۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۷ ۰۳:۴۷
کد خبر: ۱۸۳۷۴۸
abdolmalki

عضو هیئت علمی دانشکده معارف اسلامی و اقتصاد دانشگاه امام صادق(ع) گفت: جایگزینی یورو به جای دلار به نفع ماست، کشور ما همین الان هم مبادلات دلاری را با هزینه بالا انجام می‌دهد چون تحریم‌های دلار از بین نرفته و از مبادی رسمی نمی‌توان حتی یک دلار جابه‌جا کرد.


به گزارش عطنا به نقل از روزنامه صبح نو، حجت‌الله عبدالملکی با تأکید به این موضوع که بحران‌های ارزی به‌خاطر یک نوع راحت‌طلبی است که در نظام بانکی کشور وجود دارد و بخشی از آن هم شاید به خاطر تأثیر هژمونی آمریکا روی تعدادی از مسوولان و کارشناسان کشور است، ادامه داد: راه‌حل این است که ما به این سمت بریم که نیاز واقعی به ارز متخاصم یعنی دلار را کاهش دهیم که مؤثرترین روش آن انعقاد پیمان‌های پولی دوجانبه است که به لحاظ قانونی هم دولت موظف به تحقق آن است.


این کارشناس اقتصادی تأکید کرد: دلار متأسفانه تبدیل به معیار ارزیابی پول‌های دنیا شده و از سال 1946 به بعد با کلاه گشادی که دولت آمریکا بر سر ملت‌ها گذاشته، با گول زدن ملت‌ها؛ آنها به این معیار بین‌المللی پول عادت کردند.


وی با بیان این مطلب که باید دلار را از ابتدا حذف می‌کردیم، گفت: جایگزینی یورو به جای دلار به نفع ماست، کشور ما همین الان هم مبادلات دلاری را با هزینه بالا انجام می‌دهد چون تحریم‌های دلار از بین نرفته و از مبادی رسمی نمی‌توان حتی یک دلار جابه‌جا کرد، استفاده از حواله کردن دلار از طریق صرافی‌ها و روش‌های دیگر با هزینه خیلی بالا در حال انجام است، ما این هزینه را برای یورو هم داریم که کمتر است، مبادله با این پول برای ما ارزان‌تر تمام می‌شود.


عبدالملکی افزود: البته ما به دیپلماسی اقتصادی قوی‌تر نیاز داریم، باید شرکای خارجی که مایل به مبادله با دلار هستند را برای استفاده از یورو قانع کنیم؛ مقامات پولی و سیاست خارجی کشور باید تعاملات جدی انجام دهند، برای مثال اگر بخواهید در هند یورو را جایگزین دلار کنید طبیعتاً باید دستگاه دیپلماسی ورود و به بانک مرکزی کمک کند، حتی شاید مذاکرات در سطوح بالای اقتصادی-سیاسی لازم باشد تا این امر محقق شود  وگرنه ممکن است این اتفاق با هزینه بیشتری روبه‌رو شود.


این کارشناس اقتصادی با تأکید بر این موضوع که به‌طور متوسط قطعاً یورو برای ما به صرفه‌تر است به شرط آن که پشتیبانی‌های لازم صورت بگیرد و دائمی نشود، خاطر نشان کرد: ما نباید خودمان را در دام یک پول متخاصم بیندازیم، اصل در اقتصاد مقاومتی این است که نباید خود را به یک کشور یا یک پول وابسته کنیم حتی اگر پول کشور دوست باشد؛ باید شرکای استراتژیک متنوع داشته باشیم، تا شکنندگی ایجاد نشود.


وی در ادامه به راه‌حل دیگری برای شکست انحصار دلار اشاره و با بیان این که مدتی است در ادبیات اقتصادی دنیا موضوعی به نام پیمان‌های دوجانبه پولی مطرح شده، گفت: پیمان‌های دوجانبه پولی قراردادی بین بانک‌های مرکزی دو کشوری است که با هم تجارت دارند، که معاملات را با پول‌های ملی خود انجام می‌دهند و این موضوع به روند معاملات سرعت می‌بخشد. این کارشناس اقتصادی افزود: پیمان پولی دوجانبه مؤثرترین روش برای حذف همه پول‌های خارجی مهاجم از جمله دلار و یورو است، استفاده از یورو هم خیلی مفید نیست چرا که وابستگی به یک پول خارجی برای کشور خسارت به بار می‌آورد و به اقتصاد آن ضربه می‌زند.


وی با تأکید به این موضوع که تجارت بر اساس طرح پیمان‌های پولی دوجانبه، امری متداول است، تصریح کرد: برای نمونه چین که پس از آمریکا دومین دارنده مخازن ذخایر دلار است بیش از 30 پیمان پولی دوجانبه امضا کرده است. در بند 21 سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی به مسأله تقابل هوشمند با تهدیدات دشمن یعنی همین مسأله تحریم دلار و حتی تحریم سوئیفت که از جنس یورو است، تأکید شده؛ این موارد نمونه‌ای از تهدیدات برای اقتصاد ما هستند.


این کارشناس اقتصادی با بیان این که با تحریم سوئیفت اروپایی هم کشور ما مشکل پرداخت با یورو داشت، گفت: مقاومت کردن و نشان دادن عکس‌العمل به این تهدیدات دشمن؛ ما را به سمتی می‌برد که این پول‌های متخاصم اعم از دلار و یورو را حذف کنیم، البته به یورو برای تأمل با کشورهای اروپایی نیاز داریم اما خارج از این مورد استفاده از یورو هم ضرورتی ندارد.


وی با بیان این موضوع که در سیاست‌های کلی برنامه ششم که در 80 بند توسط رهبر معظم انقلاب ابلاغ شد، به پیگیری پیمان‌های دوجانبه پولی تأکید شده، افزود: یادمان باشد یکی از علل شکل گیری بحران‌های ارزی چه بحران دلار که الان است و چه بحران یورو که شاید در چندسال آینده شاهد آن باشیم این است که کشور برای تعاملات نیاز به ارزهای خارجی آن هم در حجم زیاد داشته باشد یعنی ریشه و پایه بحران دلار این است که ما سعی داریم با اغلب کشورهای دنیا با دلار آمریکا معامله کنیم.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
مطالب دیگر
فضای اقتصادی و سیاسی کشور به بیکاری فارغ‌التحصیلان دانشگاهی دامن زده است/ بوروکراسی در ایران نفس اقتصاد را گرفته است
یک استاد اقتصاد در گفتگو با عطنا:

فضای اقتصادی و سیاسی کشور به بیکاری فارغ‌التحصیلان دانشگاهی دامن زده است/ بوروکراسی در ایران نفس اقتصاد را گرفته است

«اگر ما با حجم بالایی از این بیکاران مواجه هستیم، دلیل آن ضعف اقتصاد کشور همچون پایین بودن سرمایه‌گذاری، اقتصاد کوچک، فضای کسب و کار نامطلوب و ارتباط اقتصادی بد با دنیای خارج است.»
توصیه‌های جواد صالحی اصفهانی به دولت سیزدهم
در گفتگوی اختصاصی با عطنا مطرح شد

توصیه‌های جواد صالحی اصفهانی به دولت سیزدهم

اتخاذ رویکری متعادل در تجارت مهم است. تجارت با چین اهمیت دارد ولی باید در محیطی رقابتی انجام گیرد. در این زمینه اروپا نقش مهمی دارد ولی روسیه چنین نیست، چراکه آنها هم مانند ایران صادرکنندۀ انرژی هستند
آینده بازار بورس؛ اصلاحی یا ریزشی؟
یک کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با عطنا بررسی کرد

آینده بازار بورس؛ اصلاحی یا ریزشی؟

اتفاق‌های چند ماه اخیر اثرات خود را بر قیمت نمادها در بازار سرمایه گذاشته‌ و به نظر می‌رسد در حال حاضر نیاز به یک اصلاح یا استراحت دارد. از این به بعد اگر قرار است شاهد روند متفاوتی باشیم باید منتظر اخبار...
راهکارهایی برای مهار اَبَرتورم احتمالی در اقتصاد ایران
یک استاد دانشگاه در گفتگو با عطنا بررسی کرد

راهکارهایی برای مهار اَبَرتورم احتمالی در اقتصاد ایران

در صورت ادامه سوء مدیریت داخلی، تداوم تحریم ها و مشکلات مربوط به فقدان برنامه منسجم برای کنترل شیوع ویروس کرونا، امسال و سال های آتی، زنگ خطر شعله ورتر شدن تورم های بالاتر در اقتصاد ایران به صدا در خواهد...
اقتصاد
رویکرد دانش بنیان یاری‌گر اقتصاد ایران است
حجت الاسلام علی بنایی در گفتگو با عطنا؛

رویکرد دانش بنیان یاری‌گر اقتصاد ایران است

استادیار دانشگاه علامه طباطبایی معتقد است دستگاه های دولتی با استفاده از مشوق های لازم می‌توانند صنایع و شرکت های بزرگ را به سمت فعالیت های دانش بنیان و حمایت از آن ها سوق دهند.
پر بازدیدها
آخرین اخبار