چرا که شاهنامه سرشار از نکات اخلاقی و تربیتی در عین داشتن فضای حماسی و تغزلی است.


وی به هنر نقالی اشاره کرد و گفت: این هنر دیرپای ایرانی منحصر به فرد بوده و در هیچ کجای دنیا معادل و مشابهی برای آن نمی‌توان یافت؛ نقل رزم و بزم متکی به شاهنامه و سایر داستان‌های آموزنده و از زمان ظهور اسلام و ورود آن به سرزمین ایران نقل‌های تاریخ دین، داستان پیامبران، امامان(ع) و قصص قرآنی که هر کدام به نوبه خود آموزنده و سرشار از پندهای اخلاقی است.


رئیس هیئت مدیره بنیاد فردوسی در ادامه افزود: وزرش پهلوانی و باستانی نیز به عنوان یکی از پدیده‌های کهن ایرانی و اجتماعی ضمن ترویج آئین و مرام پهلوانی موجب نوعی پیوست اجتماعی در تاریخ تمدن ایرانی شده است چنانکه با توسل به چنین هنری شاهد هستیم که گره از مشکلات مردم، شهروندان مسلمان و افراد آبرودار به واسطه انجام آئینی همچون گلریزان باز می‌شود و لذا چنین رسم نیکو و پسندیده‌ای که ابتکار فرهنگ ایرانی است نیز باید به نام این سرزمین اهورایی ثبت و ضبط شود.


وی در پایان سخنان خود گفت: مراسم امروز همچنین به خود به واسطه حضور استاد جمشید مشایخی از پیشکسوتان عرصه سینما، تئاتر و تلویزیون که به حق از جمله هنرمندانی است که شیفته آئین پهلوانی است می‌بالد و از این فرصت استفاده کرده و به پاس سال‌ها هنرآفرینی ایشان، آئینی نکوداشت نیز برای او در این مراسم برگزار خواهیم کرد.


این گزارش حاکی است، در ادامه این مراسم که حضار شاهد اجرای مجلس نقالی توسط پریسا سیمین‎مهر؛ هنرمند نقال بودند و همچنین آئین پهلوانی نیز با تنبک‌نوازی سیدمحمد نقیب‌زاده و عباس نارنجی برگزار شد با حضور پیشکسوتان ورزش پهلوانی شامل احمد دنیانور، ناصر عظیمی، علیرضا صفارزاده، داوود مکلکی، مهدی طاهری، محمدتقی طلوع‌کیان از خادمان ورزش پهلوانی و زورخانه‌ای همچون محمدعلی حساس، محمدرضا توپچی، محمد نجات‌مهر، محمدمهدی هدایت، بیژن بشیری با اهدای لوح سپاسنامه و ردای پهلوانی تقدیر شد.


 



مشایخی: اخلاق، انسانیت و آدمیت را از ورزش پهلوانی آموختم


 سپس جمشید مشایخی برای اهدای لوح نکوداشت به روی صحنه آمد که در سخنان کوتاهی ضمن تقدیر از برگزار‌کنندگان این مراسم گفت: من اخلاق، انسانیت و آدمیت را از ورزش پهلوانی و مرشدان زورخانه‌ها از کودکی تا‌کنون آموخته‌ام و باید همینجا از بانوان نقال که گردآفریدان عصر حاضر هستند کمال تشکر را برای فعالیتشان برای احیای فرهنگ ایرانی داشته باشم.


 وی ادامه داد: نباید نام شهدای دوران دفاع مقدس را نیز فراموش کنیم که ایشان نیز به حق پهلوانان و یلان این عرصه و زمان بودند که اگر امروز چنین با آرامش خاطر در این مکان حضور داریم به پاس خون پاک ایشان است.


 در ادامه این مراسم ضمن پخش فیلم مراسم ثبت جهانی سه میراث فرهنگی ایرانی در یونسکو به همت بنیاد فردوسی، عباس کریمی؛ سردبیر روزنامه صبا، شعری را در قالب غزل خواند و پیش از آن با حضور جمشید مشایخی از بانوان نقال به نام‌های سارا عباسپور، فهیمه باروتچی، فرنگیس طوسی، مینو منصوری، مهدیس کرمی‌پور تقدیر شد.


 همچنین مهبد کرمی‌پور، حسین جوادی، حسین ظاهری نیز از جمله نقالان جوان و با آتیه‌ای بودند که به آنها سپاسنامه اهدا شد و در پایان نیز از حضور محمدعلی سجادی، نویسنده و کارگردان سینما با اهدای یک لوح سپاس تقدیر و تشکر به عمل آمد.


 در پایان این مراسم نیز حضار به تماشای فیلم تمرینی برای اجرا به کارگردانی محمدعلی سجادی نشستند.


عکس: شکیبا شیرازی تهرانی


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار