۰۶ خرداد ۱۳۹۷ ۱۰:۱۷
کد خبر: ۱۹۲۹۸۵
دکتر رسول سرائیان، معاون وزیر اطلاعات و فناوری اطلاعات

معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به موضوع اطمینان به پیام‌رسان‌های داخلی و موضوع حفظ حریم خصوصی گفت: امنیت (security) یکی از مهم‌ترین ویژگی‌هایی است که برای ساخت هر برنامه‌ای از آن استفاده می‌کنند زیرا بحث حریم خصوصی را تمام مردم جهان به‌ رسمیت می‌شناسند و خواهان حفظ آن توسط مدیریت برنامه‌ای هستند که از آن استفاده می‌کنند بنابراین مردم نباید دغدغه‌ تهدید حریم خصوصی داشته باشند.


به گزارش خبرنگار عطنا، نشست «در حال اتصال . . .» (CONNECTING ) با حضور دکتر مهدی منتظرقائم، مدیرگروه ارتباطات دانشگاه تهران، دکتر باقر انصاری، عضو هیئت علمی گروه حقوق بشر‌ دانشکده حقوق دانشگاه شهیدبهشتی و دکتر رسول سرائیان، معاون وزیر اطلاعات و فناوری اطلاعات با اجرای شهریار ربانی، سه‌شنبه، 25 اردیبهشت‌ماه به مناسبت روز جهانی ارتباطات به همت انجمن علمی- دانشجویی ارتباطات دانشگاه تهران در دانشکده علوم اجتماعی این دانشگاه برگزار شد.


در این نشست، رسول سرائیان، رئیس سازمان فناوری اطلاعات در خصوص اینکه چقدر زیرساخت برای شبکه ملی اطلاعات فراهم است گفت: ارتباطات ابتدا از ابزارهایی مثل دود و آتش شروع شد، اولین فناوری در حوزه ارتباطات تلگراف بود که کار آن وصل کردن شهرها به ‌یکدیگر بود.


وی افزود: بعد از تلگراف وارد تلفن ثابت شدیم که خانه‌ها را به‌ هم وصل کرد و بعد از تلفن ثابت، موبایل به‌عنوان راه ارتباطی میان افراد استفاده شد و امروز اینترنت اشیاء، اشیا و انسان را به‌ هم وصل می‌کند، هفت‌ میلیارد شیء متصل شده و برآوردها از سال ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۵ اتصال بیست‌وپنج میلیارد شیء به ‌هم را می‌دهد بنابراین در سمت ارتباطات یک سیر تحول از دود، آتش، شهر، منزل، انسان و اشیا شکل گرفت.


سرائيان در توضیح اینترنت اشیاء گفت: در اینترنت اشیاء دو حوزه ارتباطات و اطلاعات وجود دارد، در حوزه ارتباطات اینترنت اشیاء هر شی‌ای را که خداوند عالم خلق کرده است بتوان تغییرات آن را اندازه گرفت و بعد این تغییرات متصل را منتقل کند، این شی را می‌شودCONNECTED  و بعد هوشمند کرد و وقتی هوشمند شد می‌توان آن مدیریت کرد.


 معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در خصوص حوزه اطلاعات اینترنت اشیاء بیان کرد: ابتدا « MAIN FRAME » یا چارچوب اصلی به‌ وجود آمد، بعد شبکه‌های محلی کامپیوتر و سپس شبکه‌های LAN شکل گرفت و در آخر هم شبکه‌ی شبکه‌ها به وجود آمد که اسم آن را «اینترنت» گذاشتیم.


وی درباره چگونگی شکل‌گیری فضای مجازی اظهار کرد: از همزیستی مسالمت‌آمیز بخش ارتباطات و اطلاعات اینترنت اشیاء در دنیا فضایی به اسم فضای مجازی شکل گرفت، از وقتی که فناوری‌های ارتباطی را با فناوری‌ها اطلاعاتی ادغام و یکپارچه می‌کنیم نتیجه آن فضای مجازی می‌شود.


سرائیان از سه رکن موجود فضای مجازی تحت عنوان زیرساخت، محتوا و خدمات سخن گفت و بیان کرد: شبکه ملی اطلاعات بخش زیرساخت فضای مجازی است.



سه سطح شبکه ملی اطلاعات



رئیس سازمان فناوری اطلاعات با اشاره به ایجاد زیرساخت برای شبکه ملی اطلاعات، گفت: شبکه ملی اطلاعات را می‌توانیم سطح‌بندی کنیم، یک سطح در اتصال محیط بین‌الملل است که در واقع ما یک‌سری دروازه‌های ورود داریم که مثل گمرک عمل می‌کند، این دروازه‌ها ارتباط‌های بین‌المللی‌مان  اعم از مکالمه و ارتباط اینترنت را فراهم می‌کند، امروزه شش تا هشت درگاه برای ارتباط بین‌الملل فراهم شده است پس توانسته‌ایم پایداری محیط بین‌الملل خود را افزایش دهیم.


او ادامه داد: سطح دیگر، ارتباط بین استانی است که به‌صورت زیرساختی فراهم شده و شما می‌توانید به راحتی ارتباطات، مکالمات و دسترسی به اینترنت خود را در کل کشور ردوبدل کنید.


سرائیان کلیدی‌ترین لایه شبکه ملی اطلاعات را «دسترسی» معرفی کرد و گفت: امروزه در تمامی شهرهای کشور اینترنت نسل چهارم قابل دسترس است و برترین بخش شبکه ملی اطلاعات بخش دسترسی است.


دبیر شورای اجرایی فناوری اطلاعات واژه «ملی» در شبکه ملی اطلاعات را مهم دانست و بیان کرد: از جهت ملی بودن این شبکه می‌توان به سه خصیصه اصلی از جمله امنیت، پایداری و بومی بودن اشاره کرد.


سرائیان در رابطه با اطمینان به پیام‌رسان‌های داخلی و موضوع حفظ حریم خصوصی گفت: امنیت (security) یکی از مهمترین ویژگی‌هایی است که برای ساخت هر برنامه‌ای از آن استفاده می‌کنند زیرا بحث حریم خصوصی را تمام مردم جهان به‌ رسمیت می‌شناسند و خواهان حفظ آن توسط مدیریت برنامه‌ای هستند که از آن استفاده می‌کنند، مردم نباید دغدغه‌ تهدید حریم خصوصی داشته باشند.



از همزیستی مسالمت‌آمیز بخش ارتباطات و اطلاعات اینترنت اشیاء در دنیا فضایی به اسم فضای مجازی شکل گرفت، از وقتی که فناوری‌های ارتباطی را با فناوری‌ها اطلاعاتی ادغام و یکپارچه می‌کنیم نتیجه آن فضای مجازی می‌شود.

وی افزود: قبل از اینکه نسل سه و چهار اینترنت وارد ایران شود کسی از فضای مجازی به ‌صورت فراگیر کنونی مطلع نبود و یک دیدگاه ده‌ساله در خصوص این موضوع داریم، نسل سه در سال ۲۰۰۳ در دنیا تجاری‌سازی و سه سال است که از آن بهره‌مند هستیم در حالی که اینترنت نسل چهار در سال ۲۰۱۱ در دنیا تجاری‌سازی و دو سال است که از آن استفاده می‌کنیم.


معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات به حفظ اطلاعات شخصی کاربران فضای مجازی اشاره کرد و گفت: باید شواهد و قراینی که از سوی حاکمیت و مراکز ذی‌ربط به مردم ابلاغ می‌شود در طول زمان برای کاربران اثبات شود، داشتن قانون در این زمینه از ملزومات است و مطالبات مردم از قوه قضاییه موجب پیگیری‌های قانونی بیشتر می‌شود.


سرائیان در پایان گفت: داده، نفت آینده دنیاست، نفت از نظر کمی تمام می‌شود اما از داده هرچه استفاده کنیم ارزش بیشتری پیدا کرده و ثروتش زیادتر می‌‌شود، داده منشأ کسب‌وکار و درآمد و نوآوری است و اهمیت بسیار زیادی دارد، جهان کنونی در ابتدای مسیر صادرات داده است.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
مطالب دیگر
چگونه مسائل جنسی را به کودک آموزش دهیم؟
یک استاد دانشگاه در گفتگو با عطنا بررسی کرد

چگونه مسائل جنسی را به کودک آموزش دهیم؟

تربیت جنسی امری ضروری است و آموزش آن را از هر سنی که کودک شروع به سوال پرسیدن می کند باید شروع کرد. اما به طور کلی اولین زمان برای این آموزش 3 تا 5 سالگی است. چون کودک در این برهه سنی کنجکاوی هایی دارد
فقدان سرمایه اجتماعی، نظام سیاسی را با چالش‌ روبرو می‌کند/ مهاجرت یکی از نتایج شکاف میان دولت و ملت است
یک جامعه شناس در گفتگو با عطنا مطرح کرد

فقدان سرمایه اجتماعی، نظام سیاسی را با چالش‌ روبرو می‌کند/ مهاجرت یکی از نتایج شکاف میان دولت و ملت است

یک استاد دانشگاه معتقد است: «نهادهای دولتی و حاکمیتی نقش مهمی در اعتماد عمومی دارند و در واقع عملکرد نهادهای اجتماعی و سیاسی است که اعتماد را خلق می‌کند یا باعث کاهش آن می‌شود.»
فضای مجازی را باید کنترل کرد/ باید به سمت اینترانت حرکت کنیم
یک جامعه شناس در گفتگو با عطنا:

فضای مجازی را باید کنترل کرد/ باید به سمت اینترانت حرکت کنیم

در حال حاضر در معرض تهدید جدی هستیم. طرح مجلس درباره ساماندهی فضای مجازی اولین گام در جهت داشتن برنامه برای مدیریت فضای مجازی است و البته نباید به روش‌های نادرست مثل قطع کردن اینترنت روی بیاوریم.
مدیریت فضای مجازی در آمریکا و کره جنوبی چگونه است؟
بررسی قوانین اینترنت در کشورهای دیگر (1)

مدیریت فضای مجازی در آمریکا و کره جنوبی چگونه است؟

TikTok و WeChat دو شبکه اجتماعی چینی هستند که در دنیا با استقبال روبه‌رو شده‌اند، اما در زمان ریاست جمهوری ترامپ استفاده از این اپلیکیشن‌ها در امریکا به دلیل نگرانی های امنیتی ممنوع اعلام شد.
پر بازدیدها
آخرین اخبار