۳۰ شهريور ۱۳۹۴ ۲۳:۲۶
کد خبر: ۲۰۳۸۷
امروز همراه رئیس جمهور به زابل سفر کرده است. به این مناسبت گزارش اینفوگرافی اقدامات سازمان محیط زیست طی دو سال گذشته برای هامون انتشار می یابد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی محیط زیست (پام)، از سال 1392 سلسله اقداماتی همچون تشکیل شورای مشورتی بین المللی برای رسیدگی به وضعیت هامون با مشارکت دستگاه های مربوطه، مکاتبه و مذاکره با وزارت کشور برای رفع موانع ورود آب از فراه، لایروبی رودخانه ها و پیگیری حق آبه از هیرمند، مکاتبات متعدد با مقامات سازمان ملل، کنوانسیون تالاب ها و برنامه محیط زیست سازمان ملل در خصوص احیاء تالاب هامون، انجام لایروبی، تعریض کانال های اصلی منتهی به تالاب های بین المللی هامون، اقدامات اصلاحی و برداشتن بندهای کنترل آب برای هامون صابری در دستور کار قرار گرفت.

اختصاص 50 میلیارد ریال ردیف اعتباری ویژه برای احیای تالاب هامون در بودجه 1394


تخریب و بازگشایی حدود یک کیلومتر از دایک مرزی در قسمت هامون پوزک (شرق تالاب) که در بیش از 10 سال گذشته حدود 80 متر از دایک مرزی باز بود، تلاش برای انتقال آب به حساس ترین نقاط و کنترل گرد و غبار، چرخش اکولوژیکی تالاب و افزایش تولید گیاهی، برگزاری نشست بین المللی با حضور سفرای سازمان ملل، آلمان و افغانستان، مردم و تشکل ها و خبرنگاران، تلاش برای ثبت تالاب هامون به عنوان ذخیرگاه زیست کره در یونسکو و پارک مرزی صلح و همکاری با سازمان های جهانی از جمله کنوانسیون رامسر، اختصاص 50 میلیارد ریال ردیف اعتباری ویژه برای احیای تالاب هامون در بودجه 1394 و برگزاری جلسه خاص هامون در آخرین کنفرانس جهانی در اروگوئه از دیگر اقدامات انجام شده برای احیای هامون است.

گفتنی است، تالاب هامون از سه دریاچه کوچک به نام‌های هامون پوزک (میانی)، هامون صابوری (شمالی) و هامون هیرمند تشکیل شده که در زمان وفور آب به هم متصل می‌شوند و دریاچه هامون را تشکیل می‌دهند.


هامون؛ هفتمین تالاب بین المللی جهان و بزرگترین دریاچه آب شیرین کشور

هامون سومین دریاچه بزرگ ایران پس از دریاچه خزر و دریاچه ارومیه و هفتمین تالاب بین المللی جهان و بزرگترین دریاچه آب شیرین کشور در حال حاضر است.

وسعت دریاچه هامون در زمان پرآبی ۵۶۶۰ کیلومتر مربع است که از این مقدار ۳۸۲۰ کیلومتر مربع متعلق به ایران و بقیه متعلق به افغانستان است.

۱۴ گونه از پرندگان ماهیخوار شامل کاکائی، پلیکان، باکلان، هواصیل، اگرت، چوپا، خروس،کولی، فالاروپ، سلیم کوچک و بزرگ گیلانشاه دم سیاه، آبچلیک و فلامینگو و 225 گونه از 49 تیره یعنی حدود نیمی از گونه های پرندگان شناسایی شده ایران در تالاب هامون و اطراف آن زیست می کنند.

در سال های اخیر به دلیل خشکسالی و نیز نحوه مدیریت، این مناطق دچار خشکی شده و گاه بخشی از آنها شاهد ورود آب و تداوم حیات در هامون بوده اند. بر اساس تصاویر موجود ماهواره ای مثلا در سال 84 و نیز در سال 93 بخش های بزرگی دارای آب بوده اند. به گونه ای که هامون در سال 1393 ، هفت ماه آب داشت.


در ذیل اینفوگراف اقدامات نجات بخش هامون آمده است:




ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار