۲۸ فروردين ۱۳۹۷ ۱۱:۰۸
کد خبر: ۱۸۲۵۶۶
شهره ماهی‌صفت، مدیرمسئول نشریه خورشید وطن

مدیرمسئول هفته‌نامه خورشید وطن با تاکید بر لزوم مستقل شدن رسانه‌ها از دولت و اهمیت لایحه در این امر گفت: هر دولتی که عوض می‌شود سیاست‌های رسانه‌ها هم عوض می‌شود و به رنگ دولت منتخب در می‌آیند. از دولت خواهش می‌کنم لایحه سازمان نظام روزنامه‌نگاری را به خودِ «خویشتن رسانه‌ها» واگذار کند.


به گزارش عطنا، نخستین نشست تخصصی «بررسی پیش‌نویس لایحه سازمان نظام روزنامه‌نگاری» با حضور معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مدیر دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌ها، مشاور کمیسیون فرهنگی مجلس، اصحاب رسانه و مطبوعات و استادان ارتباطات و حقوق دوشنبه، ۲۰ فروردین‌ماه در دفتر مطالعات برنامه‌ریزی رسانه‌ها برگزار شد.


شهره ماهی‌صفت، مدیرمسئول هفته‌نامه خورشید وطن و روزنامه‌نگار در ابتدای سخنان خود یادآور شد که زنده‌یاد کاظم معتمدنژاد پیش‌نویس این لایحه را به انجمن صنفی روزنامه‌نگاران ایران پیشنهاد دادند.


وی ضمن انتقاد از عدم حضور اعضای کمیسیون‌های مجلس گفت: احترام و خودباوری روزنامه‌نگاران که ضعیف شده باید برگردد، وقتی ما می‌گوییم ضعف و مشکل داریم، قطعا دولت از سر دلسوزی سعی می‌کند برای این نهاد و مجموعه رسانه‌ها تصمیم‌گیری کند و این اصلا درست نیست.


مدیرمسئول هفته‌نامه خورشید وطن تاکید کرد: وقتی پای منافع ملی به میان می‌آید فارغ از گرایش سیاسی که خبرنگاران در آن قلم می‌زنند باید جزء تیم ملی شوند.


ماهی‌صفت گفت: با وجود مشکلات فراوانی که در سطح کشور وجود دارد و هر روز بیشتر می‌شود از دولت خواهش می‌کنم این موضوع را به خودِ «خویشتن رسانه‌ها» واگذار کند.


وی افزود: هرگز نمی‌توانیم کاری که صنفی است بیایم آن را دولتی کنیم. هر جا دولت در چنین تشکیلاتی قدم گذاشته، کار با نقایص فراوانی روبه‌رو و مشکلات بیشتر شده است.



شبکه‌های اجتماعی در لایحه گنجانده نشده است!



این روزنامه‌نگار تصریح کرد: دولت در برخی از مواد این لایحه گفته است سازمان نظام روزنامه‌نگاری از طریق هدایای شهرداری، دولت و کلاس‌های آموزشی تامین شود. از طرف دیگر خیل عظیم شبکه‌های مجازی را داریم که متاسفانه در این لایحه گنجانده نشده است.


ماهی‌صفت با تاکید بر اینکه ما باید توقعات و انتظارات را به «خویشتن خویش» که انجمن‌های صنفی است، منتقل کنیم، گفت: انجمن‌های صنفی باید تقویت و مشکلاتی که مربوط به مسکن، معیشت، تامین اجتماعی و غیره روزنامه‌نگاران است سرشکن شود.


وی از عدم استقلال رسانه‌ها انتقاد کرد و گفت: ما یک تجربه به اسم «ایرنا» و «همشهری» و نظایر آن داریم، هر دولتی که عوض می‌شود سیاست‌های آنها هم عوض می‌شود و به رنگ دولت منتخب در می‌آیند.


مدیرمسئول هفته‌نامه خورشید وطن به پیشینه‌ای از تجربه خود اشاره کرد و تصریح کرد: کمک از دولت و روابط عمومی‌ها، وارد تعاملات غیرحرفه‌ای شدن و نشان دادن ضعف از خود توسط روزنامه‌نگاران و مدیران اشتباه محض است و باعث وابستگی رسانه‌ها به دولت می‌شود و در نتیجه دخالت کسانی که متخصص و حرفه‌ای نیستند به وجود آمده است.



در همه کشورها رسانه‌ها حرف اول را می‌زنند


ماهی صفت به ماده 16 لایحه نظام روزنامه‌نگاری انتقاد کرد و گفت: در ماده 16 گفته شده ما تسهیلات مادی و معنوی ارائه می‌دهیم و تردد وسایل آنها را تسهیل می‌کنیم، اول اینکه این تسهیلات کدام یک از مشکلات خبرنگاران را رفع می‌کند و دوم اینکه از چه منبعی تسهیلات مادی و معنوی این تسهیلات را تامین می‌کنید؟


وی اظهار کرد: موافق طرح جامع رسانه‌ای هستم اما نه دولتی؛ صنفی‌گرایی در همه ابعاد سازوکار حرفه خبرنگاری ضروزت دارد، یعنی ما باید قدرت صنفی‌گرایی را به جامعه خبری تزریق کنیم؛ همچنین به شکل وسیع‌تری از کارشناسان، استادان و پیشکسوتان عرصه رسانه‌ای کشور استفاده کنیم.


شهره ماهی‌صفت، مدیر مسئول هفته‌نامه خورشید وطن در پایان گفت: راه نجات ما این است که باری را از روی دوش دولت برداریم نه اینکه با مظلوم‌نمایی و درخواست کمک، اجازه دخالت در امور حرفه خودمان را به دولت بدهیم.


گفتنی است در این نشست محمد سلطانی‌فر، معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، حمید ضیایی‌پرور، مدیر دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌ها، باقر انصاری، استاد حقوق دانشگاه شهید بهشتی، امیرعباس فتاح‌زاده، مدیرمسئول روزنامه سپید و هفته‌نامه رسانه، محمدرضا راه‌چمنی، صاحب امتیاز روزنامه اسرار، مهدی محسنیان‌راد، استاد ارتباطات دانشگاه امام صادق(ع)، سیدمحسن بنی‌هاشمی، عضو هیئت علمی مدیریت رسانه دانشگاه صدا و سیما و مهدی اسلامی، رئیس مرکز تحقیقات اقتصاد خلاق دانشگاه آزاد اسلامی و مشاور کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی حضور داشتند و به ارائه دیدگاه‌های خود پرداختند.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
مطالب دیگر
چگونه مسائل جنسی را به کودک آموزش دهیم؟
یک استاد دانشگاه در گفتگو با عطنا بررسی کرد

چگونه مسائل جنسی را به کودک آموزش دهیم؟

تربیت جنسی امری ضروری است و آموزش آن را از هر سنی که کودک شروع به سوال پرسیدن می کند باید شروع کرد. اما به طور کلی اولین زمان برای این آموزش 3 تا 5 سالگی است. چون کودک در این برهه سنی کنجکاوی هایی دارد
فقدان سرمایه اجتماعی، نظام سیاسی را با چالش‌ روبرو می‌کند/ مهاجرت یکی از نتایج شکاف میان دولت و ملت است
یک جامعه شناس در گفتگو با عطنا مطرح کرد

فقدان سرمایه اجتماعی، نظام سیاسی را با چالش‌ روبرو می‌کند/ مهاجرت یکی از نتایج شکاف میان دولت و ملت است

یک استاد دانشگاه معتقد است: «نهادهای دولتی و حاکمیتی نقش مهمی در اعتماد عمومی دارند و در واقع عملکرد نهادهای اجتماعی و سیاسی است که اعتماد را خلق می‌کند یا باعث کاهش آن می‌شود.»
فضای مجازی را باید کنترل کرد/ باید به سمت اینترانت حرکت کنیم
یک جامعه شناس در گفتگو با عطنا:

فضای مجازی را باید کنترل کرد/ باید به سمت اینترانت حرکت کنیم

در حال حاضر در معرض تهدید جدی هستیم. طرح مجلس درباره ساماندهی فضای مجازی اولین گام در جهت داشتن برنامه برای مدیریت فضای مجازی است و البته نباید به روش‌های نادرست مثل قطع کردن اینترنت روی بیاوریم.
مدیریت فضای مجازی در آمریکا و کره جنوبی چگونه است؟
بررسی قوانین اینترنت در کشورهای دیگر (1)

مدیریت فضای مجازی در آمریکا و کره جنوبی چگونه است؟

TikTok و WeChat دو شبکه اجتماعی چینی هستند که در دنیا با استقبال روبه‌رو شده‌اند، اما در زمان ریاست جمهوری ترامپ استفاده از این اپلیکیشن‌ها در امریکا به دلیل نگرانی های امنیتی ممنوع اعلام شد.
پر بازدیدها
آخرین اخبار