۳۱ فروردين ۱۳۹۷ ۲۲:۱۷
کد خبر: ۱۸۳۳۹۷
مناظره دانشجویی با موضوع «شکاف نسلی» در حضور استادان رشته مشاوره

مدیر گروه و استادیار رشته مشاوره دانشگاه علامه‌طباطبائی با بیان اینکه برای رشد و تحول جامعه نه تنها باید بین نسل‌ها تفاوت وجود داشته باشد بلکه شکاف نسلی هم لازم است، گفت: شکاف نسلی، تفاوت بین دو نسل در یک رابطه تعاملی است اما گسست تغییر پارادایم‌های کلی و گفتمان غالب است.


به گزارش عطنا، دهمین نشست از سلسله‌ نشست‌های «سه‌شنبه‌های مشاور‌ه‌ای» با عنوان «شکاف نسلی و عوامل آن» به همت انجمن مشاوره ایران، گروه مشاوره و انجمن علمی-دانشجویی مشاوره دانشگاه علامه‌طباطبائی با سخنرانی دکتر آتوسا کلانترهرمزی، مدیر گروه و استادیار رشته مشاوره دانشگاه علامه‌طباطبائی، دکتر کیومرث فرح‌بخش، دانشیار رشته مشاوره دانشگاه علامه‌طباطبائی و دکتر حمید علی‌زاده، استاد تمام رشته روان‌شناسی و آموزش کودکان استثنایی دانشگاه علامه‌طباطبائی و با حضور دانشجویان و دیگر استادان مشاوره، سه‌شنبه، 28 فروردین‌ماه در دانشکده‌ روان‌شناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه‌طباطبائی برگزار شد.


آتوسا کلانترهرمزی، مدیر گروه و استادیار رشته مشاوره دانشگاه علامه‌طباطبائی در ابتدای سخنان خود به تاریخچه وجودی «سه‌شنبه‌های مشاور‌ه‌ای» اشاره کرد و گفت: «سه‌شنبه‌های مشاور‌ه‌ای» ظرفیت، امکان و فرصتی است که به دانشجویان ما داده شده است ولی متاسفانه استفاده درستی از آن نمی‌شود و حیف است که از این فرصت، درست استفاده نشود و بهتر است دانشجویان از این امکان برای رشد و ارتقای خود از آن استفاده کنند.


وی با اشاره به نقش و وظیفه دانشجو و استاد در آموزش و پرورش گفت: اگر تمام آموزش‌ها از طریق استاد و یکطرفه باشد، آن رشد و تحولی که مورد نظر است صورت نمی‌گیرد.


مدیرگروه مشاوره دانشگاه علامه‌طباطبائی یکی از وظایف مشاور را «پاسخگویی» دانست و گفت: باید ابعاد مختلف سامانه پاسخ‌دهی را در خود درونی و عملیاتی کنیم که یکی از ابعاد آن، مسئولیت‌پذیری است.


کلانترهرمزی در مورد پربار کردن سه‌شنبه های مشاوره‌ای بیان کرد: من از همه همکارانم خواهش می‌کنم که در این جلسات حضور پیدا کنند و با همه استادها هم در این زمینه مکاتبه خواهم کرد.و وی به دانشجویان تاکید کرد که تحت هیچ شرایطی وقت «سه‌شنبه‌های مشاور‌ه‌ای» خود را برای کار‌‌های دیگر خالی نکنند.


مدیرگروه مشاوره دانشگاه علامه‌طباطبائی با اشاره به اینکه «سه‌شنبه‌های مشاور‌ه‌ای» برای تقویت مهارت‌ها در مسائلی مانند فرهنگ‌پذیری، دین، قانون‌مداری و قانون‌گریزی مفید است، گفت: اینها جزئی از زندگی ما است و باید در ما مشاورها درونی شود.


کلانترهرمزی افزود: نیازی نیست برای هر جلسه‌ای، یک موضوع یا استاد مشخصی صحبت کند، می‌توان یک موضوع را در چندین جلسه و با استادهای مختلف واکاوی کرد.



«تحول‌محوری» را جایگزین «اطلاعات‌محوری» کنیم



وی به دانشجویان توصیه کرد سعی کنند بیشتر از «اطلاعات‌محوری» که صرف تزریق اطلاعات از استاد به دانشجو است به «تحول‌محوری» که تأمل عمیق در مفاهیم، قرار گرفتن در مسیر رشد و تقویت ویژگی‌های انسانی است و به خود ادراکی کمک می‌کند، اهمیت دهند و افزود: سعی کنیم از «اطلاعات‌محوری» و صرف مدل طبیعی و تزریقی که اطلاعات را به ما تزریق ‌کنند به «تحول‌محوری» گرایش پیدا کنیم، برای دستیابی به چنین امکانی باید «خود ادراکی» داشته باشیم و تمام‌جوانب را مانند یک پازل در کنار هم قرار دهیم. هرچه استادها یکطرفه به دانشجویان آموزش دهند، تحولی در آنها اتفاق نخواهد افتاد چرا که مفاهیم، عمیق نمی‌شوند و سطحی با آن برخورد خواهد شد.


مدیرگروه مشاوره دانشگاه علامه‌طباطبائی تاکید کرد: اگر می‌خواهید مشاور‌ه‌ای اثر بخش داشته باشید باید آدم باشید، برای آدم بودن، در مسیر رشد قرار گرفتن، ویژگی‌های انسانی را در خود پیاده کردن خیلی لازم است.


کلانترهرمزی در بخش دیگری از سخنان خود کفت: سه نوع اختلاف، شکاف و گسست نسل‌ها وجود دارد. برای رشد و تحول جامعه نه تنها تفاوت بین نسل‌ها باید وجود داشته باشد بلکه شکاف نسلی هم لازم و ضروری است. در مورد شکاف نسل‌ها فکر کنم سوءتفاهم‌‌‌ صورت گرفته است.


مدیرگروه مشاوره دانشگاه علامه‌طباطبائی با بیان تعریفی از شکاف نسلی گفت: شکاف نسل، تفاوت بین دو نسل در یک رابطه تعاملی در درون کلیت فرهنگی ما است.


وی افزود: اینکه ما فکر کنیم باید انطباق صورت گیرد و نسل جوان فکر کنند والدین ما باید با ما انطباق کامل پیدا کنند و برعکس، اصلا امکان پذیر نیست و نباید از هیچ دو نسلی انتظار این انطباق را داشته باشیم. اگر قرار است رشد و پیشرفت صورت گیرد اتقاقاً بوسیله «شکاف نسلی» است. آن چیزی که می‌تواند اشکال ایجاد کند «گسست نسلی» است.


کلانترهرمزی در ادامه افزود:گسست نسلی یعنی اینکه یک پارادایم معرفتی بر ما غالب می‌شود و گفتمان و همه چیز تغییر کند. وقتی پارادایم معرفتی بر ما حاکم ‌شود آن‌وقت گسست‌ها اتفاق می‌افتد. در جامعه ما ممکن است در بعضی مواردگسست وجود داشته باشد ولی به حول قوه الهی هنوز به ‌این گسست نرسید‌ه‌ایم. چرا که گسست نسلی می‌تواند هویت جامعه را از آن بگیرد.


وی با بیان اینکه بحث اصلی در اینجا «هم‌فهمی» است تصریح کرد: به عبارت دیگر ما باید نسل جدید را بفهمیم و متقابلاً نسل جدید هم بتواند ما را بفهمد.


مدیرگروه مشاوره دانشگاه علامه‌طباطبائی افزود: اگر قرار است یکطرفه فکر کنیم و این فهمیدن فقط از نسل من به شما باشد این شکاف تبدیل به انقطاع و گسست می‌شود. دو نسل متفاوت باید تلاش کنند به هم‌فهمی برسند، معرفت‌شناسانه و بدون تلاش برای به کرسی نشاندن حرف خود گفت‌وگو کنند.


آتوسا کلانترهرمزی، مدیر گروه و استادیار رشته مشاوره دانشگاه علامه‌طباطبائی در پایان گفت: «دیگران» نمی‌توانند به ما می‌گویند که چه کاری باید انجام دهیم چون از جنس ما نیستند، فرهنگشان با ما تفاوت دارد ما تفاوت دارند و شکاف نسل در درون متنِ فرهنگ صورت می‌گیرد. سعی کنیم این تمایزیافتگی را درک کنیم و شرایط را تجزیه و تحلیل کنیم.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
مطالب دیگر
چگونه مسائل جنسی را به کودک آموزش دهیم؟
یک استاد دانشگاه در گفتگو با عطنا بررسی کرد

چگونه مسائل جنسی را به کودک آموزش دهیم؟

تربیت جنسی امری ضروری است و آموزش آن را از هر سنی که کودک شروع به سوال پرسیدن می کند باید شروع کرد. اما به طور کلی اولین زمان برای این آموزش 3 تا 5 سالگی است. چون کودک در این برهه سنی کنجکاوی هایی دارد
فقدان سرمایه اجتماعی، نظام سیاسی را با چالش‌ روبرو می‌کند/ مهاجرت یکی از نتایج شکاف میان دولت و ملت است
یک جامعه شناس در گفتگو با عطنا مطرح کرد

فقدان سرمایه اجتماعی، نظام سیاسی را با چالش‌ روبرو می‌کند/ مهاجرت یکی از نتایج شکاف میان دولت و ملت است

یک استاد دانشگاه معتقد است: «نهادهای دولتی و حاکمیتی نقش مهمی در اعتماد عمومی دارند و در واقع عملکرد نهادهای اجتماعی و سیاسی است که اعتماد را خلق می‌کند یا باعث کاهش آن می‌شود.»
فضای مجازی را باید کنترل کرد/ باید به سمت اینترانت حرکت کنیم
یک جامعه شناس در گفتگو با عطنا:

فضای مجازی را باید کنترل کرد/ باید به سمت اینترانت حرکت کنیم

در حال حاضر در معرض تهدید جدی هستیم. طرح مجلس درباره ساماندهی فضای مجازی اولین گام در جهت داشتن برنامه برای مدیریت فضای مجازی است و البته نباید به روش‌های نادرست مثل قطع کردن اینترنت روی بیاوریم.
مدیریت فضای مجازی در آمریکا و کره جنوبی چگونه است؟
بررسی قوانین اینترنت در کشورهای دیگر (1)

مدیریت فضای مجازی در آمریکا و کره جنوبی چگونه است؟

TikTok و WeChat دو شبکه اجتماعی چینی هستند که در دنیا با استقبال روبه‌رو شده‌اند، اما در زمان ریاست جمهوری ترامپ استفاده از این اپلیکیشن‌ها در امریکا به دلیل نگرانی های امنیتی ممنوع اعلام شد.
پر بازدیدها
آخرین اخبار